TEATRU. De trei ori Raskolnikov, de trei ori Crima si pedeapsa
- 26-10-2006
- Nr. 344
-
Iulia POPOVICI
- Arte
- 0 Comentarii
Teatrul „L.S. Bulandra“, Bucuresti (Sala „Toma Caragiu“) Crima si pedeapsa de F.M. Dostoievski Dramatizare: Yuriy Kordonskiy Traducere: Oana Turbatu Regia: Yuriy Kordonskiy Decoruri: Tina Jones Costume: Nina Brumusila Light-design: John Carr Cu: Marius Manole/Relu Poalelungi, Richard Bovnoczki, Vlad Logigan, Sorin Leoveanu, Rodica Lazar, Anca Androne O avem pe Anna Karenina (la Nationalul bucurestean). I-am avut pe Fratii Karamazov (si inca de mai multe ori). Iar Yuriy Kordonskiy ne-a adus acum, in nu foarte lunga serie a marilor romane rusesti transpuse scenic, Crima si pedeapsa, cartea trufiei si a caintei, intr-un exercitiu meditativ pentru care sala de la Gradina Icoanei a Teatrului Bulandra s-a dovedit locul ideal. – Ce e bine Dramatizarea si regia. Riscul, cind vine vorba de o capodopera precum Crima si pedeapsa, e in primul rind pierderea in amanunte (componenta narativa), in al doilea rind supralicitarea dezbaterii interioare a personajului central (unde, teoretic, potentialul teatral e minim). Solutia aleasa de Kordonskiy e cea a de-triplarii personalitatii lui Raskolnikov, multiplicat ca intr-un sistem de oglinzi magice, fiecare scotind la iveala o alta dominanta a fiintei lui, si pastrind din vasta increngatura a povestii doar relatarea lui Rodea despre moartea batrinei iepe (o amintire din copilarie care, suprapusa traumei lui […]