TEATRU. Teatrul în 2011, pe linie scenică şi pe linie politică

O percepţie subiectivă asupra teatrului românesc în 2011, faţă de anii trecuţi.

  • Recomandă articolul
Liviu Ornea: Nu am avut impresia că s-ar fi schimbat ceva. Mă bucur că există, în continuare, o mînă de regizori şi actori care nu cedează, atacă texte clasice, grele, fac un teatru serios, menit nu doar să distreze. Mă întristează perseverenţa cu care încearcă unii să fie originali; de ce ar fi noul o valoare în sine? Mă descumpăneşte abundenţa de adaptări şi, mai ales, de „aduceri la zi“. Cel mai supărător e cînd sînt maltrataţi astfel clasicii noştri. Dacă la clasicii greci sau la Shakespeare, atacatorii se mai pot prevala de o traducere adusă la zi, cu Caragiale e mai greu, există încă o mistică a textului original. Şi devine hilar să vezi pe scenă motociclete, televizoare, laptopuri şi să auzi actorii spunînd „giuben“, „asiguripsit“, „binagiu“ (cîţi tineri de azi ştiu ce înseamnă?), „angel radios“. Cine să te creadă cînd te joci cu cheile de la maşină şi vorbeşti despre „clopoţei“? Cînd vorbeşti la mobil şi te cheamă ministrul la telegraf? Nu se leagă, nu te lasă textul să faci prostii. Iar cînd le faci, efectul e penibil şi eşecul garantat. Mai există şi soluţia aducerii la zi a textului, cea a traducerii în româna contemporană; mă mir […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }