TEATRU. Forma şi fondul. Uneori, forma şi fundul
- 25-02-2011
- Nr. 564
-
Iulia POPOVICI
- Arte
- 2 Comentarii
Acesta e un text născut din lectura cronicii lui Liviu Ornea, de săptămîna trecută, la Viaţa e vis, în montarea lui Dragoş Galgoţiu, şi din recentele premiere româneşti de început de an. Cu o săptămînă în urmă, colegul meu de pagină, Liviu Ornea, s-a ocupat exemplar de „traducerea“ pe limba spectatorului a Vieţii e vis de Calderón de la Barca, în versiunea de la Odeon a lui Dragoş Galgoţiu. E o cronică ce mi-a declanşat o serie de gînduri – mult mai multe decît am fost dispusă să pun la bătaie atunci cînd am văzut montarea în cauză. Viaţa e vis e o specie de teatru care se refuză pe ea însăşi publicului – oricît de valabile ar fi ideile şi punctele de plecare ale regizorului, ele nu călătoresc spre spectator; mai grav decît atît, ratează această călătorie pentru că mijlocul lor de locomoţie, actorii, este abandonat undeva, pe drum, privind de de-parte imposibilitatea necesarei întîlniri. Barocul piesei lui Calderón de la Barca nu e o explicaţie – nu e un text imposibil de montat, chiar recent a fost pus în scenă, la Budapesta, de către un debutant într-ale re-giei, iar liniile principale „ţin“. La urma urmei, dincolo […]
… in titlu, in continutul confuz, in indemnul de a merge la alte spectacole, in incurajarea de a hrani mediocritatea si formele lejere ale artei…
Grozavă chestia cu “ambiţiile hegeliene” care i-au lipsit lui Caragiale, dar care ambiţii îngroapă astăzi teatrul românesc. Am rîs!!!! Aoleu, sper să nu mă fac de rîs că recunosc că am rîs aşa de uşor şi că mi-am pus mînă pe burtă şi nu pe tîmplă :))) Şi mai grozav simplitatea răspunsului tău la întrebarea cînd/unde merită să mergem la teatru : NU unde suntem amăgiţi cu promisiunea adîncului intelectual, ci acolo unde povestea de pe scenă îşi respectă propriile promisiuni, pur şi simplu!!! Hai, iulia dragă, să scriem chestia asta pe toţi pereţii teatrului! Hotărît lucru, ai intrat în 2011 în mare formă, la mulţi ani!