Opinii: Magda Carneci, Irina Cios, Magdalena Crisan, Adrian Guta, Aurelia Mocanu, Ramona Novicov
- 19-02-2002
- Nr. 104
-
Observator Cultural
- ÎN DEZBATERE
- 0 Comentarii
Magda CARNECI: Am mai spus-o si altadata, cred ca institutia criticii de arta din Romania s-a devitalizat dramatic in ultimul deceniu din cauza ca ea nu mai poseda un statut cultural suficient de vizibil, de recunoscut. Exact ca in cazul criticii de teatru si film, al criticii muzicale si coregrafice. Nu e o situatie specifica Romaniei, ea e internationala, si nu de ieri de azi. Inainte de 1989 si inca putina vreme dupa aceea au existat citeva personalitati puternice pe scena culturala locala, care au tras critica de arta in sus datorita harismei lor personale si a unui context cultural paradoxal favorabil prin izolare si focalizare excesiva pe anumite nume si fenomene. In anii ’90 concurenta mass-media si invazia unei armate de cronicari de arta improvizati, in toate publicatiile, au devalorizat dramatic prestatia publica a acestei profesiuni absolut necesare metabolismului corect al cimpului artistic. Exista totusi oaze de profesionalism adevarat: revistele de arta Artelier, Balkon, Arta, fundatiile sau centrele de arta Ciac, Sindan, Tranzit, Periferic, unde critica de arta matura si responsabila supravietuieste, asteptind vremuri mai bune si ducindu-si razboiul de guerila cu incapatinare si, uneori, cu eroism. Irina CIOS: Creatia contemporana se defineste astazi ca un amplu proces de […]