William Merritt Chase, un emul al lui Aman?
La Phillips Collection din Washington, D.C. s-a deschis, pe 4 iunie, expoziția William Merritt Chase: A Modern Master, care poate fi vizitată pînă pe 11 septembrie a.c. Oricare călător cultural prin capitala federală care a intrat în această expoziție nu ar fi putut să nu observe marile similitudini dintre opera artistului american și aceea a părintelui picturii moderne românești, Theodor Aman, fondatorul de școală și diriguitorul mișcării artistice instituționale de la noi. Cei doi artiști erau despărțiți doar de aproximativ o generație și jumătate și de un ocean. Amîndoi au trăit șase decenii sau puțin peste și au fost dedicați penelului; amîndoi au studiat la o academie prestigioasă din Europa; amîndoi au avut ateliere fastuoase, în care își primeau oaspeții pentru care oficiau actul creației, cu grație seniorială; amîndoi s-au preocupat de aspectul lor exterior și au fost arbitri ai modei vremii lor; amîndoi au fost profesori și au încurajat o seamă de tineri artiști care s-au afirmat în secolul următor. Tematica și tehnica de lucru îi apropie foarte mult: compoziții de salon, portrete de societate, „portrete ale atelierului“, copii la joacă, scene orientale, peisaje, naturi statice. Această retrospectivă prilejuită de centenarul trecerii artistului la cele veșnice este prima, după […]