În urmă cu mai bine de un deceniu, în anul electoral 2004, Thomas Frank, un cunoscut editorialist american, publica o carte, devenită bestseller, What’s the Matter with Kansas? How Conservatives Won the Heart of America (Ce se întîmplă în Kansas? Cum conservatorii cîştigă inima Americii). Deja, în 2004, în Statele Unite, Thomas Frank avertiza asupra creşterii alarmante a populismului antielitist.
Ceea ce culege astăzi Donald Trump era deja de multă vreme sădit, iar Partidul Republican – ce pare acum dispus să încerce imposibilul pentru a-l împiedica pe Trump să devină candidatul său oficial pentru alegerile prezidenţiale din noiembrie – nu este deloc străin de această derivă populistă. La fel cum votul masiv pentru un candidat extremist, Norbert Hofer, la primul tur al alegerilor prezidenţiale din Austria, nu este o surpriză.
Ce se întîmplă în Austria? Ceea ce se întîmpla deja în urmă cu un deceniu şi în SUA: deriva spre extremă a unui electorat conservator, tendinţă ce a fost – doar pentru o perioadă – estompată de alegerea lui Barack Obama ca preşedinte, care a lucrat fără majoritate parlamentară şi a fost obligat să facă echilibristică pentru a-şi putea promova politicile.
Astăzi, modelul democraţiei iliberale – despre care am scris într-un articol anterior („Democraţia low-cost şi tentaţia extremei“, din 21 aprilie) – se extinde în întreaga Europă Centrală fostă comunistă, şi, iată, trece chiar şi în Austria. O Austrie care, la puţin timp după intrarea sa în Uniunea Europeană, în 1999, era pusă la index pentru că acelaşi partid, care astăzi ar putea prelua funcţia prezidenţială, FPÖ (Partidul Libertăţii din Austria), condus la acea vreme de Jörg Haider, ajungea la guvernare împreună cu aceiaşi conservatori gata oricînd să sacrifice democraţia pentru a participa la guvernare. Dar dacă, în 1999, Uniunea Europeană, ce părea la apogeu, reacţiona, astăzi, capacitatea sa de a riposta în faţa populismului extremist este mult diluată. Iar la această situaţie a contribuit, în paralel cu criza economică, acţiunea concertată a Rusiei de a folosi slăbiciunile structurale ale Uniunii Europene pentru a contracara modelul democraţiei liberale, văzut ca un pericol mortal pentru puterea lui Putin.
România nu putea să facă excepţie de la această evoluţie. De la începutul anului 2016 – an electoral, predispus pentru diversiuni de tot felul –, climatul politic s-a deteriorat, atingînd un nivel de alertă. Se resimte şi la noi o nouă direcţie care se vrea atît intelectuală, cît şi patriotică, dar care, în ultimă instanţă, se dovedeşte un simplu mijloc de propagandă, prin intermediul căreia este pusă în discuţie atît orientarea politică europeană şi prooccidentală a României, cît şi valorile democraţiei occidentale. În noua eră a propagandei informatizate, miturile conspiraţiei antiromâneşti sînt repuse în circulaţie şi, prin forţa de penetrare a mai noilor sau vechilor media, ajung la un public captiv, dispus să le accepte.
La acest concert al confuziei şi amalgamului vor contribui şi „idioţii utili“, a căror bună-credinţă dezarmantă se conjugă cu intrigile unor mercenari gata să preia şi să susţină orice idee cît de cît profitabilă. Faptul că „idiotul util“ este convins că susţine o cauză generoasă, pe cînd mercenarul îşi pune profesionalismul în slujba celui ce-l stimulează financiar nu face decît să complice şi mai mult situaţia şi să dea şi mai multă forţă diversiunii.
