Modele şi contra-modele în cultura română. Pornind de la Nae Ionescu

  • Recomandă articolul
Despre nevoia de modele viabile, capabile să influenţeze dinamica vieţii culturale, s-a vorbit dintotdeauna mult, cu patimă şi cu detaşare, cu argumente pro şi contra. La fel de necesare ca modelele sînt şi dezbaterile în jurul acestora. „Polemos (conflictul) este tatăl tuturor lucrurilor şi regele tuturor lucrurilor“ spunea, cu foarte mulţi ani în urmă, Heraclit. Afirmaţie confirmată de întreaga istorie a filozofiei, a artei şi a literaturii. Cum ar putea fi altfel, cînd dinamica fenomenelor culturale este potenţată tocmai de diversitatea punctelor de vedere, de confruntarea ideilor şi de schimbarea permanentă a orizontului de aşteptare specific unei epoci şi unei generaţii anume. Tocmai de aceea mi se pare cel puţin discutabilă încercarea de acreditare, la începutul secolului XXI – la cîteva decenii după prăbuşirea celor două totalitarisme ce au marcat secolul XX –, a unor modele comportamentale şi de gîndire a căror influenţă s-a dovedit a fi, retrospectiv, una nefastă.   Cît de actual este, astăzi, modelul Nae Ionescu în cultura română şi ce relevanţă au, pentru noi, opera sa filozofică, acţiunea sa politică şi profilul său moral ca să suscite polemici atît de aprinse? Este Nae Ionescu un filozof autentic şi original, a cărui operă, tradusă azi într-o limbă […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.