Un caz flagrant de dispariţie
- 21-01-2015
- Nr. 756
-
Carmen MUŞAT
- Editorial
- 52 Comentarii
Nu obişnuiesc să reacţionez la atacuri la persoană – şi în ultimii ani au fost destul de multe situaţii în care fie eu personal, fie revista pe care o conduc au fost ţinta unor articole suburbane, prin ton şi prin enormitatea unor neadevăruri proferate de diverse persoane, „mai mult sau mai puţin oneste“. Nu am răspuns din două motive: în primul rînd pentru că eu cred că libertatea de expresie se referă inclusiv la libertatea Celuilalt de a avea o părere proastă despre tine şi despre ceea ce faci tu şi, în al doilea rînd, pentru că la jigniri şi la atacuri la persoană nu merită să răspunzi, oricît de nedrepte ţi s-ar părea astfel de luări de poziţie. La urma urmelor, cineva care şi-a făcut din exercitarea spiritului critic o profesiune de credinţă nu are nici un motiv să se plîngă atunci cînd spiritul critic al celorlalţi se manifestă şi la adresa sa. Dar spiritul critic presupune onestitate şi bună credinţă, chiar şi atunci cînd opinia formulată este una negativă, şi nu poate fi confundat cu procesul de intenţie şi calomnia. Etimologia termenului, care provine din latinescul calumnia, semnalează falsitatea acuzaţiei: calomnia este o înşelătorie, izvorîtă din rea credinţă, […]
v-am dat azi dimineata un raspuns, vad ca nu a aparut…
noi mulgatoarele suntem organizate pe profesii de baza…
am vorbit cu Saveta, parca asa o cheama, ea este sefa pe mulgatoarele-filoloage, a fost mana dreapta a lui V.C.Tudor..ii mai trimite cate o sticla de lapte de 2 l, ca a ajuns tribunul sa fie lihnit de foame..in sfarsit…
acum am primit de la Saveta raspunsul, caci am intrebat-o, ce-s turpitudinile astea…
mi-a spus ca cuvantul a fost deformat de latinisti, pana atunci in loc de t era c..avand acelasi inteles, de obscenitate, dar mai degraba fiziologica decat morala..si asta i-a spus *tribunul* arata ceva protocronic..intai materia si apoi spiritul, o chestie antihegeliana…
si ca la chestii din astea, adica antihegelianisme, eram cu mult inaintea europenilor…si am ramas o natiune antihegeliana…
aici a fost greseala fundamentala a lui Hitler, el era hegelian-schopenhaurian si s-a aliat cu o natiune antihegeliana….
a si recunoscut apoi ca una din marile lui greseli istorice a fost alianta cu romanii…noi suntem antihegelieni in mod fundamental…la noi nu merge cu teza, cu antiteza care bate teza….
noi suntem cand cu teza, cand cu antiteza, apoi din nou cu teza, o dam pe antiteza…
din acest motiv nu este inteles domnul Tismaneanu, si domnia-sa este antihegel..cand cu Ceasca, cand impotriva lui..
Sîntem de acord, dragă Mariuta! Dl Manu merită respectul nostru chiar şi dacă (sau mai ales dacă) s-a făcut porta-vocea unui VT care de la o vreme face cam multe şi mari porcării (voisem să zic turpitudini însă nu sînt sigur că voi, mulgătoarele de vaci, ştiţi ce-s alea).
Numai cei care manipulează taurii de prăsilă pot aduce adevărate mutaţii genetice ideilor luminoase, şi chiar orizonturilor îmblînzite de foşnetul lucernei.
Cît despre nevoile dumneavoastră, sincer îndurerat, n-am să vă spun nimic despre nevoile mele.
Despre nevoile altora, subiectul ar putea fi diluat o ţîră, cu o bună palinkă.
Dacă v-aş oferi mură-n gură modul operatoriu, ar deveni prea facil şi astfel, misterul ar dispare departe dincolo de orizonturile grajdurilor şi pajiştelor populate de vaci şi mulgătoare manuale.
O fi adevărat că vacile sînt cele mai blînde animale domesticite şi folositoare pe lîngă casa omului ?
Dumneavoastră care le mulgeţi, aţi putea destăinui din experinţa-cunoaşterii !
Ideile de „stanga” s-ar putea aplica astfel, ALTFEL !
Chiar şi Vladimir Tismăneanu ar putea înţelege mai bine cum adică vine treaba atunci cînd tocmai azi strigă ciudat de vesel „Noi am învins” . Care „noi” ??? ( de parcă ar fi în Studioul 4 la TVR !)
ziceti ca aici e un caz falacios ? …ei as, chiar asa?
aia cu indoctrinarile succesive transformate abil in teorii e greu de probat..
chestia cu juramantul nu am prea inteles-o!
fiti bun, este vorba de un juramant asertotic sau de unul promisoriu? trebuie mers la Dumezil…sau nu e voie, ca daca ne ducem la carte se va spune ca o facem ca sa musamalizam ranile indoctrinarilor succesive….
abia acum am inteles eu de ce salile de lectura din biblioteci sunt cam goale, ca nu cumva sa fie acuzati oamenii de catre unii ca dumneavoastra ca mascheaza nu stiu ce….mai bine sa nu citim nimic si sa nu punem intrebari…
si cand te gandesti ca am visat ca o sa-mi dati mult dorita definitie..ma rog, nu se poate, nu se poate,..
@v.s.
sa nu va faceti probleme pentru mine! m-a batucit viata bine, plus ca Vasile, barbatu-miu, cand bea trage la injuraturi, toate citate din Sein und Zeit, traducerea domnului Liiceanu, o carte foarte buna pentru asa ceva…caci Vasile le scoate din Dasein-ul sau..
mai degraba sa nu se supere domnul Manu…la inceput am ras la postarea dumneavoastra, apoi am dat inapoi si am citit informatiile legate de viata domniei sale si am facut un exercitiu de imaginatie..mi-am inchipuit epoca si omul in epoca..raman la parerea ca este un om onest, ce se cuvine a fi respectat..
de nedumeriri nu pot scapa nicicum.. ..
Imposibilitatea „operaţionalizării sintagmelor”
Un caz falacios de control sputnik !
Aici Nu se trage cu kalaşnikovul, se mîngîie cu „moderatorul”.
Umorul CARICATURII este controlat cu desăvîrşire, ironiile şi satira sînt acceptat doar dintr-o rînă.
Rănile îndoctrinărilor succesive transformate abil în teorii şi poeme pot exista doar acolo unde mulgătoarele de vaci şi smulgătorii de adevăruri au depus brevet-jurămîntul cadrului strict.
Care ar mai fi oare atunci, diferenţa între platforma controlată radical vehement de-un Vladimir Tismăneanu subtil măsluitor de adevăruri şi semi-truisme şi celelalte spaţii ale unor observaţii nevinovat obiectiv cultural(nice) ?
Nu, aici nu se trage cu kalaşnicovul, se trage pe-aţă-albă ………..
Mariuta, te rog să mă ierţi dacă, neatent fiind, am putut să te rănesc. Îţi jur că nici eu nu-mi doresc să pierdem un interlocutor atît de preţios ca Dl Manu. Scriindu-ţi „Tace Dl Manu, da’ nu scapam noi asa usor…”, am făcut-o gîndindu-mă (sperînd – încă mai sper!) că va ieşi din tăcere şi va replica încă o dată atît de consistent şi savuros. Mai mult, să ştii că eu apreciez chiar şi faptul că un om de talia Dlui Manu s-a făcut, cum zici, porta-vocea Dlui Tismăneanu. În sensul ăsta te rog să te gîndeşti, de-un exemplu, numai cît de plictisitoare ar fi fost aceste din urmă zile, chiar şi numai pe acest forum, dacă nu s-ar fi întîmplat astfel.
Stimate domn,
as avea nevoie sa-mi operationalizati sintagma *matrice a post-comunismului multilateral dezvoltat*, caci noi mulgatoarele de vaci, adica ceea ce a mai ramas din taranime, clasa exploatata de vechiul regim burghezo-mosieresc si aflata la putere intre 1945 si 1989 prin reprezentanti, am dori sa aflam!
cum sa crestem productia de lapte a vacilor daca nu stim adevarul istoric? iar dumneavoastra, din cate se pare, il aveti..
promitem sa supunem spusele dumneavoastra celor mai inalte teste de anduranta din domeniu..
@v.s
va inselati daca credeti ca m-as bucura daca domnul Manu nu ar mai scrie aici…daca dam la o parte un anume patos, va marturisesc ca interventiile domniei sale sunt cu miez,
ca nu ne place, pentru ca sunt partinitoare, este cu totul si cu totul altceva,
simt ca sunt partinitoare, dar ma pun pe ganduri..si in plus, contin informatii de care habar nu aveam..
si mai este ceva ce apreciez in interventiile domnul Manu, exista acolo un amestec de suferinta biografica si nevoie de comunicare, adica autenticitate..
nu prea pot intelege cum de s-a facut porta-vocea domnului Tismaneanu, la care nu simt aceste lucruri..ba dimpotriva, adica agresivitate si aroganta..
Asta, cu puciu, să i-o spui lu cuciu!
Dilema ar fi veche, nouă, uzată, uzitată sau manipulată, manipulabilă şi izvor de veşnice diversiuni interesant-interesate intelectuale.
Dar chiar, despre ce Dispariţie să fie Vorba aici, pe-aici, prin împrejur în contextul unui post-comunism deformat, nerecunoscut, neasumat, diversiune permanentă şi cacealma continuăăăăă ?
Cu siguranţă nu poate fi vorba de absolut nicio „Dispariţie”, ci pur şi simplu de O extraordinară transfigurare revoluţionară şi democratică mai originală chiar decît cele mai optimiste imaginaţii şi previziuni !
Matricea post-comunismului multilateral dezvoltat a spart toate tiparele unei pături intelectuale super-pregătită a o propovădui neîncetat cu talent şi cu ştaif.
Astăzi, Confuziile şi Amalgamurile sunt aproape perfecte, nu lipseşte absolut Nimic.
NU, NU A DISPĂRUT mai NIMIC !
Scrieti: „N-am sa uit NICIODATA ca O.C. a sustinut PUCIUL din vara lui 2012”. Usurel, Doamna, calmati-va – aici e un forum al oamenilor civilizati si stabili psihic. Dvs ziceti ca in vara lui 2012 a fost un puci. Foarte bine, e dreptul Dvs sa credeti asta. Noi, cititorii OC, probabil ca in majoritate, credem altceva. E dreptul nostru sa credem asta – asa cum si Curtea Constituionala crede (n-a declarat cele intimplate atunci neconstitutionale), asa cum au crezut si cele 7,4 milioane de cetateni care au votat pentru demitere (iar istoria va retine cu siguranta cifra aceasta, care e clar ca va deranjeaza). Noi aici vorbeam despre atacul nedemn al lui VT la adresa OC pe tema „antisemitismului” – incit postarea Dvs dupa ce ca-i din cale-afara de nervoasa mai e si nepertinenta.
@mariuta
Tace Dl Manu, da nu scapam noi asa usor…
dar pe acesta, pe care il postez a 5 oara, nu stiu daca….Reiau: si pe al meu nu. Nu faceti , prin aceasta politica, decat sa confirmati ce afirma VT despre OC.
