DIN FOIŞOR. Poeţii mei: Mariana Codruţ
- 20-05-2011
- Nr. 575
-
Liviu ANTONESEI
- Rubrici
- 6 Comentarii
Pe la 1980, de fapt fenomenul a început cu doi-trei ani mai înainte, în jurul revistelor şi al cenaclurilor studenţeşti din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara etc., extinzîndu-se repede şi în oraşe fără universităţi, circa 120 de tineri băteau la porţile poeziei. Dacă îi adăugăm şi pe cei care băteau la uşile altor genuri literare – proză, critică şi istorie literară, eseu etc. – , trecem binişor de vreo 250, apropiindu-ne de 300. Plecînd de la extinsul contingent poetic, fenomenul avea să fie numit de critica literară „generaţia 80“, după ce fuseseră încercate şi alte denumiri, precum „noul val“, „noua direcţie“, „generaţia în blugi“ etc. În ce priveşte poezia, Ion Bogdan Lefter, într-o carte scrisă la jumătatea deceniului al nouălea, dar apărută recent, s-a dovedit un profet bun – din cei peste 120 de aspiranţi, puţin peste 20 chiar au rămas în literatură, unii ca autori de top. Dincolo de afinităţile mele posibile cu autorii de acelaşi gen, eu sînt bucuros mai ales că au rămas patru poete, „cvartetul de Doamne“ al generaţiei mele: Mariana Marin, Marta Petreu, Magda Cârneci – care a semnat pînă în 1990 Magdalena Ghica – şi Mariana Codruţ, colega mea de „copilărie lirică“ din mediul revistelor […]
@) Daca_nu_nu
….am aflat cum procedezi cu cautatul poeziei pe google. Citeva precizari: Nu cred ca Toni Patras e clasicist, cred ca e la catedra de liteatura romana. Ma rog, nu stiu cit conteaza in problema pe care o aveti intre voi, dar m-a apucat un scrupul de precizie! Da, cartea Marianei ar trebui procurata, e mai mult decit antologie, e practic o editie de opere poetice complete. daca nu ajungi la Tirg la Bucuresti, cred ca e bine s-o comanzi prin internet, editura are acest serviciu.
Antologia aceasta va trebui musai must să mi-o procur. Fiind singura antologie a poetei, cu siguranţă se va epuiza rapid. Şi-apoi, umblatul după texte nu e o muncă uşoară în România… Bibliotecile au şi n-au. De cele mai multe ori n-au exact ce-ţi lipseşte. Am păţit-o şi cu Dorin Tudoran, de exemplu. Dacă se poate procura cu uşurinţă ce a apărut din 90 încoace, apoi ce-a apărut înainte e foarte greu de găsit, în ciuda anunţurilor de pe site-urile anticariatelor.
Ştii cum e cu predarea literaturii? (Ştiu că ştii, dar o mai spun şi eu…)
Când „predai” un scriitor, o poezie, o nuvelă, un roman etc. eşti, într-un fel, ca la o lansare de carte: tu, cu volumul, în faţa unui grup ale cărui preferinţe s-ar putea să fie diametral opuse preferinţelor tale. Ştii că nu-i poţi convinge pe toţi; tu eşti profesor, nu eşti critic literar, nici istoric literar, nici scriitor, nici poet. Eşti un ilustru anonim, a cărui trudă e sortită din start anonimatului, şi nu ai alte instrumente la îndemână decât volumul, cuvântul scriitorului, câteva mărturii ale criticii şi… cuvântul tău. De cele mai multe ori te declari mulţumit dacă reuşeşti să convingi auditoriul măcar să citească şi să spună, în cuvinte proprii, de ce-i place sau de ce nu. Pentru că nu e admis să spui despre o poezie că e proastă dacă n-ai citit-o, nu? Ei bine, când pregăteşti viitori profesori, truda ta anonimă se dublează. Pentru că, la rândul lor, oamenii aceştia vor ajunge la catedră şi vor începe asaltul propriu. Unii vor reuşi. Alţii…
…dar, în ciuda numărului mare de link-uri, numărul producţiilor literare e, totuşi, redus. Mai ales în cazul de faţă. Găsim un grupaj de poezii pe blogul doamnei Mariana Codruţ (anume aici: http://marianacodrut.wordpress.com/poezie/) şi câteva risipite prin reviste (puţine şi acestea). Sunt două site-uri pe care le vizitez cu studenţii: agonia şi cerculpoeţilor. Problema cu poezia pe internet este că nu întotdeauna textele sunt introduse de cunoscători, deci se strecoară şi erori de tastare. De aceea este nevoie de o serioasă confruntare cu volumul.
Dacă-ţi aduci aminte, în anul trecut universitar, m-am pomenit cu un curs de literatură (un semestru) şi atunci mi-ai sugerat, printre alţi poeţi conetamporani, şi pe Mariana Codruţ. Am ales textul „Cerşetoarea roz”, fiindcă mai aveam la îndemână un text al Monicăi Anton, unde protagonista era tot o cerşetoare. Două viziuni, diferite-diferite, pe aceeaşi temă. Voi păstra paralela pentru cursul meu de didactică. (Apropo: Am citit pe iaşuluniversitar că distinsul latinist Antonio Patraş, consideră metodica o „pseudo-ştiinţă”. Ne-a promis – nouă, cititorilor – că va dezvolta această idee. Aştept cuminte părerea domniei-sale, apoi, în virtutea dreptului la replică, voi arăta de ce este metodica o ştiinţă. Pentru că eu spun că este. Ha, ha, ha… Contradictio – mater progressus.)
Bun. Revenind la textele complementare. Cum le găsesc? Da, căutând pe google. Nu, nu am niciun fel de filtre. Pur şi simplu dau căutare.
@) Daca_nu_nu
…dar ai un dar extraordinar sa gasesti texte complementare numai Domnul stie pe unde si in ce fel! Chiar, cum faci? Dai cautarea pe google? In cazul autorilor cunoscuti, cum e si MC, trebuie sa vina zeci de mii de linkuri. Pui niste filtre?
http://marianacodrut.wordpress.com/2010/11/13/ingere-cu-plete-sure/
îngere cu plete sure din adînc,
te-am visat: săpai în grădină
şi mîinile arse de soare
erau farul meu. cînd
din mărul bătrîn m-am prăvălit
pe pămîntul ca piatra,
ai dat fuga-fuga-n braţe să mă iei,
cu gura ta înviindu-mă.
.
îngere cu pleată sură,
acum cînd cad
cine să-mi mai sufle-n gură?
„merg si vorbesc fiintelor vii din mine si despre ele./ sint o carte cu multe personaje in numele carora/ vorbesc – dar stiti: inconstienta naratorului/ marginita lui superbie/ de purtator de cuvint; numitorul comun/ cu saracia lui de expresie. schema reductionista“ (lumea interioara); „dar tu?/ tu hypocrite lecteur/ care preferi unui peisaj descrierea unui peisaj/ si unei drame nararea unei drame – / care masori spatiul in semne tipografice/ si timpul dupa nasterea si moartea Personajului – / care traiesti cu inima Kareninei/ pina o gasesti mai seducatoare pe a lui Susan/ tradata apoi pentru cordul unui viteaz politist – / de partea cui esti? VIU ESTI TU?“
http://dev.observatorcultural.ro/Amar-si-dulce*articleID_3342-articles_details.html