Scriitori francezi. O constiinta abrupta: Yasmina Reza
- 17-10-2000
- Nr. 34
-
Alexandru MATEI
- ARTICOLE
- 0 Comentarii
O data cu globalizarea, o lume antebabeliana pare ca reinvie si, intocmai precum coalescenta picaturilor animate de metal lichid din filmul Terminator II, constructia isi reface profilul. Literatura isi pierde treptat caracterul national, investiturile epopeic-identitare. Vernacularul nu mai este decit o culoare, intre altele, de care fictiunea literara se pigmenteaza in doze controlate estetic pentru a exprima un subconstient supraincarcat sau, dimpotriva, pentru a difuza un parfum evanescent. Traditiile nu se pierd, desigur, dar se combina, alter(n)indu-se intr-un joc al permutarilor surprinzatoare. Distanta pe care cititorul trebuie s-o parcurga pentru identificarea ethosului textelor de acest fel este dubla: alteritatea temporala (fiecare text are timpul sau, diferit de cel pe care-l traieste cititorul) dublata, in interior, de cea spatiala (spatii mentale, culturale, etnice, necunoscute, in care timpul se fixeaza altfel). Ceea ce are loc este metisajul cultural: cultura occidentala sufera din plin procesul de impurificare prin asimilarea unor elemente straine ei, acelea carora le lipseste in primul rind caracterul istoric, in sensul termenului german das Geschick – destin, determinare originara, inradacinare metafizica purtatoare a demnitatii culturale. Prin aceste infuzii bastarde, humusul culturii occidentale se improspateaza, pierzind ceva din sine prin imprumuturi de alteritate. Este greu de spus daca acest proces poate […]