Reiau aici o absurditate pe care o tot vantura O.C. “tezele lui Basescu”. Va referiti la statul de drept si la lupta pentru o justitie independenta? N-am sa uit NICIODATA ca O.C. a sustinut PUCIUL din vara lui 2012. Aceasta e diferenta dintre O.C. si V.T (oricate carente ar avea cel din urma).
sunteti intr-o regretabila eroare!
domnul Manu este barbat, eu sunt femeie! deci nu se potriveste!
domnul Manu traieste in State, io traiesc in Romania, iarasi nu se potriveste!
domnul Manu este doctor, io sunt mulgatoare de vaci, iarasi nu se potriveste!
domnul Manu ( dupa parerea mea) se incadreaza in paradigma Cantemir, a personalitatii atotstiutoare, care poate vorbi despre foarte multe lucruri, ce tin de domenii diferite, io neputand face asta!
Domnul Manu nu are cum sa se inscrie in paradigma Sf. Pavel ( asta ar fi culmea culmilor!) si nici in aceea a lui Marx ( si asta ar fi culmea culmilor!) dupa cum eu nu pot fi considerata geniala, in paradigma *Cantemir*!
faptul ca dumneavoastra considerati ca mentalul si continutul discursului domnului Manu, doctor in State, se potrivesc unei mulgatoare de vaci din Romania reprezinta o onoare pentru noi care avem aceasta profesie!
cum traim intr-o atmosfera marcata de tristete si de absenta motivatiei, aceasta sincera apreciere a dumneavoastra, nascuta dintr-o regretabila eroare, este generatoare de sperante legate de viitor pentru noi si de pesimism pentru americani!
asta ar fi confirma teoria acelor ganditori care considera ca in spatele istoriei nu sta doar adevarul, ci si eroarea…
nu pot incheia fara a remarca confucianismul incheierii dumneavoastra: daca A este adevarat si nonA este adevarat..
de unde se vede ca nu intamplator domnul Manu nu se simte confortabil cand va citeste postarile, caci intre spiritul sau american si spiritul dumneavoastra chinezesc exista o incompatibilitate fundamentala!
Iată, ce ziceam – poate să mai răspundă cineva acestei chintesenţe a paradigmei rectangular-totemice Sf Ap Pavel-Marx, pe care tocmai ne-aţi sugerat-o atît de expresiv şi de laconic? Să ştiţi, Dle Manu, că eu vă admir (deh, de n-aş fi măritată…) nu doar pentru ceea ce sînteţi, ci şi pentru ceea ce nu sînteţi…
nu-mi place postarea dumneavoastra pentru ca ea vine si spune ceva de genul ca fiecare sa vorbeasca in ce s-a profesionalizat!
acum, la drept vorbind, exista si o competenta a nespecialistului…
eu simt ca sunt in aceeasi *barca* cu domnul Manu, chiar daca din motive diferite, domnia-sa reproducand modelul Cantemir de care facea vorbire Noica ( modelul are doua variante, una este a geniului, iar cealalta este la polul opus ), eu incadrandu-ma, pe de alta parte, in mod practic, intr-o paradigma Sf. Pavel-Marx, anume ca pe probleme filosofice si mulgatoarele de vaci pot avea o opinie!
@ v.s.
Cheap stuff; bad writing.
Try harder.
@ Nea Marin
Domnule Profesor
Sunt convins ca redactorii publicatiei electronice la care va referiti vor raspunde tuturor obiectiilor dumneavoastra.
Cu respect,
Peter Manu
Dle Manu, va citesc de mai mult timp şi mă minunez cum le mai ştiţi Dvs pe toate, ca un desăvîrşit filosof, istoric, rabin, episcop, lama, imam, astronom, astrolog, teolog, politolog, ginecolog, meteorolog, merceolog. Observ cum uneori interlocutorii Dvs rămîn pur şi simplu fără replică, semn că nu ştiu ce să vă mai răspundă. Pe Dvs în schimb nu v-am văzut măcar o singură dată în dificultate sau să ziceţi (nemaidînd o replică): Dle, la chestia asta eu chiar nu mă pricep, voi fi ştiind eu multe dar uite că aici, treacă de la mine, îmi las preopinentul fără replică. Vă admir, Dle Manu, vă rog să mă credeţi…
sa va vaz ce mai declaratzi dupa asta. Cum imi raspundetzi, anume, ca sa va vaz & pa Dvs. chiar *cine suntetzi*…
Am scris vreo 5 ani la ”Romania libera in viitor” (RLV),
al carei shef e, cred, inca, un om destoinic, Stefan M.
Care-a preluat drepturile paginei ”Romania Libera”, la care scriam odat.
De-ndata ce-am indrasnit a ma ”lega”, cumva de Tismaneanu (desigur, nu mi s-a putut raspunde, neam! cu argomente), mi s-a scris ca sunt un gunoi de care ei se scutura . Nu m-ar fi ranit mult daca asta nu mi-ar fi fost scrisa de catra Stefan (la care tzineam), cu o satisfactziune *grasa*…
Acea pagina s-a dezvoltat, incet-incet, dupa aceea, intr-o tribuna *evreiasca*. A carei ”meserie”, vaz, e de-a scrie
despre Romania.
Nefiind, io, evreu, ne-placandu-mi cum am fo’ tratat
(desigur, dar, *desigur*, incepura & ei cu modul meu de-a scrie, mai popolar, ca sa scrim chiar asha), am decis ca-i timpu’ de-a ma retrage.
De ce? Pai, pentru ca, daca-mi dai dreptate d-atatea ori, in scris, da’ di ce te-apuca, din chiar senin, chiar amocu’ de-ami scrie ca-s de fapt un gunoi? Asta chiar *dupa* ce tz-am adus, cetitori, vreme de vreo 5 ani?
Shi da, dom’le Manu: cei care condamna raul ”trebuie sa fie sinceri”. Da…
Cele bune,
Nea Marin
Stiamata Domana Cramen Musat
Admir, aplaud si aclam mesajul dumneavoastra: antisemitismul exista, ca intodeauna, si trebuie combatut in orice fel posibil.
