G. Călinescu şi condiţia criticii autohtone (II)
- 28-01-2010
- Nr. 510
-
Paul CERNAT
- CRITICĂ LITERARĂ
- 7 Comentarii
Una dintre prejudecăţile lovinesciene pe care Andrei Terian le demontează fără drept de apel este cea legată de „moralitatea“ criticului, atribuită lui Lovinescu (care a acreditat-o) şi retrasă îndeobşte autorului marii Istorii…. Pentru Terian, chestiunea „moralităţii“ e indisociabilă de cea a competenţei profesionale: „…în cadrul practicii respective, «imoral» nu e doar să lauzi scrierile proaste ale amicilor şi să desfiinţezi operele valoroase ale «duşmanilor»; «imoral» e şi să scrii despre o carte pe care nu ai citit-o, să insişti asupra detaliilor insignifiante în detrimentul mizelor cu adevărat importante, să deformezi argumentele celui cu care polemizezi şi, de ce nu, să faci procese de intenţie «morală» acolo unde ar trebui să acţioneze considerente de natură strict profesională“. „Sensul tradiţiei“ la G. Călinescu Din acest unghi e analizată, exemplar, nu doar „relaţia“, atît de sinuoasă, dintre Lovinescu şi Călinescu, ci şi istoria dezagreabilă, îndelung controversată, a raporturilor dintre „colaboraţionistul“ Călinescu şi realismul socialist de după 1948. Dacă în privinţa textelor de idei generale (Cronicile optimistului, dar nu numai) Terian găseşte destule „principii de estetică“ demne de a fi discutate în raport cu „sistemul“ criticii călinesciene, în privinţa practicii efective a criticului din anii ’50-’60 – articole de întîmpinare, valorizări ale contemporanilor – […]
Mi se pare destul, dle Cernat, ca-l puneti pe Paul Cornea linga Wolfgang Iser. Poate conform teoriei punctelor din oficiu…
@nedumeritul: nu pot sa va conving sa o cititi. E un volum de consultat. Daca dvs. credeti ca o carte valoroasa trebuie sa fie neaparat populara, atunci… oricum sinteti liber sa credeti orice!
Nu-l compar, Doamne fereste, pe Terian cu Wolfgang Iser sau Paul Cornea, dar pe criteriile dvs. nici macar cartile de hermeneutica ale celor doi (meta)teoreticieni nu sunt suficient de valabile pentru ca nu-i cutremura pe elevi si nu-i fac sa citeasca literatura mai cu placere. Confundati, se pare, valoarea (competenta, expertiza) cu notorietatea si audienta. In cazuri precum cel de fata, ele nu merg impreuna, si nici nu au cum. Metateoria nu poate fi populara. Ea e totusi necesara, mai ales intr-o critica „tanara” ca a noastra.
Dar daca va enerveaza Calinescu sau Terian, va inteleg aprehensiunile.
Politica este o c., poezia este o c., viaţa este o c., îmi turuie un prieten, cel mai mult mă supără că vorbeşte urât despre poezie. Şi totuşi … Câţi nu cad pradă patimii scrisului … în gol? Un arlechin oarecare m-a întrebat ce este talentul? Imposibil de definit, iar a te declara singur talentat implică un mare risc. Recunoaşterea talentului vine din partea cititorului. Este suficient să începi cu un cititor. Dacă ai norocul să fie un critic, L-ai apucat pe Dumnezeu de picior. Dar tot criticul poate să-ţi de o lovitură, când nici nu te aştepţi. El este ca un medic, ca un chirurg. Medicul nu greşeşte niciodată. Operaţia a reuşit, pacientul este la morgă. Nu am întâlnit critic care să spună – Nu ştiu. El ştie tot, el împarte talentul precum Dumnezeu. Amicul meu, criticul este un tip cu dublă personalitate. Un umor înnăscut se îmbină cu o fudulie greu de înţeles. Este şi solid, fizic, desigur, nu din vina lui, pare caraghios când explică pe nu ştiu ce post tainele literaturii. Are o voce uşor subţiată, care aminteşte de zgomotul unui balon căruia îi deschizi puţin gâtiţa. Este temutul critic. A zdrobit tot ce nu este sănătos în literatură, a asanat câmpiile literaturii, ţânţarii au dispărut, numai păsări şi gâze aurii zboară peste holdele literelor noastre. Ciudat este când omul spune la fiecare deceniu altceva despre acelaşi autor. Dar nici nu clipeşte. Iar fenomenul nu este legat de revoluţie, ci de evoluţie. Omul evoluează de la o specie la alta. Critica este o c. Uite am găsit formula pentru care mulţi critici ar putea să mă condamne la chinurile iadului. De fapt ce ne-am face fără critici? Am citi numai doxuri. Tânărul de azi nu ştie ce este un dox. Nici nu este nevoie. Criticul deschide şi închide porţi. Eu îl iubesc pe acel pachiderm care mi-a înfipt, vorba lui Hitler, cuţitul în spate. Nu mă refer la aspectul fizic, ci la caracter. Doamne, cât îl iubesc. Dar, l-am întrebat, a scris el , oare, un poem, vreodată?. Se spune că a scris, s-a oprit la începutul unei cariere strălucite. Decât pacient, mai bine medic. Dai o pilulă, tai un picior, te salută lumea, unii se tem , alţii te pupă. Eşti mare. Eu nu spun că nu există grafomani, veleitari, chiar eu m-am întrebat şi mă întreb mereu, cine sunt eu? Cert este un singur lucru – dacă nu scriu ceva, un scurt timp, sunt bolnav. Sunt grafoman, iar dacă mă critică, dar oricine, copil să fie, Doamne fereşte, sunt bolnav o zi. Apoi o iau de la capăt. Este exact cum ai convieţui cu o c. Pe care o iubeşti în ciuda oricărui principiu. Asta este viaţa. Cititor ipocrit. Boris Marian.
770 de pagini???
Cine va citi aceasta carte in afara de prietenii lui Andrei Terian? Are volumul vreun efect asupra profesorilor de liceu? Sau, poate, la elevii de liceu se va produce o cutremurare? Studentii de la Litere se inghesuie sa o parcurga si deja au conspectat-o cu febrilitate? Cui prodest aceasta carte? Nu cumva este ca o perie de netezit orgolii auctoriale? Sta aceasta carte macar cu o geana deschisa catre iubitorii de literatura? Ma ajuta aceasta carte sa-mi placa literatura si ma incurajeaza sa-i citesc pe tinerii critici literari? N-a ajuns noul val de critici literari obosit inainte de vreme si cuprins deja de pedanterie?
Va rog, domnule Paul Cernat, sa-mi indicati un motiv pentru care ar trebui sa o citesc din postura mea de nespecialist caruia ii place literatura.
In plus, un editor exigent si cu simtul proportiilor i-ar fi cerut autorului 300 de pagini, nu mai mult de 300 de pagini!!!
In 300 de pagini un mare autor spune TOTUL si inca ceva pe deasupra.
770 de pagini = un volum prolix si anost.
Am corectat.
La Calinescu e si mai si decat la Lovinescu sau Ibraileanu; in timp ce pe ultimii 2 chiar ii cheama Eugen si respectiv Garabet, pe Calinescu il cheama Gheorghe si facea urat cand era apelat „George”.
p.s. chiar in ultimul numar din Romania literara, in editorialul nu spun cui :), apare un „Eugen” cat Lovinescu de mare.
Observ ca in editia electronica a revistei apare scris la un moment dat in textul meu „George Calinescu”. E o eroare care nu-mi apartine. Stiu ca multa lume, chiar foarte buna, obisnuieste sa scrie „George Calinescu”. E gresit. Ca si E. Lovinescu sau G. Ibraileanu, Calinescu a semnat, consecvent, G. Calinescu, si, asemeni lor, nu cred ca s-ar fi bucurat sa i se fi scris numele „George” sau „Gheorghe”. Valabil si pt. Geo (Gheorghe) Bogza, M(Max) Blecher si altii, multi.