Noua critică. Dreptul la diferenţă
- 17-04-2014
- Nr. 719
-
Observator Cultural
- POLEMICI
- 1 Comentarii
În cele mai recente articole publicate în România literară şi Adevărul, criticul Nicolae Manolescu exprimă cîteva nedumeriri şi stupori despre noua critică românească şi acuză trei critici: pe Andrei Terian, Paul Cernat şi Bogdan-Alexandru Stănescu. În legătură cu Paul Cernat, Nicolae Manolescu sugerează că nu l-a citit pe Gherea („L-ai recitit măcar pe criticul de la Contemporanul, Paul Cernat? Îţi fac creditul intelectual de a presupune că nu“); într-un alt articol, desfiinţează volumul Critica de export de Andrei Terian şi, ca o încununare, sancţionează drastic o cronică a lui Bogdan-Alexandru Stănescu, din Observator cultural, la volumul Vino cu mine ştiu exact unde mergem de Dan Sociu. Convinşi de faptul că dreptul la diferenţă este sacrosanct în critica noastră literară, că realitatea criticii literare nu are un singur centru de putere şi de diagnostic, că Nicolae Manolescu nu-şi poate persifla confraţii mai tineri, oferim spaţiu de exprimare, în acest număr al revistei Observator cultural, pentru trei puncte de vedere, aparţinîndu-le lui Andrei Terian, Paul Cernat şi Bogdan-Alexandru Stănescu.
Ceea ce scapa, atat poeticienilor, cat, mai ales, poetilor, este ca mentalul popular al acelora care stabilesc succesul poeziei – mentalul dualist-alegoric este refractar demetaforizarii.