La noi, pot fi detectate cel puţin trei direcţii de acţiune care au ca scop promovarea antioccidentalismului: naţionalismul-ortodoxist (care ia fie forma renaşterii prin recrudescenţa unui antimaghiarism cu puternice rezonanţe ardeleneşti, fie a recuperării legionarismului, în numele anticomunismului şi a „sfinţilor închisorilor“), antioccidentalismul cu puternice accente antiamericane (precum mitul conspiraţiei americane care preia controlul statului prin intermediul instituţiilor de „forţă“, precum DNA) şi anticapitalismul (care permite încadrarea mişcărilor indignaţilor români, de influenţă occidentală, democratică şi cu puternice tonalităţi ecologiste, într-o matcă comună cu urmaşii naţional-comunismului şi/ sau ai naţionalismului de tendinţă neolegionară). Numitorul comun al tuturor acestor manifestări – doar aparent divergente, din ce în ce mai coordonate – ar putea fi demersul unei Rusii în cvasiagonie economică şi în plin extaz mistico-autoritarist.
În absenţa unei noi orientări ideologice, autoritarismul lui Vladimir Putin a fost altoit pe o rădăcină, în acelaşi timp istorică şi religioasă, ce se revendică de la moştenirea antioccidentalismului şi conservatorismului reacţionar programatic al ţarului Nicolae I. Rusia lui Putin îşi afirmă deschis intenţia de a deveni centrul de putere şi de iradiere al unui nou conservatorism mondial.
Din acest motiv, această Rusie misionară refuză propagandistic, în numele istoriei şi al religiei sale, atît şaria islamică, cît şi democraţia occidentală. Dacă scopul superficial al acestei ofensive propagandistice pe întreg frontul centrul şi est-european este de a oferi o ieşire pentru Rusia lui Putin dintr‑o situaţie economică dificilă, scopul pe termen lung este de a da curentelor de idei – care au ceva cît de cît în comun cu viziunea ultraconservatoare a noului imperialism rusesc (chiar dacă oficial unele dintre acestea sînt criticate de Kremlin) – forţa de a bloca procesul integrării europene. Dar ce se va oferi în schimb? Cei ce votează cu extrema dreaptă în Austria sau Polonia, Croaţia sau Slovenia – şi sînt tentaţi de aceeaşi tendinţă în România sau Bulgaria – se gîndesc, oare, şi la ce va urma după?
Articol scris la comandă, manipulare pe față! Tot ce nu e după fasonul establishmentului, este extremist, cred că începe să se prindă lumea de acest discurs ieftin!
Aceste schimbări în orientarea politică a europenilor, reflectă lipsa de corectitudine a unei elite politice, total deconectate de realitățile europene și naționale. Faptul că la doi pași de sediul parlamentului UE din Bruxelles e un cartier în care nu se poate trece în siguranță, dovedește clar autismul politicienilor din toată Europa.
Apoi să pui problema ingerenței UE în chestiunea votului unui popor, este inadmisibil, nu mai vorbim de democrație, e clar ca lumina zilei!
Ce treabă are Putin cu ce se întâmplă în Austria?, nici una, nu apare în postere electorale cu Norbert Hofer, omul își are propriul discurs!
Și în Romțânia este nevoie de alternative, iscursurile politice de astăzi nu sunt bune nici de printat pe hârtie igienică. dar totuși sunt speranțe : http://docdro.id/HDi2UfW
Ce se-ntîmplă în Austria? Ca să-nțelegeți ce se, vedeți ce-a făcut țarul Nicolae I (acum două secole). Căci, de-atunci, nu se mai întîmplă nimic nou în Austria – Amazonia noastră, a europenilor.
Zău că omul ăsta – C Pirvulescu – n-are pic de milă de propria-i reputație!
Ce inseamna „extrema dreapta”? E a nu stiu cata oara cand intreb serios chestia asta si nu-mi raspunde nimeni. Toti asa-zisii analisti si auto-declarati jurnalisti acuza si lipesc etichete, dar nimeni nu raspunde cinstit! Ce inseamna azi, in 2016, extrema dreapta in politica europeana?