Cand vorbim despre moralitatea condamnarilor actelor rele, cred insa ca trebuie sa distingem intre ceea ce este intotdeauna bine si ceea ce poate fi problematic.
Raul trebuie condamnat, si orice condamnare a lui e buna.
Cei care condamna raul trebuie sa fie sinceri. Felul in care se ajunge la sinceritate e mai putin important: prin apostazie, prin metanoie, prin examen de constiinta, sau prin descoperirea Adevarului.
Legitimitatea nu este conferita de cine am fost, ci de cine suntem.
Dlui Peter Manu şi dlui Radu Călin Cristea
Sigur că, din punct de vedere legal, oricine are dreptul de a contesta orice. Dar nu despre asta e vorba aici, ci despre legitimitate. Are Vadim Tudor legitimitatea necesară în condamnarea foştilor „curteni” ai lui Ceauşescu? Sigur că o Constituţie democratică îi conferă acest drept, dar din punct de vedere moral, o condamnare la adresa lui Adrian Păunescu (să zicem), venită din partea lui Vadim Tudor este nulă. Cred că Radu Călin Cristea la asta se referea. În rest, fiecare e liber să spună orice, cu condiţia ca orice afirmaţie pe care o face să nu intre în sfera calomniei. În ceea ce mă priveşte, dacă dl Tismăneanu va persevera în calomnierea revistei sau a vreunuia dintre colaboratorii şi redactorii noştri, îl asigur că va răspunde pentru asta în justiţie. Antisemitismul este un flagel real al lumii în care trăim şi nimeni nu ar trebui să-şi permită să „jongleze” cu aşa ceva. Nu cred că profesorul Tismăneanu nu e conştient că folosirea abuzivă a acestui termen îl pune în situaţia lui Petrică, din povestioara pe care o auzeam cînd eram copil, „Petrică şi lupul”. Antisemitismul e real, pericolul pe care antisemiţii îl reprezintă pentru noi toţi e real, cum să te joci cu aşa ceva, doar pentru a-i stigmatiza pe cei care te critică şi pe care nu ai cum să-i combaţi cu argumente?
Scrisul e o arta complicata; mai bine ramanem la idei.
Iata un exemplu, din R.C. Cristea:
„Episoade complexe sau doar incalcite din istoria comunismului romanesc sint decriptate cu o simplitate deconcertanta. Este acea simplitate prin care se ajunge rapid la esenta lucrurilor pentru ca autorul controleaza in detaliu subiectul si il descrie clar, exact si, nu in ultimul rand, intr-o forma atractiva nu doar pentru experti, ci si pentru cititorii mai putin sau deloc initiati in problemele abordate. Savoarea acestei istorii politice a comunismului romanesc e produsa, in opinia mea, mai ales de sentimentul ca, desi isi comunica ideile in stilul «rece» al discursului de tip anglo-saxon, Tismaneanu ramane o prezenta «calda» si antrenanta in toate dimensiunile textului sau. Lectorul este cucerit spontan de o poveste care, desi impanzita de documente si de referinte selecte, reuseste sa-i aminteasca foarte repede ca, fara voia sa, a fost unul din actorii acestei utopii negre.”
@ RCC
„Parabolele” nu au adresa personalizata. Se refera la miezul discutiei, care este mult mai important (si interesant) decat fiecare posibil exemplu. Au dreptul sa condamne politia politica fostii informator ai Securitatii? Ar fi trebuit interzisa accederea fostilor membrii PCR in conducerea CNSAS (prima versiune)? Ce se poate spune despre destinul ideologic al unei generatii de ziaristi care au inceput sa scrie in Romania in anii ’70? Si tot asa.
@Domnule Radu Calin Cristea,
Am citit trilogia dv despre cameleonismul prof VT – felicitari pentru scanarea trecutului ce nu poate fi sters si reinventat asa cum crede VT. Citesc comentariile dr Perer Manu la articolele de pe Contributors, Certocratia sau de aici. Ma pune pe ganduri aceasta atitudine, astept un articol de sine statator scris de doctorul Manu despre derapajele si toxicitatea inversunarilor etalate de VT, poate si despre efectele fixatiei incrancenate pe dusmanul imaginar si proiectia furiei. In subsolul articolelor de pe contriburos era un timp cand Lecter Hannibal, Dr Zen, Sergiu Simion (http://sergiusimion.blogspot.ro) puneau zagzuri la derapajele autorului, ceva ma face sa cred ca acesti cititori acum sunt cenzurati in postarea comentariilor lor.
Doamna Musat – MULTUMESC pentru calibrarea perspectivei asupra personajului VT, la fel si pentru Ovidiu Simonca, Dorin Tudoran, Florin Poenaru si, nu in ultimul rand, doamnelor Lavinia Barlogeanu, Bianca Burta Cernat.
Am citit demonstratia dvs. Mi se pare mult mai potrivit s-o indreptati catre VT, nu catre mine. Parabolele dvs. i-ar putea fi de folos, mai ales ca ar veni dinspre un prieten de idei.
@Radu Calin Cristea si @Ilinca
Citind comentariile dumneavoastra te intrebi daca domnul Peter Manu, aparatorul lui Vladimir Tismaneanu pe diverse forumuri, nu umbla dupa rolul lui Blaze, valetul lui Don Salluste.
@ Radu Calin Cristea
Un fenomen poate fi condamnat, odata sau de mai multe ori, de cei care au contribuit la existenta lui.
In discutia acestui fap, care s-a petrecut de nenumarate ori, exemplele biblice sunt invocate pentru valoarea lor de reper.
Daca nu vreti sa le luati in cosideratie, nu e o prblema. Nu trebuie sa mergeti mai departe de N.S. Hrusciov, care a condamnat dimensiunile macabre ale epocii Stalin in 1956. Hrusciov participase la „fenomen” incepand de la 19 ani si pana a fi in Biroul Politiic al CC PCUS.
O situatie similara este cea alui A. Speer, arhitectul lui Hitler, apoi ministru in timpul razboiului.
Dincolo de exemple, intrebarea dumneavoastra poate fi re-formulata de la „cum poti sa condamni…” la cine are dreptul sa condamne…”. Raspunsul este evident: oricine.
@Carmen Musat si @Radu Calin Cristea
N-as fi crezut ca e posibila o asemenea prapastie intre cartea mentionata si activismul …stalinist al insusi autorului ei: acum ceva vreme mi-am exprimat difidenta fata de un apel promovat de „aripa” intelectuala de la „22”si am primit de la V.Tismaneanu un consistent raspuns nimicitor, punctat ( obsesiv?) de intrebarea „dv. ati semnat ?”, „semnati daca santeti o intelectuala!”,” aveti datoria …”.
La argumente am primit indemnuri furioase…
Desigur, ca urmare am privit altfel cartea in discutie, am citit despre „originalitatea”unor teze, iar memorialistica – fiind intamplator despre timp, persoane si locuri bine cunoscute mie- m-a condus la trista descoperire a unei personalitati contorsionate, extrem de discutabile, sentimentale catre sine si nepermis de subiective si inegale, cu ceilalti.
Maestru simpatic al conversatiei,acaparand-o cu farmec uneori, V.T. abuzeaza de fapt semantica si ii uraste impresionant pe cei cu opinii diverse de ale sale.Pe care nici nu le asculta/citeste cu atentie( din dispret sau poate fiindca il impiedica un oarecare status expansiv).
Cu V.T. nu se poate purta un dialog, intr-adevar.
Felicitari pentru articol si interventii d-nei C.Musat si d-lui R.C.Cristea.
Cred ca va puneti intr-o situatie delicata alergind pe diverse forumuri pentru a va pune scut in apararea lui VT de orice acuzatie. Asa si acum. Lucrurile sunt foarte clare si, din pacate pentru VT, nu lasa loc de interpretari. VT critica, nu pentru prima oara, desantatul cult al personalitatii ceausiste. Nu temeinicia analizei o pun la indoiala, ci faptul ca, in plina manifestare a acestei propagande odioase, VT se punea in slujba ei, asa dupa cum am aratat si in citatul din articolul pe care l-a semnat in „Viata studenteasca”. Am pus fata in fata cele doua situatii, referindu-ma la o grava problema de etica si morala pe care VT refuza sa si-o asume in pofida unor evidente atit de flagrante. Credeti ca pentru interpretarea acestei probleme e nevoie sa ma invitati la un excurs pina la David si Apostolul David? Dilema lui VT e din zilele noastre. Este cumva citatul meu o inventie? Daca da – trebuie sa veniti cu argumente. Daca nu – discutia poate continua doar luind in consideratie ceea ce este, nu pare sa fie, un duplicitarism abject.
Dl. R.C Cristea se intreaba:
„cum poti sa condamni un fenomen care s-a dezvoltat si cu larga ta contributie”.
Exista o traditie lunga a raspunsului „se poate” la aceasta intrebare, care incepe, desigur, cu Iosif, in include pe David, continua ca Apostolul Pavel, si ajunge, sa spunem, pana la Cioran, Podhoretz, Kristol si atatia altii.
Observatii foarte corecte intr-un text echilibrat si judicios. Cu Tismaneanu e complicat sa polemizezi pentru ca scrie din mijlocul unui torent urias de minciuni. Mai pe sleau – Tismaneanu te minte de la obraz, primitiv si grobian. Nu ai timp sa corectezi minciunile debitate de VT pentru ca intre timp te asalteaza cu altele. VT sufera de o dedublare a personalitatii. Intr-un serial in trei episoade publicate in „Observator cultural” pe la inceputul lui 2013 aratam cum Tismaneanu se transforma din Mr. Hyde in dr. Jekyll. Mi-a oferit de curind un alt exemplu, intr-o postare din 18.01.2015 de pe blogul sau, cu titlul „Stalinism, teroare, narcisism: Despre cultul lui Ceausescu”. Scrie Tismaneanu in respectiva postare:
„Ritualuri bizantine de glorificare erau astfel contopite cu pretentii de ortodoxie marxist-leninista, in timp ce inspaimantatii lachei rivalizau in elogierea neegalatei „creativitati” si a “clarviziunii” prea iubitului Conducator. Cu exceptia lui Enver Hoxha, nici un alt lider est european, in perioada post-stalinista, nu a reusit sa construiasca un cult al personalitatii atat coercitiv, sistematic si teatral. Dramaturgia era grotesca si deliranta. In chip ironic, tocmai acest ubicuu, ubuesc si sufocant cult al personalitatii l-a consacrat pe Ceausescu pentru eternitate in istoria credintelor marxiste…”
Iata-l insa pe insusi Vladimir Tismaneanu in postura de lacheu fanatizat ce servea cu patos revolutionar tocmai criticatul „sufocant cult al personalitatii” ceausiste, in articolul „Perspectiva totalității“, semnat de el în Viata studenteasca, nr. 5, februarie, 1978, p. 3):
”Sinteză originală, expresie remarcabilă a marxismului creator în contemporaneitate, concepția filozofică și politică a secretarului general al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU [subl. V.T.], reprezintă prin viziunea generală, prin complexitatea, polivalența și bogăția de semnificații pe care le comportă nu atît un ansamblu de idei de incontestabilă valoare teoretică cît mai ales un model de raportare intelectuală la realitățile sociale de azi. Ceea ce deosebește substanțial concepția secretarului general al partidului nostru de diverse concepții sistemice care refuză să se apropie de conținutul specific al spiritului social și al universului uman, în general, este faptul că în centrul ei se află omul, individ concret, real, cu problemele lui, cu trebuințele și aspirațiile lui. De aceea putem vorbi de UMANISMUL REVOLUȚIONAR [subl. V.T] caracteristic gîndirii tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU [subl. V.T.] – care constituie calea, dar, în același timp, finalitatea operei istorice de renovare etico-politică a lumii omului […] Depistăm, deci, în filonul umanist revoluționar al concepției tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU [subl. V.T.], înțelegerea profundă, deplină a faptului că totalitatea socială concretă își are rădăcina în om, că nu semnifică nimic în absența lui sau în condițiile ignorării lui. Or, tocmai socialismul și comunismul tind să răspundă practic, să dea întreaga măsură reală unei eterne chemări antropocentriste, pe care marxismul o ridică la cea mai înaltă cotă“.
