The New York Review, Cuvintul, Romania literara , Contrafort, Ziarul de duminica, Letrre internationale
- 30-01-2001
- Nr. 49
-
Observator Cultural
- REVISTA PRESEI
- 0 Comentarii
reviste straine Aparitia in limba engleza a celor doua volume de Opere alese ale lui Walter Benjamin, ca si a ultimului text scris de acesta, ramas neterminat, Passagen-Werk (publicat in engleza cu titlul The Arcades Project), ii prilejuieste lui J.M. Coetzee, laureatul pe 1999 al premiului Booker, o lunga si substantiala incursiune in opera acestui intelectual greu de clasificat, despre ale carui scrieri Hannah Arendt scria ca „nici nu corespund categoriilor existente, nici nu introduc un gen nou“. Analiza proiectului Arcade – inspirat de arcadele Galeriei Colbert din Paris – il determina pe Coetzee sa afirme ca avem de-a face, in aceasta lucrare inedita prin structura sa, cu un nou mod de abordare a istoriei civilizatiei umane, care privilegiaza „mai curind istoria de jos, decit pe cea inalta“. Coetzee vede in optiunea lui Benjamin pentru o istorie axata pe suferintele celor infrinti, mai degraba decit pe realizarile celor victoriosi, o prefigurare a modului in care se scrie astazi istoria. Eseul Marthei Nussbaum, Disabled Lives: Who Cares?, pune in discutie o tema foarte frecventa in dezbaterile culturale actuale: problema dependentei persoanelor cu handicap mental de altcineva, in general de un membru al familiei – de cele mai multe ori mama. Interesant […]