Impostura ca stil. Reloaded (II)

  • Recomandă articolul
„Dle Matei, de ce nu recunoaşteţi că nu aveţi talent şi vă macină invidia?“     Poate că motivul principal pentru care am raportat imposturile intelectuale cu autori francezi la cele soft cu autori de pe malul Dîmboviţei este ceea ce Jacques Bouveresse numeşte „argumentul psihopatologic“. Este vorba despre un argument a cărui presupoziţie constă numai în explicitarea ierarhiei de prestigiu ataşat intelectualilor publici. Astfel, există cel puţin două tipuri de intelectuali publici: cei care au sufragiul publicului, devenind între timp personaje-fetiş, vedete mediatice în presa „subţire“ şi chiar, uneori, personaje în cea de scandal şi cei care, deşi publică şi apar în presă, nu au parte de acelaşi succes.   Criteriile care departajează spaţiul intelectual public în cercul preferaţilor şi cel al ignoraţilor nu sînt întotdeauna raţionale. Dar pot fi explicate. Intelectualul public cu succes este un bun orator. Apoi, desigur, trebuie să fie fidel imaginii pe care şi-o lansează în lume. Micile infidelităţi se iartă, se uită, dar coerenţa este, în cazul oricărei identităţi constituite „narativ“, obligatorie. Importanţa ei este cea mai evidentă în cazul vedetelor de televiziune, al căror prestigiu trăieşte scurt, dar foarte intens. Orice schimbare de imagine sau de loc – mutarea de la un […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.