Iti vine sa te freci la ochi: cum poti sa condamni un fenomen care s-a dezvoltat si cu larga ta contributie? Tismaneanu poate. Am raspuns citorva din aberatiile pe care VT le tot indruga despre mine. M-am oprit insa dupa ce Tismaneanu l-a aruncat in lupta pe Marius Stan – co-semnatar alaturi de VT al unor carti si articole. Intr-o postare din 29.12.2014 cind a scris (de doua ori!) despre „furtuna excrementala”, intr-o meteorologie de altfel foarte agitata unde mentiona ca „ploua peste noi in rafale excrementale” etc. Am facut un dus lung. Tismaneanu si ai sai nu lasa nici loc si nici cale de dialog. Ii facem un hatir acordindu-i lui VT atit de multa atentie. Nu merita. Deloc.
După 89 i-am cumpărat toate cărţile apărute, datorită faptului că-i ştiam numele de la Europa Liberă.
La un moment dat am resimţit o imensă frustrare, erau bine informate, documentate, dar nu găseam ce mă interesa pe mine, opiniile lui Tismăneanu despre comunismul românesc. De abia în publicistica din Cotidianul a devenit mai tranşant, renunţând la postura de academic universitar american
@ Michael Shafir
Vă mulţumesc, domnule Shafir, pentru comentariu. „Admiraţia” mea trebuie luată cum grano salis. Nu sînt un fan al lucrărilor ştiinţifice ale profesorului Tismăneanu, cu atît mai puţin cu cît ştiu că s-a „inspirat” din diverse surse. Dl Tismăneanu are, de multe ori, aerul că tot ceea ce spune este o descoperire epocală, deşi despre aceleaşi lucruri s-au pronunţat înaintea lui alţi autori. Pe de altă parte, nu pot să neg că a scris şi cărţi, care pot fi consultate cu oarecare folos de cineva nefamiliarizat cu istoria comunismului românesc. Iar cînd vine vorba de memorialistică, cred că trebuie citit şi dacă eşti şi mai ales dacă nu eşti de acord cu el.
@ Lucid
Antifascist si antilegionar, afiliat la inceput cu organizatia Hashomer Hatzair (tineret sionist), incadrata dupa 1938 pentru unii participanti ca avand „activitate comunista”. Incarcerat la Caransebes la 19 ani, apoi transferat in detentie administrativa la Tg Jiu si de acolo la Vapniarca.
Nici o functie de stat, guvern, partid dupa eliberare. Exclus din PMR in 1958.
Ati nimerit-o ! Ca nuca-n perete !:)
da…un nou „concept” reaua credinta in slujba interesului personal…
Ziceti: „formula interesanta”.
Intrebare: e valabila?
Joaca de-a conceptele o poate face oricine. Si despre dv se poate spune ca sunteti „usor dus cu pluta”, Dar nu cred ca are valabilitate in realitate. Cand spui despre cineva „antisemit” sau „criptoantisemit” nu e un concept, caci te referi la o persoana, e o caracterizare la care trebuie sa ai argumente si probe. Iar V. Tismaneanu nu are…
Sa ne amintim:
„E usor a scrie versuri
Când nimic nu ai a spune,
Insirând cuvinte goale
Ce din coada au sa sune.”
Polemica nu va ajuta Observatorul Cultural. Tismaneanu e o nuca tare, are inteligenta si anvergura academica. Faptul ca a raspuns lui Ovidiu Simonca e un mare succes. Daca va fi stimulat in continuare va elabora sigur un nou concept de analiza mai profund ce va releva semnele anti-semitismului. Trebuie sa recunosc ca acest cripto-antisemitism este o formula interesanta. In 1990 Corneliu Coposu cred ca a lansat notiunea criptocomunismului si a fost rapid imbratisata de intelectuali.
\\\”La folie des grandeurs\\\” versiune mioritica ( V. Tismaneanu in rolul lui Don Salluste!)
Aş vrea să le mulţumesc tuturor colaboratorilor, cititorilor şi prietenilor revistei, pentru comentariile şi aprecierile lor! Nu e puţin lucru pentru mine şi pentru colegii mei să ştim că, în pofida tuturor calomniilor, ceea ce facem este citit şi judecat „la rece”, cu onestitate şi cu spirit critic. Nu ne-au deranjat niciodată observaţiile critice, am încercat mereu să învăţăm ceva din ele, pentru că nici unul dintre noi nu are „darul” infailibilităţii.
Pe de altă parte, lipsa de onestitate din intervenţiile publicistice ale dlui Tismăneanu a atins, cred, un punct critic. Una e să afirmi despre cineva că e prost sau incompetent (e neplăcut, desigur, dar… dreptul la opinie e sfînt) şi alta să arunci acuza de antisemitism, să stigmatizezi un om şi o publicaţie. Dl Tismăneanu este furios că Marius Oprea – cel pe care l-a înlocuit, în mod abuziv şi ilegitim la conducerea IICCMER, în 2010 – şi Andrei Muraru – cel care l-a înlocuit pe el la conducerea aceleiaşi institutii, în 2012 – au dezvăluit, în cîteva rînduri, impostura flagrantă a dogmei anticomuniste, propovăduite cu energie de activist comunist de domnia sa. Revista Observator cultural nu putea să scape resentimentelor dlui VT, ale cărui derapaje au fost constant sancţionate în paginile revistei.
@ Petre Manu
Ceea ce vreau să spun este că pentru a-l include pe Ovidiu Şimonca în categoria antisemiţilor sau a criptoantisemiţilor sau a antisemiţilor ruşinaţi etc. îţi trebuie o foarte mare doză de imaginaţie şi de rea credinţă. Din păcate, dl Tismăneanu dovedeşte că singura raţiune care stă la baza demersului său jurnalistic este reaua credinţă, tocmai de aceea inventează filiaţii absurde, intenţii ascunse şi vinovăţii imaginare. Lipsit de argumente, dar mînat de resentimente, recurge la calomnie fără cea mai mică tresărire. Nu cred că acesta este modul în care se comportă o „autoritate ştiinţifică”.
În interbelic, criptoantisemitismul era antisemitismul aluziv, spre deosebire de cel direct exprimat. Nae Ionescu, de pildă, le spunea studenților săi: Eu nu sînt antisemit, sînt antijidan.
Puțină semnatică nu strică: evreu, semit, jidan (din jidov – vezi Jidovul rătăcitor) se referă la aceeași etnie – a israeliților (chiar dacă nu-s ei singurii semiți dar i-au confiscat semnificația). Pînă după Holocaust, ”jidan” avea drept de liberă circulație, ca și ceilalți termeni. După aceea, însă, a devenit ofensator pentru evrei, iar azi e interzis de corectitudinea politică (și nerecomandat în DEX, ca peiorativ la adresa evreilor – perfect adevărat, aceasta era percepția și-n limbajul popular).
Nu doar evreii suferă de persecuție lingvistică. Ungurii sînt – pentru unii români – bozgori. La rîndu-le, românii-s pentru maghiari, valahi (împuțiți). Tot așa, rușii-s rusnaci, polonezii – polaci, rromii – țigani.
Și-ntre români, funcționează incorectitudinea politică: șoldoveni, regățeni (mitici), șogori (sau de-a dreptul bozgori, de data asta – pentru ardeleni); în fine, juveți, turcaleți, tătărași.
După mine, zeflemisirea numelui etniei exprima și xenofobie dar și acceptare fiindcă era inevitabil contactul dintre diferite neamuri (în sens biblic). Pînă ce corectitudinea politică a găsit de cuviință să descurajeze acest armistițiu etnicolingvistic, invocînd pericolul rasismului, al xenofobiei și pe-al intoleranței. Lumea bună se formalizeaza și renunță la folosirea termenilor suspectați de a jigni alte nații. Restul lumii nu se sinchisește de ”moda asta”.
Chiar aș fi curios să văd, azi, pe o scenă românească, Tache, Ianke și Cadîr – oare s-o fi păstrat limbajul autorului?
Reînviind ”criptoantisemistismul”, dl Tismăneanu ne face un serviciu, atenționîndu-ne că: ostilitatea față de evreime, fie și aluziv exprimată, poate cauționa mișcări antisemite, cum s-a mai întîmplat în istoria noastră; vigilența semită s-a-ntărit în așa măsură încît orice acuză adusă vreunui evreu poate fi luată drept antisemitism – direct ori aluziv, nu contează; aceeași vigilență funcționează și pentru cei cu doar rădăcini evreiești, chiar dacă nu sînt nici cetățeni ai Israelului, nici practicanți ai cultului mozaic, nici măcar activi în diaspora, ci doar ”se țin de rude” cu membrii aceleia de pe unde-și duc veacul.
Acum, sigur c-ar fi exagerare să compari avertismentul dlui Tismăneanu, cu lozinca regimului democrat-popular din România Obsedantului deceniu – Dai în mine, dai în tine/Dai în fabrici și uzine(în clasa muncitoare). Dar o asemănare tot ar fi: așa cum devenea unul dușman al poporului (muncitor, eliberat etîcî) doar nefiind de acord cu politica guvernului comunist, tot așa poate deveni careva antisemit, combătînd pe cineva cu rădăcini evreiești. Mai subtil: chiar dacă nu sînt invocate-n cursul polemicii, rădăcinile evreiești trebuie avute mereu în vedere, dată fiind hipersensibilitatea evreimii la orice-ar putea fi interpetat ca atac antisemit.
E ceva interesant, aici: dl Tismăneanu se autoptomovează ca intelectual de marcă al vremii sale, și-n această ipostază combate ce nu-i convine; dar replicile e tentat să le interpreteze în cheie antisemită. Nu-i lunetist ci arcaș pe ziduri, astfel că a-l ținti e totuna cu asedierea cetății.
Asta se-ntîmplă cu cei învățați să tot cîștige: uită să mai și piardă, ba poate că nici nu conep să mai și. Am un alt exemplu, din șah: Dolfi Drimer era șahist redutabil. La un concurs, fiind în poziție pierdută, a-nceput să-și faulteze adversarul pe sub masă. Acela a chemat arbitrul, a ieșit tărăboi, lumea s-a enervat dar tot Drimer a cîștigat fiindcă adversarul său nu s-a mai putut concentra. Or, în șah, partida nu se cîștigă singură oricît de mare ar fi avantajul unuia, la un moment dat.
Unfair există peste tot, în forme diferite. Ne-am putea-ntrista să-l găsim și la oameni cu pretenții – ori de la care avem alte pretenții – dar statistica ne liniștește: proportions gardees, nu acolo-i unfair în floare. Dar e și-acolo, ca semn al adevăratei naturi a omului. Or, natura dlui Tismăneanu se dovedește a fi fost anticipată de Ion Barbu, în Riga Crypto – o ciupercă tragică: ținutită de rădăcini potrivnice aleanului său cosmopolit.
