Zalmoxis reloaded la Washington
Interviu cu Cristina BEJAN
- 23-06-2011
- Nr. 580
-
Andrei MURARU
- Internaţional
- 0 Comentarii
Unii strîmbă şi astăzi din nas doar cînd aud de Zalmoxis. Dar despre zeul antic s-a scris şi altfel decît în cheia tracomaniei elucubrante. Înainte de toate, cunoscutul text al lui Herodot despre zeitatea geţilor a făcut o mare impresie în lumea antică. Mircea Eliade spune că Zalmoxis a fost mai mereu valorizat la noi pentru că întrupează spiritualitatea „autohtonilor“. În mitologia istoricizată a romanticilor, Zalmoxis nu şi-a găsit însă locul în faţa temei descendenţei latine. A venit rîndul lui Vasile Pîrvan şi al unei întregi generaţii de discipoli, care au pus bazele protoistoriei Daciei. În acest context, al „revoltei fondului autohton“, Lucian Blaga a scris prima sa piesă intitulată Zamolxe, zeul păgîn (1921). De curînd, între 29 aprilie şi 1 mai, la Universitatea Georgetown din Washington, sub egida Centrului pentru Studii Euroasiatice, Ruse şi Est-europene (CERES), Cristina Bejan a pus în scenă piesa lui Blaga într-o inedită interpretare artistică. Am remarcat jocul vibrant de scenă şi pantomimica intensă. A surprins însă, de departe, originala interpretare artistică. E, ca să spun aşa, o replică de care doar fiica unui emigrant plecat din Romînia lui Ceauşescu putea să o dea. O alegorie a totalitarismului, în care piesa lui Blaga devine un […]