TEATRU. Un Macbeth dezamăgitor
- 01-04-2011
- Nr. 569
-
Liviu ORNEA
- Arte
- 1 Comentarii
Deconcertant spectacolul lui Radu Penciulescu. Aproape nimic n-a mai rămas din patosul, din violenţa sentimentelor care impregnează textul. Să le elimini poate fi perfect legitim. Cu condiţia să pui altceva în loc, să dai o altă cheie. Regizorul îşi explică în caietul-program viziunea şi totul pare coerent şi limpede. George Banu contextualizează, pregăteşte, explică şi el. Dar divorţul e uriaş între intenţie şi comentariul scris, pe de o parte, şi realizare, de cealaltă parte. Minimalism, scenografie funcţională şi epurată, montare à la Brook – de acord. Dar ce vedem? Pe scenă avem un Macbeth foarte ezitant. Perfect, aşa l-a vrut regizorul şi, oricum, partitura i se potriveşte actorului. Dar Ion Caramitru pare că nu-şi ia în serios personajul. Dacă e aşa şovăielnic, cum de e marele, neînfricatul general? Şi cum de se decide, totuşi, să înfăptuiască o crimă? În nici un caz datorită încrederii neştirbite în profeţia vrăjitoarelor – pe care regizorul nici nu o ia în serios, apud acelaşi caiet-program. Rămîne Lady Macbeth, altceva textul nu ne oferă. Dar, dincolo de faptul că Valeria Seciu nu ne dă nici ea impresia de fermitate, nici din relaţia ei cu Macbeth (din cea observabilă pe scenă) nu se poate înţelege ce-l […]
Si teatrul este parte integranta a societatii romanesti. Deci merge s-asa!.De multa vreme pe scenele teatrelor romanesti nu mai sunt personaje, ci doar „actori” plafonati, mediocri, ce se joaca pe ei insisi. Aceeasi vorbire ilogica (nu reflecta logica textului, a actiunii, a personajului), aceleasi miscari (ticuri) ce apartin actorului si nu personajului, aceleasi defecte de pronuntie ( actorul roman nu face deosebirea intre dictie si pronuntie), Caramitru fiind eczemplul concludent al sasaitului sarpelui pe scena.Nici Valeria Seciu n-are vre-o legatura cu personajul…varsta, temperament ,clasa sociala, epoca istorica, educatie…doar o vorbire poticnita , ca sa para naturala cu inflecsiuni si accente care nu au nici-o legatura cu datele personajului. Totul are aerul de improvizatie (merge s-asa), care demonstreaza odata-n plus ca Radu Penciulescu e doar un balon de sapun care-n America a facut fas, acelasi zgomot facandu-l si-n teatrele de pe batranul continent. Asa ca l-am recuperat si-l refolosim noi, pentru ca de amatorism nu ducem lipsa. In fond teatrul e o componenta a societatii si o oglinda perfecta a realitatii.