Simt că frizez criptoantisemitismul, pomenindu-l pe Barbilian. Niciodată nu poți fi destul de atent, așa-i și-altminteri nu-i…
Felicitari pentru acest articol, Carmen Musat. Subscriu fiecarui rand, cu o exceptie: Pana si in marele sau opus, pe care il mentionati cu admiratie, anume „Stalinism pentru eternitate,” una din tezele principale (anume absenta treditiei marxiste in randurile intelectualitatii romane si consecinele acesteia pentru PCR) este plagiata din subsemnatul. Am spus-o si o voi repeta de cate ori va fi necesar.
@ Mihnea Moroianu
Profitand de bunavointa unui expert, va impartasesc opinia regretatului Corneliu Coposu:
„Odată cu scăparea noastră de cripto-comunism, cred că vom realiza şi restaurarea unei normalităţi în România, care se va putea face prin Monarhie şi instituţiile democratice. […]
Draga Lucid
Deocamdata, numai un singur detaliu, ca sa va confrm intuitia: In fiecare seara, dupa ce terminau amandoi de lucrat la etuva improvizata, Matei Gall se ducea in celula celor care aveau inca de ispasit pedepsele cu inchisoarea.
Cu simpatie,
Peter Manu
Am si eu o micutza curiozitate: puteti sa ne descrieti sumar activitatea politica a tatalui pe care – absolut laudabil – il citatzi mereu? Inainte de Eliberarea de catre Armata Rosie din 1944 – inclusiv motivele internarii la Tg Jiu si apoi deportarea in Transnistria (vezi si povestirea episoadelor Tg Jiu – Transnistria de catre Matei Gall) cat si dupa instaurarea dictaturii proletariatului in Republica Populara Romana?
@ Mihnea Moroianu
@ Mihnea Moroianu
Va rog sa imi ingaduit un exemplu, de care mi-am amintit in timp ce \”coboram scarile\”:
O doamna de varsta medie, din elita intelectuala a Bucurestiilor, mi-a spus intr-un moment de completa sinceritate: barbatii se impart in doua categorii, porci si viermi. Fusese, stiam, casatorita de cateva ori.
@ Mihnea Moroianu
Tatal meu, care a fost deportat si mutilat in Transinstria, nu face nici un fel de distinctie intre antisemiti. E posibil sa aveti, despre comunisti, aceeiasi atitudine. Pana la urma, sunt de parere ca felul in care impartim oamenii ne reflecta mai degraba experienta si traumele, nu ratiunea.
@ Ce rost?
M-am referit strict la afirmatia Dnei Profesor Musat, pe care am reprodus-o la inceputul comentariului meu. Apoi, mi-am argumentat opinia. Nici una, nici alta, nu aveaa legatura cu Dl. Ovidiu Simonca.
Sa recitm aceata fraza:
„Cred ca notiunea de ‘criptoantisemit’ are semnficatie si poate fi probata in contextul romanesc de dupa 1864.”
Ca sa nu mai lungim inutil vorba, hai sa incercam urmatoarea inlocuire de termini si date, pornind tot de la un anumit tip de „criptogame”:
„Cred ca notiunea de ‘criptocomunist’ are semnficatie si poate fi probata in contextul romanesc de dupa 1945.”
Nu vi se pare o gaselnita cu adevarat ingenioasa si plina de miez?
Ne trimiteti la dictionar? Interesanta – dar vinovata – strategie de eludare a continutului. Doar nu puteti fi suspectat ca nu intelegeti ceea ce scrie in articol… Pana la urma, e Ovidiu Simonca un antisemit? Un criptoantisemit? Ce incercati sa sugerati? Nu asta e tema?
Stimata Doamna Musat
Scrieti ca „„expertul“ Vladimir Tismăneanu inventează o categorie aparte de antisemitism, aceea a „criptoantisemiţilor“”…
Cred ca notiunea de „criptoantisemit” are semnficatie si poate fi probata in contextul romanesc de dupa 1864. Mihai Eminescu, de exemplu, a fost considerat :antisemit de Nichifor Crainic, un criptoantisemit in anii’30. Alte „perechi” (antisemit deschis vs. criptoantisemit) ar fi Vasile Conta si Nicolae Iorga si Nicolae Paulescu vs. Nae Ionescu. De altfel, Constatin Noica a sustinut existenta unei asemenea distinctii chiar in Miscarea legionara, in care oameni ca Paulescu si A.C. Cuza erau comparati cu elevii lui Nae Ionescu (potrivit unui dialog la Jilava, reklatat de S. lavric in Noica si Miscarea Legionara).
Cu respect,
Peter Manu
Întru totul de acord cu Dvs, Doamnă; şi, în plus, cu multă admiraţie pentru măsura, stilul, eleganţa de care daţi, şi-n acest caz, dovadă.
Să mai adaug că, dacă-n franceză, verbul dintâi al renumitei fraze a lui Caron de Beaumarchais e la plural, persoana a II-a: „Calomniez…”, – printr-un bizar hazard lingvistic, acelaşi e, în româneşte, la singular, prima persoană!
Ca şi cum fiecare-n parte din ospitalierul nostru neam ne-am asuma, cu voioşie, calomnia: „[EU] calomniez…” ş. a. m. d.
Ovidiu Şimonca e antisemit cum e Vladimir Tismăneanu balerin. În faţa unor asemenea gogomănii, venite din partea unui publicist tot mai puţin creditabil, nu poţi decât să zâmbeşti trist
Excelent text – logic, la subiect! Fiecare cuvant e cantarit cu maxima responsabilitate! Iata, asemenea texte lipsesc din presa romaneasca. Acest text mi-a intarit convingerea ca revista „Observator cultural” este o revista de talie europeana. La fel si colectivul de redactie. Felicitari!