TEATRU. Rîsu’ și plînsu’ – Molière și Gorki
- 29-03-2013
- Nr. 667
-
Iulia POPOVICI
- Arte
- 0 Comentarii
Omul e, aproape prin definiție, supus prejudecăților în viață – iar prejudecățile teatrale (deși au tendința naturală de a se lăsa confirmate) sînt cele mai păcătoase. Și pentru că am o astfel de prejudecată despre relația (neglorioasă) dintre comediile clasice și scena românească, nu cred că m-aș fi repezit să văd o montare cu Școala nevestelor, fie ea în regia lui Cristi Juncu – și aș fi ratat o mega-super-minunată experiență de spectator. Ba chiar și cu substrat profund instructiv și critic social, căci castigat ridendo mores… Școala nevestelor este, evident…, o piesă despre femei și bărbați, despre machism și emanciparea feminină – „eternele“ de la Molière încoace, după cum vădește seria de bancuri „contemporane“ despre încornorați cu care Nicu Mihoc (Arnolphe, autorul planului perfect de însurătoare fără risc de adulter) începe spectacolul, în fața cortinei închise și dotat cu perucă și ciorăpei à la Regele Soare. Șlagăr total, spectatorii aplaudă de cum intră Mihoc în scenă – iar varianta lui Juncu (în mare parte tot în versuri, dar major upgradată lingvistic și tăiată pe ici, pe colo) e aproape integral un semirecital al actorului, care trece de la îngîmfarea stăpînului de viitoare nevastă, plin de adevăruri imbatabile, la […]