TEATRU. Retorica autenticitatii (I)

Mutatiile conventiei

  • Recomandă articolul
„Nu exista ceva care sa nu poata fi reprezentat pe o scena. Daca spui ca nu poti pune in scena ceva, inseamna ca nu poti vorbi despre acel lucru si deci ii negi existenta.“ Sarah KANE Paradigma conventiilor teatrale implica un anumit corpus de strategii de codificare si interpretare, operate in interiorul unui limbaj specific. De la prima lectura a textului si pina la ultimul detaliu din decor, totul se subscrie unor indici coventionali, conceputi si recunoscuti ca atare. Conventia este acordul de fictionalitate stabilit intre un emitator si un receptor, cu conditia ca ambii sa se raporteze la aceeasi functionalitate a codului propus ca referent. Altfel spus, conventia este lantul semiotic mai mult sau mai putin elaborat, a carui viabilitate este acceptata de toti cei implicati in descifrarea mecanismelor lui. Avem mai multe grade ale insinuarii conventiei, care, la un moment dat, se pot suprapune. Exista o conventie zero sau conventia iminenta – cea a ridicarii cortinei si a integrarii in fictiunea propusa, o conventie-capcana, in care este destructurata conventia de obicei cunoscuta – actorii sint printre spectatori si ii provoaca sa intre in joc (cazul spectatorului co-autor), o conventie tipologica – cea a mastilor din Commedia dell’Arte sau […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }