Preliminarii pentru o etică a restituţiei

Emanuel-Mihail SOCACIU - A cui este casa mea? Preliminarii la o etică a restituţiei

  • Recomandă articolul
Un mod extrem de simplu de a accede la felul de a fi – poate şi de a gîndi – al cuiva ni-l dă răspunsul la întrebarea: ce ni se cuvine nouă să avem? Dacă cineva spune că i se cuvine să aibă toate bunurile la care, legal, este îndreptăţit, discuţia pare că poate fi încheiată. Nu este aşa, pentru că, ştim bine acum, au fost state care au dat legi, inclusiv pentru proprietăţi şi bunuri, care n-au fost legi drepte. Dintr-odată, terenul discuţiei trebuie să cuprindă şi sistemul politic şi economic, dar, mai ales, trebuie să se refere la dimensiunea etică a chestiunii: ce mi se cuvine în ordine morală să am, să posed, să utilizez nestingherit, şi să nu mai fie nici o îndoială că aşa trebuie să fie? Cîţi, oare, ajung să plece de la înţeleapta constatare de sorginte biblică: nimeni dintre noi nu merită cu adevărat tot ceea ce primeşte de la generaţiile trecute? Nu noi sîntem la originea tuturor bunurilor de care ne putem bucura. Ni se pare că, dacă avem aceste bunuri, le şi merităm. Deloc întîmplător în acest sens, un mare filozof moral al trecutului secol, John Rawls, atrăgea şi el atenţia asupra […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.