Universalitatea operei lui Constantin Brancusi

  • Recomandă articolul
Textul supus mai jos atentiei cititorului a facut obiectul unui turneu oficial de conferinte, pe care fusesem insarcinat sa le tin in vara lui 1976 in Germania Federala, la Duisburg, Düsseldorf, Bonn si Erlangen, cu prilejul aniversarii a 100 de ani de la nasterea lui Constantin Brancusi. Intreaga actiune – care, cum se va vedea, s-a bucurat de succes – a ramas necunoscuta opiniei publice romanesti si straine, cu exceptia celei din Germania Federala, pina azi. Conferintele au avut obligatoriu un caracter de superioara popularizare, iar nu de expunere propriu-zis academica. Am socotit, totusi, ca substanta lor merita a fi data publicitatii dupa un sfert de veac, cu unele corecturi, adaosuri si ajustari, pentru ca implica aspecte mai putin sau deloc reamintite privind interventia gindirii critice, cu precadere romanesti, dar, fireste, nu numai, in reliefarea dimensiunii universale a creatiei si personalitatii lui Constantin Brancusi. Trebuie avut in vedere ca, elaborindu-mi conferintele in regimul comunist, posibilitatile mele de exprimare libera erau ingradite, cu toate ca nu am fost supus unei prealabile cenzuri. Vreau sa spun ca nu puteam face referire la aproape nimic din ceea ce comporta un caracter religios sau care venea in contrazicere cu politica fata de arta promovata […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }