Trei minoritari
Note despre Pădurea spînzuraţilor
- 26-08-2016
- Nr. 837
-
Péter DEMENY
- RECITIRI
- 2 Comentarii
Eu ştiu mai bine decît oricine altcineva. Aşa cum a spus Ady despre Petőfi: îl văd mai bine decît ochii de viorele ai lui Jókai. A putut spune asta din două motive: întîi, pentru că a fost urmaşul lor (fiii ştiu mai multe decît taţii), şi apoi, pentru că a fost demolatorul romantismului reprezentat de marele romancier. Rebreanu, însă, ca şi mine, a trăit în vremurile naţionalismului romantic. El deoarece s-a născut la sfîrşitul secolului al XIX‑lea, marele secol al trezirii neamurilor din Europa de Est, eu fiindcă am fost osîndit să mă nasc într‑una din cele mai teribile dictaturi naţionaliste. Dar asemănarea cea mai strigătoare la cer este că şi el, şi eu am fost minoritari (eu sînt în continuare, şi încă într-un context abia epurat de romantism, dar asta e o altă poveste). Aproape toate clasele, Rebreanu le parcurge în şcoli maghiare, numele îi e scris „Rebrean Liviusz“, iar numele profesorilor, „Gheţie János“, „Şimon Tivadar“ etc. Asta e însă cea mai mică dintre problemele lui. La Năsăud, încă nu are probleme foarte mari: de pildă, cînd e în clasa a cincea, are un singur coleg de confesiune romano-catolică. Dar la Sopron, îmi dau prea bine seama că a […]
Libertatea a deschis 1989 perspective fascinante pentru tinerii cetățeni români cum nu au fost inainte.
…”… romancierul nu poate nici să laude, nici să deteste personajul, el trebuie să-l prezinte ca pe un om viu…”…
Care sunt șansele după 25 de ani de la democratizarea României? Care sunt riscurile? Cauzele decalajului economic?
Tinerii cetățeni în era digitală au acces printr-un clic la un patrimoniu universal. Ei îsi definesc aspirațiile, țelurile și perspectivele economice. Generația Facebook în România europeană are de ales. Elevii și studenții 2016 sunt interesați în primul rînd de „azi”… life is life. Perspectiva de 10 ani 2016-2026 este o perioadă decisivă pentru mulți tineri cetățeni. Concurența e globală, tineri în India prelucrează în noaptea elvețiană chitanțele de plată ale hotelurilor din Alpi. Limba engleză în era digitala e a doua limbă maternă pentru tinerii de azi. Șansele încep pentru elevi și studenți 2016 cu studiul, cu preocuparea lor zi de zi. O a doua limbă straină ( a vecinilor?!!… bulgara, sîrba, rusa, limba maghiară?) e accesibilă, e de interes economic (..într-o zi chineza e un factor economic…). Mobilitatea tinerilor e mentală și digitală. Nu e decisiv unde locuiesc, la oraș sau sat, în spațiul carpato- dunărean sau în India, Afica, în zona Pacificului.
Care sunt calitățile, skills ale tinerilor cetățeni de azi? Avantajele?
Riscurile sunt mai întîi de natură internă. Cum e situația în dotarea / salarizarea învățămîntului după 25 de ani de la democratizarea României? Cum e organizat studiul limbilor în domeniul tehnic/știintific? Software e produsul cerut și căutat global. Cine e capabil să participe azi?
Riscurile în perioada decisivă 2016-2026 pentru elevii și studenții români se aseamănă cu cele ale tinerilor în zona balcani- mediteraneană. Pe plaiurile natale lipsesc jobs pentru tineri… somaj excesiv! Economia și societatea în zona mediteraneană stagnează, se deconectează de mult timp de economia globală. Care sunt soluțiile azi? Vișegrad / Bratislava 2016… „stat national suveran”..?
O dublare numerică a salariilor 2016-2026 nu inseamnă neapărat micșorarea decalajului economic. Riscurile sunt creșterea dobînzilor (deficitul public crește permanent, factorul demografic) și creșterea prețului la petrol (prețul la curent, energie, apă, transport poate crește mult mai repede decît puterea de cumpărare) și energie.
Soluțiile?
Cauzele decalajului economic au devenit evidente după 1989. După 25 de ani de la democratizarea României spatiul public e UP TO DATE cu o lume întreagă. Libertatea a dezlănțuit după 1989 creativitatea cetățenilor, se poate admira în cultură, artă, literatură, teatru, filmul românesc.
