Trei generaţii

  • Recomandă articolul
S-a speculat mult, în ultimii ani, asupra unor fracturi care ar exista între generaţiile noastre literare şi – mai larg – asupra unei diferenţe fundamentale de perspectivă, de la insider-ii epocii socialismului real la tinerii şi foarte tinerii comentatori apăruţi şi afirmaţi după 1990. Dincolo de etichetele folosite în mod curent, în orice epocă, în legătură cu tînăra generaţie („lipsită de respect“, „fără repere“, „ignorantă“, „cinică“ ş.a.m.d.), e de reflectat asupra posibilităţii obiective de a surprinde, din exteriorul unui regim şi al unui sistem, nu doar mecanismele pe care acestea le-au utilizat pentru a-şi asigura continuitatea, dar şi acea viaţă a omului obişnuit, cu desfăşurătorul ei cotidian, cu marile traume şi micile ei bucurii – în fine, cu literatura (mai ales proza) scrisă într-o epocă şi riscînd imersiunea în ea. Or, la acest capitol, al relecturii şi reconsiderării prozei româneşti scrise în anii socialismului real, au existat numeroase intervenţii, opinii exprimate, dezbateri şi polemici în chestiunea revizuirii şi reconstituirii canonului literar post­belic. Problema evaluatorului (cine ar trebui să facă relectura şi noua evaluare, generaţia tînără de critici sau cea activă în anii ’60, ’70 şi ’80?) s-a „completat“, astfel, prin problemele ridicate de obiectul ce urma a fi reevaluat.Cum citim […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.