Anatomia modernitatii – anatomia unei crime?
- 14-08-2001
- Nr. 77
-
Octavian Liviu LOGIGAN
- ÎN DEZBATERE
- 0 Comentarii
Lisa DUGGAN Sapphic Slashers: Sex, Violence, and American Modernity Duke University Press, Durham and London, 2000, 312 p. Cartea Lisei Duggan, Sapphic Slashers: Sex, Violence, and American Modernity (Duke University Press, 2000) rezista unei categorizari disciplinare imediate. Studiul releva concomitent in progresul investigatiei modernitatea-epistema a lui Michel Foucault, modernitatea ca determinism discursiv prin intermediul caruia se frustreaza democratia si se instituie inegalitatea sociala si, in fine, modernitatea (americana si de pretutindeni) ca proiect didactic ce poate aviza in mod pozitiv strategiile contemporane de politica identitara. Ancorarea in textura istorica a unei crime (produsa in contextul suprematismului sudist decadent al Memphis-ului anului 1892) care a canalizat o logoree transdisciplinara pe plan local si pe plan global este pentru Lisa Duggan un prilej de a marca logica unei mosteniri politice, precum modernitatea americana, atit textual (printr-un ingenios colaj documentar-eseistic), dar si subtextual (retorica sa de persuasiune este deseori nuantata involuntar de autoritatea pe care discursul institutional al trecutului o exercita asupra perceptiei contemporane a unor naratiuni culturale). Protagonistele crimei safice, Freda Ward si Alice Mitchell, precum si mai cunoscuta abolitionista Ida Wells isi plaseaza discursurile apologetice si revendicarile sociale intr-un parcurs discursiv in care planul lor notional si nominal este implicit ideologizat […]