Teatrul anatomic al Renasterii, anatomia teatrului de azi
- 08-08-2005
- Nr. 285
-
Marian POPESCU
- ESEU
- 0 Comentarii
Modurile comunicarii prin teatru presupun, ca o conditie elementara, interactiunea a doua din cele trei elemente: text, corp, public. Acestora li se adauga, incepind cu anii ’80, tehnicile multimedia. Comunicarea este originata insa de cautarea, de imaginarea unui model de reprezentare a ceea ce urmeaza a fi transmis. Intre comunicare si reprezentare exista, astfel, o multitudine de raporturi care iau in considerare actul prezentei si al actiunii celor trei elemente mentionate mai sus. Desigur, exista forme teatrale, tipuri de spectacol care se pot dispensa de text. Des invocata conceptie despre teatru a lui Antonin Artaud din anii ’30 (Artaud, Teatrul si dublul sau, Editura Echinox, Cluj-Napoca, 1997) privind defectul teatrului occidental de a se inchide in catena limbajului si a rezolva conflicte psihologice pe scena, in comparatie cu teatrul oriental, care este orientat spre ritm si miscare, se refera, de fapt, la gindirea unui limbaj specific scenei: „Domeniul teatrului nu este psihologic, ci plastic si fizic – scrie Artaud – […] si nu este vorba de a sti daca limbajul fizic al teatrului este capabil sa ajunga la aceleasi rezolvari psihologice ca si limbajul cuvintelor, daca poate exprima sentimente si pasiuni la fel de bine ca si cuvintele, ci daca […]