Amputarea de două – trei ori a unei națiuni 1919-1939-1989-1996 nu a rămas fără consecinte grave. Decalaj! Numai în Albania lui Enver Hodja și în Bulgaria lui Sivcov amputarea unei societăți a fost la fel de crudă și violentă ca în cei 50 de ani de dictatură autohtonă 1939-1989. Companiile private și antrepronorii au fost eleminați complet, au dispărut, golul lăsat e apăsator pînă azi, durează încă citeva generatii pînă se depăsește acest decalaj!
…… Prin urmare, cred că Pădurea… este victoria talentului asupra naţionalismului; a literaturii asupra politicii; a obiectivităţii necesare unui romancier asupra subiectivităţii mult prea umane….”,…..
Tinerii cetățeni români din generatia Faccebook Google au azi șanse în era digitală mai bune ca oricînd, sunt cei care dau sperantă după 25 de ani de la democratizarea României. Ce se poate vedea azi în Sibiu, Timișoara?
Conflictele ca în romane…. cetățenia….
Ce e de făcut?
Libertatea a deschis 1989 perspective fascinante pentru tinerii români cum nu au fost inainte.
Care sunt șansele după 25 de ani de la democratizarea României? Care sunt riscurile? Cauzele decalajului economic?
Tinerii în era digitală au acces printr-un clic la un patrimoniu universal. Ei îsi definesc aspirațiile, țelurile și perspectivele economice. Generația Facebook în România europeană are de ales. Elevii și studenții 2016 sunt interesați în primul rînd de „azi”… life is life. Perspectiva de 10 ani 2016-2026 este o perioadă decisivă pentru mulți tineri. Concurența e globală, tineri în India prelucrează în noaptea elvețiană chitantele hotelurilor din Alpi. Limba engleză în era digitala e a doua limbă maternă pentru tinerii de azi. Șansele încep pentru elevi și studenți 2016 cu studiul, cu preocuparea lor zi de zi. O a doua limbă e accesibilă, e de interes economic (..într-o zi chineza e un factor economic…). Mobilitatea tinerilor e mentală și digitală. Nu e decisiv unde locuiesc, la oraș sau sat, în spațiul carpato- dunărean sau în India, Afica, în zona Pacificului.
Care sunt calitățile, skills ale tinerilor de azi? Avantajele?
Riscurile sunt mai întîi de natură internă. Cum e situația în dotarea / salarizarea învățămîntului după 25 de ani de la democratizarea României? Cum e organizat studiul limbilor în domeniul tehnic/știintific? Software e produsul cerut și căutat global. Cine e capabil să participe azi?
Riscurile în perioada decisivă 2016-2026 pentru elevii și studenții români se aseamănă cu cele ale tinerilor în zona balcani- mediteraneană. Pe plaiurile natale lipsesc jobs pentru tineri… somaj excesiv! Economia și societatea în zona mediteraneană stagnează, se deconectează de mult timp de economia globală. Care sunt soluțiile azi? Vișegrad / Bratislava 2016… „stat national suveran”..?
O dublare numerică a salariilor 2016-2026 nu inseamnă neapărat micșorarea decalajului economic. Riscurile sunt creșterea dobînzilor (deficitul public crește permanent, factorul demografic) și creșterea prețului la petrol (prețul la curent, energie, apă, transport poate crește mult mai repede decît puterea de cumpărare) și energie.
Soluțiile?
Cauzele decalajului economic au devenit evidente după 1989. După 25 de ani de la democratizarea României spatiul public e UP TO DATE cu o lume întreagă. Libertatea a dezlănțuit după 1989 creativitatea cetățenilor, se poate admira în cultură, artă, literatură, teatru, filmul românesc.
Amputarea de două – trei ori a unei națiuni 1919-1939-1989-1996 nu a rămas fără consecinte grave. Decalaj! Numai în Albania lui Enver Hodja și în Bulgaria lui Sivcov amputarea unei societăți a fost la fel de crudă și violentă ca în cei 50 de ani de dictatură autohtonă 1939-1989. Companiile private și antrepronorii au fost eleminați complet, au dispărut, golul lăsat e apăsator pînă azi, durează încă citeva generatii pînă se depăsește acest decalaj!
Tinerii români din generatia Faccebook Google au azi șanse în era digitală mai bune ca oricînd, sunt cei care dau sperantă după 25 de ani de la democratizarea României. Ce se poate vedea azi în Sibiu, Timișoara?
Ce e de făcut?