TEATRU. Lectia despre dic(k)tat
- 15-08-2000
- Nr. 25
-
Doru MAREȘ
- Arte
- 0 Comentarii
Teatrul „Ariel“ – Rimnicu Vilcea/Teatrul Odeon: Magister Machivelli. Dramatizare de Horia Garbea dupa fragmente din Principele si Matraguna de Niccoló Machiavelli. Regia: Alexander Hausvater. Muzica: Nicu Alifantis. Decoruri: Cristinel Vlad. Costume: Viorica Petrovici. Distributia: Ionel Mihailescu (Niccoló Machiavelli), Patru Gavril (Callimaco), Constantin Florescu (Nicia), Magda Catone (Ligurio-Liguria), Gabriel Tudorin (Timoteo), Gabriel Popescu (Siro), Aristita Diamandi (Sostrata), Gabriela Curpan (Lucrezia), Corina Merisescu Nados (Vaduva). „Scrie!“, striga apasat, in momente bine definite, personajul Machiavelli catre un ucenic ce poate fi la fel de bine un elev oarecare, un viitor principe oarecare, o istorie oarecare, daca nu cumva chiar Destinul sau Diavolul (fie si sub masca bunului Dumnezeu). Iar ceea ce se dicteaza (ori dikteaza – prefer aceasta fortare a grafiei, pentru a nu ma repeta in explicarea sensului dictatorial al termenului) poate fi o teza, chiar daca de esenta geniala, intru constructia unei structuri totalitare (utopia ca fictiune paranoida), dar si o comedie, chiar daca ascunzind increngatura de mici dictaturi interpersonale care e viata cea de toate zilele (fictiunea salvata in literatura). La sugestia regizorului Alexander Hausvater, Horia Garbea a mixat cele doua chipuri ale fictiunii, pe scheletul Matragunei machiavellice, cu inserturi de mare intindere din Princepele, dar si din alte texte […]