Venerabila L.B.*

Despre Louise Bourgeois

  • Recomandă articolul
Dacă nu există un obiect antropologic mai important decît corpul, nu există nici altă schemă simbolică, în afara celei corporale, aptă să povestească vizual echilibrarea psihanalitică a unei vieţi. O confesiune prin creaţie şi o longevitate artistică precum cea a sculptoriţei Louise Bourgeois se poate reconstitui exemplar din arhiva sa grafică. Iată ce reprezintă „a desena“ pentru nonagenara franţuzoaică din Chelsea, Manhattan: „O manieră de a se apropia de indicibil. Un fel de a-şi aminti. O operaţie imaterială. O secreţie. Un parcurs. Un rîu.“ Miile de desene insomniace, multe făcute în cerneală roşie pe pagini de caiet roz, sînt un fel de talisman-aforisme, mots d’esprit grafiate, abrevieri de psihodramă. Sînt declicuri psihologice care se exprimă prin fragmentări ale trupului şi prin scenarizarea lor. Louise Bourgeois declară că toate subiectele vin din magia copilăriei proprii, care nu s-a epuizat niciodată ca mister şi tragism. Artista preţuieşte mult psihanaliza şi caută cu obstinaţie să comunice cu ceilalţi, răsturnînd butada sartriană. Pentru ea „Infernul e absenţa celorlalţi“. După venirea la New York, în 1938, este marginalizată ani buni, ca străină şi ca femeie-artist. Formată ca pictoriţă pe lîngă Léger, se dedică sculpturii după 1949. Semnează monoliţi filiformi şi antropomorfi din lemn şi înşirări […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }