Tînărul Mihail Sebastian şi urgenţele „ultimei ore“
- 26-03-2014
- Nr. 716
-
Bianca BURŢA-CERNAT
- EDIŢII
- 1 Comentarii
Doar cu opera sa de prozator şi de dramaturg, Mihail Sebastian ar fi devenit, după schimbarea de paradigmă instituită de cele două-trei generaţii de scriitori şi de critici postmoderni, un autor căzut în desuetudine. Pe drept sau pe nedrept – asta este o altă discuţie, şi ea ar merita purtată cît de curînd. În orice caz, marea lui şansă s-a dovedit a fi fost publicarea, în 1996, a Jurnalului. Dezvăluind, pe de o parte, lucruri surprinzătoare despre o epocă agitată şi despre o lume literară în interiorul căreia relaţiile dintre scriitori reflectă, în mic, tensiunile ori chiar seismele din plan politic, dar şi, pe de altă parte, amănunte semnificative privitoare la identitatea profundă a diaristului, lectura Jurnalului a pus într-o nouă lumină opera autenticistului Sebastian – dacă nu în întregul ei, măcar pe anumite segmente privilegiate, cum ar fi proza „autoficţională“ din De două mii de ani şi Cum am devenit huligan. Totodată, Sebastian rămîne în atenţie – ca subiect al unor dezbateri ce ating deseori accente polemice – şi datorită activităţii sale de publicist. Activitate asiduă, asupra cuprinderii şi întinderii căreia insistă, de ceva vreme, cercetători mai vechi şi mai noi, de la Cornelia Ştefănescu, Dorina Grăsoiu şi Geo […]
Mihail Sebastian a fost genul de autor care scrie cum respira, capabil sa captiveze demoazelele timpului, sa puna sare si piper in polemicile „cordiale” foiletonistice, sau sa ia suficienta distanta fata de propria persoana, in jurnal, incat oglinda prin care reflecta realitatea sa nu fie aburita.
Cu asta traia, din asta traia in acele vremuri deloc simple, daca este sa creditam reconstituirile filologic-arheologice ale M. Petreu, I. Parvulescu si multi altii.
D-voastra, d-na B. Burta-Cernat, intr-un fel de incercare de reconstituire a fiziologiei scriitorului, sustineti ca este necesara aducerea la lumina a tuturor textelor pentru a fi capabili sa exprimam cat se poate de exact natura intelectuala, estetica si morala a actului de creatie. Efortul acesta s-a mai facut si, in cazul lui Eminescu, doar ca nu l-am clonat in incercarea de a resuscita ceva care scapa, in ultima instanta, oricarei cenzuri. Am inteles mai bine cum s-au petrecut lucrurile? Am oferit viitorului o cheie a ADN-ului pentru potentialii eminesti? Evitam cumva astazi sa calcam in gropile pe care le-au umplut ei? Oricum sa dam Academiei ce i se cuvine: stie ea ce face si nu merita sa ne punem rau cu ea.
Chestiunea este insa, in ce masura accepta autorii de azi sa-si puna pe masa, cu buna credinta, trupul chinuit, sufletul neimpacat ori mintea despicata doar, doar vor accede post mortem la marea sansa de a fi priviti cu calm si intelegere.
Poate ca ei, autorii, merita mai degraba atentia calma si intelegatoare a prezentului cu urgentele lui, pentru ca, dincolo de cenzura, in spatele statuilor, asteapta alti si alti scriitori ce lucreaza din greu sa-si puna amprenta pe istoria culturala a locului.