In apararea vulnerabilitatii corpului. Interviu cu Jan FABRE
- 28-09-2006
- Nr. 340
-
Iulia POPOVICI
- SUPLIMENT
- 0 Comentarii
Personaj controversat – la Festivalul de la Avignon din 2005, unde era artist asociat, o piesa ca Histoire des larmes/ Istoria lacrimilor a provocat ultragierea spectatorilor si a ziaristilor din cauza excesului de nuditate –, cu preocupari in arii diverse (cu precadere arte vizuale si dans), flamandul Jan Fabre (nascut in 1958, la Anvers) a fost anul acesta unul dintre invitatii Festivalului Teatrului Lumii de la Zagreb, Croatia. Piesa prezentata in sala Teatrului de Tineret al orasului, Angel of Death/ Ingerul mortii (prezentata si la Avignon acum un an) e un solo al dansatoarei croate Ivana Jozic, cu participarea live a saxofonistului Eric Sleichim, bazat pe un text scris de Jan Fabre in 1996. O instalatie video (in care legendarul dansator William Forsythe rosteste fragmente de text in decorul Muzeului de Anatomie din Montpellier) prinde publicul in „capcana“ a patru ecrane gigantice, pe care imaginile recompun universul vizual al tablourilor clasicilor flamanzi, si in apropierea frisonanta a dansatoarei. Pe un cub cu latura de nici un metru, aproape atingind corpurile spectatorilor, Ivana Jozic e ingerul mortii readus la viata, in conditia animalitatii originare (sarpele Edenului), intr-un dialog cu forta unei mantre despre blestemul existentei umane. Inspirat de viata si opera […]