„Filmul romanesc si-a rezolvat un complex cultural“
- 31-05-2007
- Nr. 374
-
Eugenia VODA
- EVENIMENT
- 0 Comentarii
Ai transmis unui cotidian din tara ca nu-ti vine sa crezi ce s-a-ntimplat, cu La Palme d’Or pentru filmul romanesc. Acum ti-ai revenit, crezi in ce s-a-ntimplat? Cred, dar a inceput sa-mi fie frica de viitor. Prin ce s-a-ntimplat la editia a 60-a a acestui festival, filmul romanesc si-a rezolvat un complex, acela de a nu fi obtinut niciodata La Palme d’Or pentru lungmetraje. Un complex cultural cum sint si altele, cum e lipsa unui Nobel pentru literatura, de exemplu. Or, odata invins un asemenea complex, depinde ce urmeaza. Apropo de Nobel, imagineaza-ti ca la Cannes, la ceremonia de dupa acordarea premiilor, l-am intilnit pe laureatul Nobelului pentru literatura, Orhan Pamuk, si l-am intrebat ce i-a placut mai mult in filmul romanesc din fruntea Palmaresului. „Modul de a povesti, atit de esentializat, atit de economic…“, mi-a raspuns. Aceasta ar fi cheia succesului lui Cristian Mungiu? E mai mult si decit „un thriller social“ din epoca ceausista despre avorturile interzise. Constructia filmului de autor al lui Mungiu – lucru care trebuie subliniat, regizorul fiind cel care si-a si scris filmul, cu tot ce se-ntelege prin scenariu –, linia povestirii are vigoarea, simplitatea si directetea unui desen de sculptor, cum mi-am permis […]