Avalon. Istorii dispreţuite
- 12-08-2016
- Nr. 835
-
Ovidiu PECICAN
- Rubrici
- 1 Comentarii
După Andrei Marga, doar două sînt tipurile de istorie practicate după 1989 în România. Primul este desemnat – cu elan pamfletar – drept „istorie liricoidă“. Caracteristica de bază a acestuia se referă la tipul de retorică textuală pe care îl propune, şi nu la modalitatea cunoaşterii, căci, în fapt, este vorba despre o variantă a istoriografiei de vulgarizare ştiinţifică în care predomină accentele lirice, nu aporturile ştiinţifice. Nimic nou în privinţa vulgarizării ştiinţei, modalitate cu efecte benefice în domeniul răspîndirii rezultatelor de specialitate atunci cînd opera este clar alcătuită şi expusă. Andrei Marga remarcă faptul că, în acest tip de abordare, „se caută detalii a căror etalare într-un peisaj cu puţine noutăţi pare contribuţie“, dar că „nu se atinge rigoarea profesională“. El constată că, în perioada din urmă, această preferinţă pentru vulgarizarea caracterizată de preferinţa pentru „lirism“, care substituie interesul pentru ştiinţa propriu-zisă, îndeplineşte un rol neinocent: „Se caută aplauzele diferiţilor propagandişti“. Ar fi vorba deci despre popularizarea istoriei într-o formulă servilă faţă de un anume tip de propagandă politică. Observaţiile sînt pasabile, dar nu aduc nimic nou. Le-a făcut, cu toate detaliile necesare, Lucian Boia, într-o carte repede clasicizată, apărută în anii 1990 şi reeditată de atunci de vreo […]
O dezbatere la Berlin „creier social şi intelegenţa în colectiv (Schwarm)” pune întrebarea dacă gîndirea şi cunoasterea sunt rezultatul conectării globale ale computerelor.
Filosoful italian Matteo Pasquinelli desemnează internetul ca noul sistem de nervi al lumii. Google şi Facebook ca actori principali în economia digitală nu sunt interesaţi de comportamentul unui individ, sunt interesaţi de comportamentul statistic al unui colectiv de oameni. Guverne şi sevicii secrete sunt interesaţi tot mai puţin de indivizi, sunt interesaţi de prognose asupra “creierului social”. Suntem în situaţia de transit de la societatea de conexiuni umane la societatea metadatelor.
Deosebiri culturale se constată ( …”.. : propulsarea în funcţii reprezentative, în România de astăzi, prin numiri politice. Cîtă vreme resursele instituţionale rămîn doar pe mîna celor agreaţi politic, puterea lor simbolică şi materială va fi mereu mai mare decît a simplilor particulari şi a eventualilor sprijinitori privaţi ai acestora. Şi cîtă vreme oricine vine la putere în România sprijină doar propria clientelă politică sau de încuscrire, nici nu poate fi altfel. …”…..) în conceptul despre creier şi spirit ca izvor de sens şi cunoastere. In era digitală se pune problema relaţiei între spirit şi recunoastere în mod nou.
Intelegenţa umană colectivă se transformă şi se ramifică. Gîndurile se transformă în cuvinte, cuvintele în semne, semnele-simbolurile în date, datele devin mostre, mostrele devin trend şi trendurile se transformă în inteligenţa computerilor după teoria lui Pasquinelli.
Pentru avertizarea: temperature globală creşte, este necesară o conexiune globala tehnologică şi instituţională (este condiţia pentru o prognosă, despre asta este vorba cînd discutăm despre construirea unei realităţi care foloseste tehnologii şi modele matematice).
Pentru sociologul Benjamin Zacharias din India termenul “spirit” (creierul ca organ uman care generează sens) este un product artificial al civilizaţiei. Benjamin Zacharias este convins: nu există structura care functionează ca creier sau spirit (este deci ceva artificial). Este o idee periculoasă că gîndim în colectiv. Crede că este gîndit ideologic că “credem ceva în colectiv”. Indivizii nu cred, chiar dacă trebuie să spună că ei cred. O memorie colectivă este memoria nimănui după Benjamin Zacharias . Cum trebuie să funcţioneze colectivele? Ca legitimare e important să se spună că noi toţi ca colectiv credem în ceva.
Imaginaţia unui creier colectiv este deci o unealtă, un mijloc de unire şi dirigare a unor colective umane. Un instinct arhaic ne indrumă să fim o parte întrun colectiv (frica faţă de libertate). Să gindeşti singur, individual ar putea fi periculos. Rămîi singur şi fără sprijin. Aici este începutul totalitarismului… dacă cineva este gata să renunţe la libertatea să şi o dă altuia…. după Benjamin Zacharias.
Efectul placebo în tratamentul bolnavului este cunoscut.
Idei mai sunt.