TEATRU. Ce tip de subiectivitate produce şcoala de teatru din Bucureşti? (I)
- 18-09-2015
- Nr. 790
-
Ion DUMITRESCU
- Arte
- 2 Comentarii
Punctul de plecare pentru această analiză a fost participarea la protestul de la UNATC din mai 2015. Dar nu protestul în sine m-a stîrnit, ci mai degrabă atmosfera, ambianţa instituţiei pe care am reîntîlnit-o şi mai ales cîteva întîmplări, simptomatice pentru un tip de subiectivitate pe care-l recunoşteam de cînd eram student, dar care acum părea acutizat, se amplificase pînă la distorsiune. Studenţii UNATC reprezentau maxim 30% din cei prezenţi la protest. În prima fază a sit-in-ului, s-a stat în curtea UNATC, unde, la un moment, dat a aparut un grup compact de alţi studenţi (vreo zece), chitiţi sa pornească o contra-demonstraţie. Au început să strige la unison „Zamfirescu! Zamfirescu!“. Ieşiseră să-şi protejeze profesorul. Unii aveau spray-uri cu care au acoperit repede graff-urile care-l vizau pe Florin Zamfirescu sau Facultatea. Poate aceiaşi studenţi, odată sit-in-ul mutat în faţa Rectoratului, au încercat să întrerupă de pe scară discuţiile şi pe cei care protestau. La un moment, dat cineva a chemat chiar Poliţia. Mulţi dintre studenţii şi studentele care treceau pe la etajul 1 si care aveau treabă la Rectorat sau la Secretariat vedeau în aceasta manifestare doar un obstacol în drumul lor. O studentă supărată pufnea în spatele meu: „Am treabă, […]
„Sugestia” din comentariul precedent subliniaza si mai clar (cu doua liniute chiar) faptul ca nu o sa avem prea curand o cultura care sa depaseasca stadiul de culegatori (capsuni sau cartofi…depinde de timpuri).
ca întreaga facultate, studenți, profesori, personal TESA să meargă la strâns cartofii, după plug, 25 de ari de om, și atunci se vedea cum toate granițele sunt transgresate, iar subiectivitatea în sensul lui Deleuze si Guattari, cap ridicat/ sunet muzical – dorinţa care se redresează sau care se ascunde, deschizându-se spre noi conexiuni, bloc de copilărie sau bloc animal, produce deteritorializarea.
Dupa acest experiment începi să înțelegi cam ce înseamnă suferința de a trăi cu 3 euro per zi, masa, casă, haine, sănătate și toate cele necesare, așa cum o fac doi români din cinci și de ce sunt zone întregi din țară în care copiii nu au acces la scoală și nici la sistemul medical și cam ce valoare au, în acest context, spectacole-manifest queer sau gay.