Un scriitor, un calorifer şi o carte vinovată

  • Recomandă articolul
Este de notorietate în această perioadă confruntarea învrăjbită dintre cei care reclamă „inutilitatea artei“ și ceilalți care, indignați cu îndreptățire că artiștii, scriitorii și alți „muncitori calificați în uzinele Sadoveanu și Arghezi“, cum scria Mircea Dinescu acum cîteva decenii, sînt chemați să dea seamă, asemenea unor chiaburi culturali, de a se fi înfruptat din „foloase necuvenite“.  Evident că, acolo unde „o clasă de mijloc a spiritului“, ospitalieră și deschisă dialogului, nu se face auzită mai bine, aceste confruntări nu pot decît să sfîr­șească într-un vodevil modest, cu uși trîntite și lacrimi demonstrative. Cazul discutat aprins recent este acela al scriitorului Mircea Cărtărescu, nu reiau aici argumentele. De aici mai departe, intervențiile calme sau inflamate, precum și vocile corului, de pe diverse forumuri ale ziarelor. Pentru generația mea (a „decrețeilor“, cum am fost insultați nediferențiat, dar productiv, în multe rînduri), amintirile se scriu cum vedem mai jos; mă refer la „decrețeii filologi“ și la toți cei cărora, indiferent de facultatea pe care o urmau, afanisiți de citit cărți și articole indicate de profesori, în frigul hidos de la BCU, lectura de poezie sau răsfoitul unui album de pictură le însenina ziua. Zile și anotimpuri personale 1987, holul Facultății de Filologie, „sub […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.