TEATRU. Polemica eşuînd în nisip (II)

  • Recomandă articolul
În vremuri mult mai apropiate de noi, e de remarcat că, cel puţin la nivelul publicisticii teatrale, polemicile sînt primejdios de rare și mai niciodată nu ţin seama de caracteristicile pe care mi-am permis să le extrag din marea dezbatere despre rolul regiei de teatru din 1956, cele reunite printr-o paradigmă a eficienţei: relaţia dintre context și tema supusă dezbaterii, centrarea discuţiei pe fenomenul privit în ansamblul lui și orientarea discursurilor către un orizont, către o perspectivă ulterioară în raport cu momentul iniţial. În puţinele situaţii în care se confruntă opinii diferite despre unul și același obiect tematic, argumentaţia nu e, de obicei, una dialogală [A vs B și B vsA etc.], ci ori e aluzivă și adjectivală („niște criticiţe“ care-au zis una-alta, ca să citez dintr-un articol relativ recent al lui Mircea Morariu), ori chiar se dezvoltă pe muchia injuriei ad hominem, fie că e vorba de un spectacol sau altul, fie că e vorba de opinia contrară a unui critic sau a altuia. Polemica nici măcar nu apucă să se agrege, fiindcă, la nivelul discursului, tema sa devine secundară în raport cu măiestria autorului de a ridiculiza ceva sau – cel mai adesea – pe cineva. Desigur, dincolo […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }