Reformele neterminate şi eşecul literaturii
- 29-05-2015
- Nr. 774
-
Dorica BOLTAŞU NICOLAE
- EDUCATIE
- 3 Comentarii
Programele în vigoare pornesc de la ideea că, la baza studiului disciplinei Limba şi literatura română, stă modelul comunicativ-funcţional. Documentele şcolare mai noi afirmă că învăţămîntul românesc urmează, conform recomandărilor Comsiei europene pentru educaţie, dezvoltarea celor opt competenţe de bază, necesare tuturor persoanelor pentru a face faţă cerinţelor societăţii bazate pe cunoaştere şi pentru a le facilita accesul postşcolar la învăţare pe toată durata vieţii. Aceste competenţe de bază (keycompetences), care vizează în principal şcolaritatea obligatorie, sînt: comunicare în limba maternă, comunicare în limbi moderne, competenţe în domeniul tehnologiei informaţiei şi al comunicării, competenţe în domeniile matematică, ştiinţe şi tehnologii, educaţie antreprenorială, competenţe civice şi de relaţionare interpersonală, a învăţa să înveţi/ educaţia pe parcursul întregii vieţi, deschidere culturală/sensibilizare la cultură (Cultural awareness). Este evident că sistemul de stat nu face nimic pentru educaţia antreprenorială şi mai nimic pentru educaţia civică şi de relaţionare interpersonală – dacă nu cumva consideră că predarea religiei suplineşte acest capitol. Ce se întîmplă cu predarea limbii şi literaturii române este, de asemenea, un semieşec. Consider că principala cauză constă în discrepanţa între programele de predare şi modul în care, la finalul liceului – la clasa a VIII-a lucrurile sînt puţin diferite –, se […]
Aveti dreptate cand spuneti ca accentul trebuie pus pe intelegere. Din pacate, nu prea este asa. Ramane sa decida norocul elevului, fiindca sunt multi profesori buni si foarte buni, care fac un efort dublu, sa pregateasca elevii pentru examen in conditiile programei si ale timpului, si in acelasi timp sa le deschida mintile si sa le dezvolte gandirea, gustul asrtistic, limbajul etc. Doar sa nimeresti la profesorii respectivi
Cred ca este foarte important ca la examene sa se puna accentul pe intelegerea operei literare si a textului la nivelul de cunostinte al elevului si sa nu se pune accentul pe comentarii invatate din carti pe dinafara.
Mai cu seamă în domeniul educației, dar în fond în orice domeniu, esențială este calitatea oamenilor, rezultantă sinergică a eredității, a contextului istoric și cultural, a înțelegerii și exersării autoeducației. Suntem martorii unei mutații antropologice, unei convergențe fără precedent a crizelor, unei complexități care nu mai poate fi gestionată corespunzător, local și global. Simbolizarea se redefinește, fiindcă formele consacrate – culturală, educațională, mediatică, spirituală – suferă schimbări majore, mai ales la nivelul percepției publice. Trăim și vom trăi vremuri interesante, așa că este preferabil să luăm în calcul ,,pădurea” în ansamblu, nu doar câțiva ,,copaci”…