TEORIA ARTEI. Thierry DE DUVE, In numele artei: pentru o arheologie a modernitatii
- 16-07-2002
- Nr. 125
-
Mariana ILIE
- RECENZII
- 0 Comentarii
Thierry DE DUVE In numele artei: pentru o arheologie a modernitatii Traducere si prefata de Virgil Mlesnita, Editura Idea Design & Print, Colectia „Balkon“, Cluj-Napoca, 2001, 110 p., 100.000 lei Istoric si critic de arta de origine belgiana, Thierry de Duve este profesor la Montréal si autor al unor carti ca Nominalisme pictural. Marcel Duchamp, la peinture et la modernité (1984), Resonance du ready-made. Duchamp entre avant-garde et tradition (1989) sau Clément Greenberg entre les lignes (1996). In numele artei… are in centru tot ready-made-ul lui Marcel Duchamp ca simbol al indeterminarii conceptului de arta, caruia i se adauga o recitire a teoriilor despre arta ale lui Kant. Prefata sa, intitulata Arta era un nume propriu, porneste de la o ipoteza ludica: scrisa la persoana a doua, ea il pune pe cititor in postura unui antropolog martian, sosit pe Pamint pentru a gasi o constanta a umanitatii. El descopera arta, pe care o defineste empiric ca fiind „tot ceea ce oamenii numesc arta“; o definitie „stiintifica“ se dovedeste imposibil de dat, in masura in care toate teoriile (etnologice, sociologice, istorice, ontologice sau semiologice) dau gres. „Arta era un nume propriu“ devine „inceputul descrierii arheologice a traditiei ordonate de ideea artei […]