O furnică duce-n spate un festival şi jumătate
Festivalul Naţional de Teatru, 2009
- 05-11-2009
- Nr. 499
-
Iulia POPOVICI
- Focus
- 5 Comentarii
Mă întreb: oare e un semn de bine că la unele dintre reprezentaţiile din Festivalul Naţional de Teatru (FNT) îmbulzeala e atît de mare, încît necesită intervenţia activă a bodyguarzilor/ poliţiştilor comunitari, ori însăşi prezenţa lor mult prea explicită e indiciul unui fel de faliment moral? La urma urmei, teatrul e un serviciu public, iar accesul în clădirile instituţiilor de stat (în zona lor tot publică, foaierul, de exemplu) ar trebui să nu necesite interogatorii de gradul zero. Într-un comunicat dat de organizatorii FNT cu puţin înainte de începerea festivalului (găzduit de scenele Capitalei între 31 octombrie şi 9 noiembrie), se anunţa epuizarea biletelor la cinci spectacole. Coincidenţă: toate erau din Bucureşti (Casa Zoikăi şi Ioana şi Focul de la Teatrul de Comedie, Sinucigaşul de la Naţional, Orfeu şi Euridice şi Lear de la Bulandra). Concluzia: cum aceste producţii fac săli pline în mod normal, s-ar părea că spectatorul bucureştean are mai mare încredere în ceea ce ştie deja decît în suprizele teatrului dinafara Capitalei, şi nu neapărat curiozitatea îl mînă în luptă. Sau poate nu. Ce-am văzut, ce vom vedea FNT s-a deschis oficial (şi cu poliţia comunitară) la Teatrul Odeon, cu o Cîntăreaţă cheală pariziană, regizată, […]
De acord in privinta lui Maniutiu. Nu sunt nici un amic, dar tot nu am auzit parerea ta despre spectacol…Nu parerea Iuliei Popovici sau a lui Florin Rares….Daca te uiti un pic pe optiunile criticilor de teatru made in RO, ai observa ca e o varza totala in capul lor..Azi lesinam la Maniutiu sau Tompa, maine la teatru social, hehe. Vor sa fie up to date, dar de fapt nu au parasit niciodata dulcele stil al teatrului romanesc. Cred, in continuare ca teatrul romanesc este cel mai inapoiat domeniu artistic din Romania la nivelul discursului. Si au o parte de „vina” si critici, nu crezi? Ceea ce filmul, artele vizuale si dansul au urnit acum multa vreme, in teatrul romanesc e aproape imposibil. Dar cu impartit de pumni intre rivale nu se va rezolva nimic. Sigur, mai sunt si exceptii, dar….Si cu asta basta, hehe. Parasesc acest forum. Oricum, merci pt dialog
Am uitat sa-ti spun, referitor la ostilitatea pe care zici ca mi-ar fi atzitzat-o cronica „amarita” a iuliei popovici … Ntz! Nu ai nimerit-o, nu ma ostilizez eu asa usor, de la o poveste cu barbie!!! Uite, iti spun un nume din teatrul ro care reuseste in ultimul timp sa ma ostilizeze/enerveze pina la dumnezeu : mihai maniutiu. Demult regizorul asta nu mai are nimic de spus, dar ai nostri critici il tamiiaza in prostie si il poarta prin festivaluri ca pe sfintele moaste.
Draga bogdan, m-ai intrebat de ce n-am vazut in cronicutza de pe liternet o paruiala intre doua rivale … Aoleu, zici ca iulia&michaela sunt rivale?! N-am stiut, sper ca stii ce vorovesti. Numa ca, tot pe liternet, exista o cronica pe linga care textul iuliei popovici pare scris de o amica a lui barbie. Florin Rares Tileaga zice despre Barbie ca este o aberatie, o lungeala redundanta, care il ia drept prost pe spectator, pen ca urla in sapte mii de situatii scenice ceea ce spectatorul a inteles in 5 minute. Cam asta e rezumatul cronicii lui Florin Rares Tileaga si, dupa cum vezi, nu e doar ostil, e de-a dreptul trotil! Ajuta-ma sa inteleg, si Florin Rares Tileaga a incercat sa scrie ceva texte, dar nu a avut pic de succes, motiv pt care se afla in cruuuunta rivalitate cu autoarea de maaaare succes a lui Barbie!?
Te mai rog sa retii ca nu sint o furnica incuiata, inapoiata, imi plac ofertele artistice radicale, cum zici ca ar fi Barbie, dar nu cumva confunzi amicalul cu radicalul? adica, nu cumva relatia amicala cu Barbie te face sa o vezi radicala?
Tare! Pay prin cronica aia amarita de cinci rinduri, nu ai facut decit sa atiti ostilitatea fata de oricine isi permite sa sparga un pic conventia amaritului de teatru facut in Romania. Teatru care nu a iesit niciodata din zona „dramatica”. Oricte hibe ar avea Barbie…textul si montarea sunt radicale pentru ce se intimpla in Romania. Cred ca meritati, critici si spectatori, sa vedeti numai Trei Surori pentru tot restul vietii. Faza nasoala este ca si criticii care se dau „tineri” si „deschisi” gen Iulia Popovici sunt la fel de incuiati si conservatori in fapt. Cronica aia e o mizerie de cinci rinduri. Asa scrie un forumist, nu cineva care se vrea critic. Criticul analizeaza pertinent si apoi da verdicte. Daca poate….pt ca a spune ca Barbie e „despre disolutia consumerista a familiei” inseamna chiar sa nu intelegi nimic. Nici din text si nici din montare. Dar cronicheta functioneaza perfect pentru a atita „furia” romanului. Si daca furnica de mai sus vede posibila o paruiala intre I Popovici si C Modreanu, de ce nu vede ca cronicutza de pe Liternet a fost tot o paruiala intre doua rivale: una care are succes si e jucata si una care a incercat sa scrie ceva texte, dar nu a avut pic de succes? Asta ar explica multe….
In urma unor sms-uri insistente, ti-am citit acuma cronica de nici 5 rinduri de pe liternet, despre cum traverseaza barbie criza mondiala. Very funny. Cum, in final, recunosti ca n-ai inteles ce-a cautat barbie in ditamai FNT, imi permit a-ti sugera sa cauti raspunsul la dna Cristina Modreanu. Precizez ca-n sugestia mea nu exista urma de zen, de-a dreptul si mai pe romaneste spus, sper sa va luati la bataie, sa va vaz in prime time la stirile tuturor mogulilor. Numa o paruiala strasnica intre cronicari ii mai poate scapa pe spectatori de o viitoare editie fnt care sa semene cu nenorocirea ce se incheie astazi. Dispozitia mea antizen este cauzata de faptul ca mi se filfie de cum traverseaza barbie criza mondiala, ma intereseaza doar cum traverseaza spectatorul ro criza teatrului nost, un teatru dominat de aranjamente permanente&indecente, adica de cumetrii si masinarii, ca aceea in urma careia s-a trezit barbie in buricul FNT-ului, in timp ce au ramas acasa spectacole departe de zen, dar aproape de asteptarile publicului. Cind ai un buget de criza si iti permiti s-o plimbi pe Barbie&co (si compania e lunga&groasa) prin FNT, inseamna ca n-ai pic de respect fatza de furnica aia, despre care zici tu in titlu, ca duce in spate un mare … zen si jumatate de festival. Apropo de furnica din titlu, tu ce zici, dupa ce a ramas cocosta sub povara atitor cumetrii si masinarii, ii mai arde ei sa fie zen?!