Trei cinepoeme de B. Fondane

  • Recomandă articolul
În 1928, B. Fondane publica la Paris – cu două fotografii de Man Ray – trois scénarii: paupières mûres ~ barre fixe ~ mtasipoj. cinépoèmes, o cărticică experimentală însoţită de un scurt şi incitant – chiar şi acum, după aproape un secol de cinema! – text introductiv, ce reprezintă o reflecţie personală despre cinema (aflat, încă, la începuturile sale) şi relaţia acestuia cu poezia şi arta. În plus, el propune termenul de „cinepoem“, dar şi pe cel de „realizare cinegrafică“ (réalisation cinégraphique): „Decupajul, ca şi cele cîteva indicaţii tehnice oferite în textul acestor trei cinepoeme nu trebuie considerate decît nişte aluzii îndepărtate la realizarea cinegrafică; au fost destinate numai să colaboreze la crearea unei stări provizorii de spirit pe care memoria o consumă odată cu actul lecturii“, specifică Fondane pe pagina de gardă. Cinepoemele reprezintă secvenţe vizuale (versuri) de un rînd numerotate: paupières mûres are 180 de asemenea secvenţe/versuri (ultima face referire chiar la una dintre cele două fotografii de Man Ray: „gros-plan: la tête fantastique de l’auteur par Man Ray“); barre fixe – 170 de secvenţe, încheiate cu ima – ginea suprarealistă a statuii lui Voltaire în… rochie de mireasă: „avec la statue de Voltaire en robe de mariée“); […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12887 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }