MUZEELE LUMII. Un sediu al picturii academice
- 10-09-2009
- Nr. 491
-
Cosmin UNGUREANU
- Arte
- 0 Comentarii
Călătorului ajuns la Bologna i se dezvăluie lesne scenografia pitorească, locuri precum Piazza Maggiore, cu impunătoarea bazilică San Petroniu şi cele trei palate (dei Banchi, dei Notai şi d’Accursio), stradelele cu geometrie sinuoasă şi galerii umbroase, cele două turnuri faimoase (Asinelli şi Garisenda, ultimul pomenit de Dante în Infernul) sau cele şapte biserici medievale sudate într-un ansamblu armonios şi spectacular. În raport cu aceste obiective, Pinacoteca Nazionale ocupă un loc secund. Prezenţă discretă în fizionomia oraşului, de nimic semnalizată arhitectural, acest muzeu, plasat aproape la periferia centrului istoric, nu pare să aibă notorietatea cuvenită. O prejudecată maliţioasă ne lasă să credem că nici bolognezii înşişi nu prea au ştiinţă de propria pinacotecă; totuşi, chiar dacă în acea amiază de august în care i-am parcurs sălile am avut parte de o cvasicompletă solitudine, pictura descoperită acolo este prea valoroasă pentru a nu fi vizitată. Patrimoniul acestei instituţii – după cum indică însăşi titulatura – se restrînge la pictura italiană, cu un accent pe şcoala locală. Fără a fi ocolite personalităţi toscane (precum Giotto ori Vasari) sau venete (ca Tiţian, El Greco sau Tintoretto), impresia generală alunecă, totuşi, către privilegierea academismului de coloratură romano-bologneză, a cărui sorginte coboară pînă la Rafael […]