După Trump: de la orbirea instituționalizată la post-rezistență
- 18-11-2016
- Nr. 849
-
Bogdan GHIU
- Politic
- 1 Comentarii
Cel mai mult, după victoria lui Trump în America, mă gîndesc, încerc să disting cine și ce nu se aude. Pentru că, o dată în plus, negaționiștii de tot felul – care sînt un popor, fac cît un popor, de la vlădică pînă la opincă, au elite și mase –, cei care, neputînd spune deschis că Revoluția franceză nu trebuie să fi avut loc (aceasta este răsucirea schemei lor de gîndire) sau, mai ales, că Holocaustul n-a avut loc (sau nu contează atît cît se spune), spun, în schimb, prin sinecdocă, delegat, deplasat (în sens psihanalitic), că încălzirea climatică nu are loc, că corectitudinea politică nu trebuie să aibă loc, că democratizarea drepturilor nu ar fi trebuit să aibă loc, cei care, mai mîrîit sau mai explicit, neagă și contestă nu pot fi auziți acum. Speră, la fel ca în cazul lui Hitler, că au găsit un clovn, un nebun atît de nebun și de temerar „incorect“, un killer care să le facă treburile murdare, adică să transpună negaționismul generalizat în program politic. Cei care nu se aud acum asta speră de la Trump și ricanează în taină. Logica lor este aceeași cu a celor pe care ei îi urăsc […]
Sapere aude /I. Kant / folositi-vă de / observatorul cultural îl citează pe ministrul ….
…. „ .. Logica lor este aceeași cu a celor pe care ei îi urăsc și de care ar vrea „curățată“ societatea: este logica supradozei, potrivit căreia papilele (căci ei sînt niște fini degustători ai istoriei, cultura e, pentru ei, gastronomie a spiritului), arse, bătucite…. „…..
Democrația înseamnă și se bazează pe polarizare în campania electorală. Cuvîntul liber, părerile exprimate necenzurat, preferințele pentru candidați, programe, partide sunt rutină în democrația Americană ( SUA 1776 constituția e puternic ancorată … we the people… inainte de revoluția franceză… ) și occidentală. SUA funcționează de la început pe principiul controlării Washingtonului prin chec and balance. Congresul, casa reprezentanților, senatul sunt doi ani în favoarea republicanilor 2017-2018. Se poate schimba repede la alegeri peste doi ani. Incercare și eroare ( ….. Karl. R. Popper- LSE- în camera lorzilor din UK, a fost la 17 ani mai communist în Viena monarhiei dunărene, la 28 ani mai socialist în Republica interbelică Austria și un adversar al Führerului. Din Noua Zelanda în anii 1942 a scris despre totalitarism și mase populare. Teoria lui K.R-. Popper, teoria falsificării pentru știintele naturale si e în general aplicabilă. O încercare are rezultate nedorite. O nouă incercare se face altfel, fără să știm dinainte dacă rezultatele vor fi mai bune. In politică, în democrație, la alegeri….K.R.P. a fost sfetnic al cancelarului socialdemocrat Helmut Schmidt în Bundesrepublik D. ……. ).
România nu e în nimic “omolog” cu SUA și democrațiile occidentale. Democrația originală autohtonă specifică …. ….. cetățeanul turmentat ….
…. „… Sansal, epocal: „Dacă există, azi, un cuvînt care trebuie eliminat din limbaj, acesta este «a rezista». A rezista înseamnă a-i da avantajul dușmanului, a-i face onoarea să-ți aplice lovitura de grație, înseamnă a capitula și a muri. Căci ce poate să însemne a rezista atunci cînd dușmanul se află deja în fortăreață și dispune, de jur-împrejur, de rezerve proaspete care nu cer decît să treacă la acțiune? Ce poate să însemne a rezista cînd îți e atît de frică de dușman, încît îi spui prieten, cînd îi găsești toate scuzele, cînd de fapt dușmanul sîntem noi înșine? […] În stadiul în care ne aflăm, singurul cuvînt valabil este «a ataca»“.
…. „……
Albert Camus a venit din Africa de Nord la Paris. A fost activ în rezistența franceză a anilor 1940, cînd mulți francezi din Regimul Petain au colaborat cu naziștii (copii evrei sunt deportați fără milă de polițiști francezi… șeful poliției Petain a fost amic după 1945 cu F. Mitterrand ….. pînă în anii 1980…. ). In „scrisoare către un prieten german” Albert Camus scrie 1942: nu veți învinge!!! Am citit ca soldat 1978 la Focșani „Exilul Elenei” (biblioteca comunală 1978) unde zeița Nemesis îi pedepsește pe toți cei care depășesc măsura, nu respectă limitele. Europa e rezultatul excesului, nu mai cunoaște măsura așa cum au respectat-o grecii antici scrie Albert Camus.Se poate scrie mai frumos?
…. „…. nu mai trebuie să ne trezim după, delegîndu-ne pe de o parte percepția, simțul politic tehnologiei, care întotdeauna a ales, deja, pentru noi, și pe de altă parte acțiunea registrului artei: prea multă tehnologie, prea multă artă și prea puțină politică inovativă, proprie, aplicată în „societatea civilă“ (deși ar fi o imensă nedreptate să nu spunem că arta – subînțeles: contemporană – a fost, este singurul, ultimul cîmp de refugiu nu doar contra-tehnologic, vizînd reinstaurarea tehnicii ca etică, ci de-a dreptul contra-politic); altfel spus, nu mai trebuie să așteptăm alegerile, viața privată între două scadențe electorale a devenit, iată, un lux periculos;…. „…….
România alege 2016 în mod liber. Ce țeluri sunt prezentate la parlamentare? Care soluții sunt de preferat? Cine scrie ?
Arta poate incerca individual sau colectiv noul. De ce nu?
Marina Abramović ( …….. * 1946 la Belgrad :…… Marina Abramovićs Eltern waren Partisanen; ihre Mutter war Majorin der Armee, ihr Vater ein Nationalheld. Ihr Großonkel Varnava Rosić war von 1930 bis 1937 Patriarch der Serbisch-Orthodoxen Kirche. Abramović studierte von 1965 bis 1970 Malerei an der Akademie der Bildenden Künste in Belgrad. Ab 1968 veröffentlichte sie Texte, Zeichnungen und konzeptuelle Arbeiten, ab 1973 zeigte sie künstlerische Performances. 1990–1991 hatte Marina Abramović eine Gastprofessur an der Académie des Beaux-Arts in Paris und an der Hochschule der Künste in Berlin. In New York gründete sie die Independent Performance Group (IPG), ein Forum für aktuelle Performance-Kunst, um mit begabten jungen Künstlern und Künstlerinnen zusammenzuarbeiten. … / …….. părinții au fost patizani. Un unchi a fost patriarh ortodox. A publicat texte, desene, și a prezentat opere conceptuale. A încercat multe… performance… …. 1999 un film autobiografic fictiv BALKAN BAROQUE ……… și 2012 un film despre cea mai extremă artistă al artei contemporane … ….. Leiden für die Kunst Und Weinen im Museum: Ein Film über Marina Abramović, die größte Extremistin unter den Gegenwartskünstlern. Von Tobias Timm 29. November 2012 DIE ZEIT Nr. 49/2012 ….. in ziarul Die Zeit ….. ) …… Belgrad-NY a încercat în tinerețe limitele personale în arta contemporană.
Azi la 70 de ani scrie memorii.
Votați 2016. Idei mai sunt.