Cristian Parvulescu face sprint si amesteca tot felul de chestii, impresionand tara noastra de semianalfabeti, dand mult cu bata in balta, dar a nimerit fara sa vrea o chestie : in Austria forta politica a unei drepte de extrema dreapta e un fapt vechi, de prin 1990 se vede electoral, dar ea dateaza de fapt de dinainte de Al Doilea Razboi Mondial si e prezenta si dupa. E incorect politic sa o zici, „retrograd”, deranjant, dar nationalismul german in Austria interbelica a fost foarte puternic, austriecii ramasi fara Imperiu, pe care se cam baza toata ideea de natiune austriaca imperiul si catolicismul, ajunsa tara de mana a doua de 5-6 milioane de oameni, austriecii au vrut in Germania, dar au vrut-o din rasputeri, multi au sustinut nazismul ca sa faca Hitler Anschluss-ul interzis de francezi la Versailles impotriva „principiului nationalitatilor”. Iar dupa razboi, stanga si dreapta austriaca au venit cu ideea ca de fapt au „cuceriti” de Hitler, de Germania, ca ei au fost victime, asa s-au spalat multi cripto-nasiti, care au facut apoi ciocul mic, dar cultura politica a ramas mult mai nationalista, nu s-a facut denazificare ca in Germania si de aici ai dreapta asta extrema mai puternica. Deci in Austria nationalismul cultural german e mai puternic decat in Germania propriu-zisa. Mai sunt si alti factori, e la granita UE 15, s-au lovit de emigranti ciudati mai des, romani care manaca lebede, turci si altele, e Viena in ruta.
Se pare că ar fi interesant Un titlu în engleză şi fără ghilimele !
Există ( foarte mulţi ) „cunoscători” şi analişti care deşi ştiu multe şi foarte multe
se fack singuri că nu pricep mai nimic din ceea ce se întîmplă nici în Lume în Europa şi nici în România
tot umblînd brambura ici şi colo cu clişee desuete şi slogane greţoase de tip propagandistic doctrinar de şcoli de „filozofie” ieftină de gaşcă de cartiere „primăvăratece”.
Dacă mărginirea ar fi dată doar de ochelarii de cal, ar mai fi o şansă, ar putea fi daţi jos sau la o parte,
dar problema este cu mult mai gravă, totul fiind deja inoculat intelectualiceşte „extrem” de profund de la creierul cel mic pînă la cel mai mare şi chiar cel mai celebru.
Cînd Europa în decadenţă Extremă, pe Absolut toate planurile politice, administrative, economice, mass-mediatice, socio-educativ-doctrinare, filozofice şi intelectuale este complet incapabil-handicapată-sabotată din interior de „gîndirea unică”, „politic corectă” a Statului Providenţial, anumite reacţii SĂNĂTOASE ale unor ţări, societăţi, sau părţi din populaţie, Trag în extremis Semnale de Alarmă Disperate, cu o întîrziere halucinant manipulată, domnii analişti & COMP. folosesc termeni ca „extremism de dreapta” pentru a continua nevinovaţi şi inocent sabotarea(nu doar)migratorie A Europei şi a Valorilor Civilizatorii Democratice Capitaliste, începută deja de cel puţin de prin anii 1950-60, odată cu destrămarea imperiilor coloniale occidentale.
Cît despre comparaţia complet nepotrivită (cu atît mai mult în acest context) a României cu ţările occidentale civilizate, dovedeşte încă o dată în plus, dorinţa „extremistă” de manipulare a opiniei publice.
În cadrul acestei realităţi, comentariul lui „berenger” este succint şi perfect la obiect reamintind parcă de Absurdul nu doar al lui Ionesco, dar şi mai dramatic, al situaţiei actuale şi al înfiorătoarelor manipulări mass-mediatice intelectual-jurnalistice ce nu ţin, din păcate, mai deloc, de nişte amărîţi „ochelari de cal”.
e așa de amuzantă viziunea asta mărginită de ochelari de cal: conservatorii sunt vinovați de propria derivă. eu m-aș uita cu mai multă atenție la vinovăția politicienilor democrați care, din lene, din incompetență, din lipsă de viziune, nu-s capabili să dea cetățeanului obișnuit din civilizația occidentală senzația atât de necesară de libertate și siguranță. tot timpul, deriva extremistă este o consecință a politicii struțului dusă de politicieni în fața realității.