Sînt un cititor pasionat, care nu-şi poate imagina Paradisul altfel decît în cheie borgesiană: o bibliotecă infinită, unde să am, în fiecare moment, acces la orice carte pe care mi-aş dori să o citesc. Cred şi azi, aşa cum credeam încă din copilărie, că plăcerea lecturii, plăcerea de a descoperi în cărţi voci care să provoace la dialog sau la călătorii imaginare, nu poate fi înlocuită cu nimic altceva, nici măcar atunci cînd viaţa îţi oferă tot ceea ce ţi-ai dorit cîndva.
Cînd lectura e pasiune şi nu doar obligaţie de serviciu, cînd bucuria întîlnirii cu discursul Celuilalt – mon semblable, mon frčre – e mai intensă decît nemulţumirea provocată de prestaţia publică a autorului X sau decît apartenenţa la grupuri, cercuri sau „găşti“ diferite, ceea ce rămîne este, întotdeauna, esenţialul – şi anume cartea. Dincolo de diferenţele (fireşti) de percepţie şi de interpretare a realităţii imediate, ceea ce rămîne (dacă rămîne) este forţa ideilor, este arta rostirii, este capacitatea auctor-ului de a articula o operă. A nega valoarea acolo unde ea este evidentă, a alcătui topuri şi ierarhii din care principiul axiologic să lipsească, înlocuit fiind cu alte criterii, precum cel al prieteniei, al loialităţii faţă de şef sau al aderenţei la grup, mi se pare nu doar o gravă (şi impardonabilă) eroare, ci şi o denaturare cu premeditare a tabloului valoric contemporan. Pretenţia unora de a acorda certificate de apartenenţă la breasla scriitorilor şi de a excomunica scriitori care îndrăznesc să gîndească altfel decît anumite „instanţe“ reflectă o mentalitate de vechil, cu totul disproporţionată şi inadecvată pentru un domeniu atît de complex cum este cel cultural. Pentru aceştia, fascinaţia jocurilor de putere depăşeşte, cu mult, plăcerea lecturii şi ataşamentul pentru valoare.
Din momentul în care am iniţiat Premiile pentru literatură ale revistei Observator cultural, am ştiut că vom înainta, an de an, pe un teren minat de orgolii şi de interese care nu întotdeauna au de-a face cu literatura. Şi, cum nimeni nu e scutit de reacţii omeneşti (prea omeneşti), ne-am dorit de la bun început să preîntîmpinăm arbitrarul şi parti-pris-urile în alcătuirea listelor de nominalizări şi, apoi, în acordarea premiilor, prin introducerea celor două jurii. Primul, în mod special, este alcătuit din critici din generaţii diferite şi din spaţii geografice diferite, tocmai din dorinţa de a avea o imagine cît mai aproape de realitate a actualităţii literare autohtone, în ideea că voturile a peste douăzeci de cititori profesionişti, din toate colţurile ţării, au toate şansele să alcătuiască o ierarhie valabilă. An de an, pe lista de nominalizări la Premiile Observator cultural s-au regăsit cărţi indiscutabile din punct de vedere al valorii lor literare sau al interesului lor cultural, scrise de autori foarte diferiţi ca vîrstă, ca opţiuni estetice, ideologice şi/sau politice, reprezentativi pentru un grup sau altul, pentru o orientare sau alta. Nu ne-am dorit ca apartenenţa unui autor la un anumit grup să figureze printre criteriile includerii sau ale excluderii cărţii sale de pe lista de nominalizări, pentru că ni se pare firesc să recunoaştem valoarea oriunde s-ar afla. Literatura română nu este moşia personală a nimănui, şi cu atît mai puţin pot fi apreciaţi (sau depreciaţi) scriitorii în funcţie de relaţiile personale care se stabilesc în cîmpul cultural între protagoniști diferiţi.
Ştiu foarte bine că nu aşa gîndesc cei care azi au impresia că de umorile lor depinde canonul literar românesc pe următorii o sută de ani, dar noi, cei care ne străduim să realizăm această revistă, nu putem şi nu vrem să funcţionăm în logica aceasta, perdantă pe termen lung. Nu poţi întocmi liste şi ierarhii din care să-i excluzi sistematic pe toţi cei care te critică, pe toţi cei care, într-un moment sau altul, ţi-au devenit adversari (reali sau închipuiţi), fără să te pui pe tine însuţi în cea mai proastă lumină posibilă. Şi nu azi sau mîine, ci la scara istoriei. Ce fel de criterii de selecţie poţi invoca atunci cînd, din bilanţul prozei anului 2015, lipsesc cele mai bune romane, doar pentru că autorii acestora – scriitori imposibil de „scos“ din literatura română, precum Daniel Vighi, Cristian Teodorescu, Octavian Soviany – refuză să accepte arbitrarul unor decizii luate în numele tuturor scriitorilor? Mi se pare incorect şi absurd să pui neînţelegerile dintre persoane mai presus de valoarea cărţilor, mai ales atunci cînd nici un argument critic, literar, estetic nu poate fi invocat în sprijinul unei atari decizii. O carte contează nu doar atunci cînd întrunește aprecierile tuturor, ci și atunci cînd stîrnește dezbateri, cînd pe marginea ei se formulează opinii pro și contra, firești într‑o cultură vie.
Acesta e motivul pentru care veţi găsi mereu pe listele de nominalizări la Premiile Observatorului cultural cărţi şi nu persoane, cărţi care merită citite, comentate şi dezbătute, indiferent de poziţionarea în sfera publică a autorilor lor. Dacă am gîndi literatura română doar în funcţie de simpatiile şi adversităţile personale ale celor care se află la conducerea uniunilor de creaţie sau ale celor care conduc revistele literare – acelea care au mai rămas –, ce ar mai rămîne oare din peisajul acesta atît de viu şi, din fericire, atît de divers? Probabil că foarte puţin, şi nu neapărat ceea ce ar conta cu adevărat.
Şi e surprinzător să văd cum tot felul de persoane – care nu s-au remarcat în ultimii zece-treisprezece ani prin gesturi sau atitudini care să trădeze măcar o urmă de caracter – sînt brusc cuprinse de accese de intransigenţă morală şi se trezesc dînd lecţii de etică publică, de la „înălţimea“ unor cariere construite exclusiv pe resurse bugetare şi, în unele situaţii, pe intense exerciţii de admiraţie a unor oameni puternici. Puţină decenţă nu ar strica, desigur.
Centrul geografic și centrul cultural nu sunt același lucru. Într-un oraș ca București există și provincialisme. Iar în ceea ce privește acele „dulci toane de copii” ale provincialilor, diferența ar fi că nu la ei iradiază puterea din câmpul ăsta al politicii literare… A, și încă un lucru: degeaba lăsăm „timpul” să se pronunțe. De bine sau de rău, literatura nu este alcătuită numai din „canonicii” care rezistă uzurii timpului. Și acei canonici, desigur, depind de existența memoriei culturale și de prezența unor instituții. În rest, vorbe ideologice. Cultura mai e și vie, iar „competiția” literară este, în momentul de față, nedreaptă.
Nu naiv, ci prost de-a binelea, trebuie să fii pentru a crede că în promovarea cărţilor – şi de către critică – , azi, nu-şi fac locul şi aranjamentele necurate, ce pot fi numite, impropriu de altfel, şi „jocuri de putere”… Din păcate, sau din fericire, şi asta se vede bine mai ales de pe margine, mentalităţile provinciale sunt dulci toane de copii, pe lângă cele de la centru (Bucureşti). Dar cei ce nu se nu se îmbată cu apă rece, cei lucizi, ştiu că atunci când va cădea la fundul apei (timpului) această zgură – cărţile de valoare vor rămâne. Căci, parafrazând, şi cărţile au soarta lor… Şi atunci, de ce această amărăciune, doamnă Carmen Muşat? Timpul face, cu adevărat, jocurile, nu oamenii…
sint umori scriitoricesti…sint si carti scrise fara umori scriitoricesti..e obositor sa iti duci in circa umorile pe „cimpia literaturii”, zicere proletcultista foarte binevenita in context…e apoi bucuria lecturii ori a intilnirii cu textul care te face sa vezi primavara cind afara i glod, zicere patetica binevenita in context…cititorul opteaza si cum el e eroul literaturii spala cu furtunul din gradina orice carte de umorile oricarui autor…felicitari observatorului cultural pentru nominalizari plus premii…la cit mai multe…scriitorii trebuie nominalizati si premiati chiar daca pudibonderia lor se manifesta in fel si chip sau in felurite chipuri…
Laudabil apelul la decenta al unui cititor pasionat.
Incerc sa-mi imaginez cititorul profesionist din Romania cazut in extaz in fata bibliotecii personale, unde a adunat in ultimul sfert de veac opurile autohtone premiate. Evanescent, lectorul ideal ar semana mai degraba cu un masochist.
Devierea sistematica, perseverenta si interesata a criteriilor de jurizare -altminteri clamate si centrate pe valoare- de catre majoritatea juriilor, deruteaza grav nu numai cititorii ci si scriitorii. Acestia din urma, cu privirea umeda, obnubilata de umbra presupusilor maestri, uita de ce si pentru cine scriu. Sa-ti insusesti ca scriitor si sa perpetuezi canonul „est-etic” al inegalabilului NM (dar nu numai), prin opere care nu rezista unui minim test de recitire, e un semn de adanca tristete pentru o literatura esuata in foiletonistica.
Dar ce autor nu doreste sa-si vada cartile „terfelite” de asidue lecturi publice? Tinerele genii aflate, iata, in pragul pensiei se revolta administrativ in speranta ca idiotul -ma intelegi mon cher?- va intelege jocul cu margelele de sticla ale doctorului Faustus si va opera corectii in lanul de secara pentru a naste minunata lume noua.
Fantasme? Fantasme!
Buchmesse Leipzig 2018, care traduceri din literatura română contemporană în limbile lumii? Indicaţii preţioase de la Ministerul Culturii şi Identităţii naţionale (lectorate de M.M.?).
zueinanderfinden
sie hatten mich ihren weg gehen gelehrt
sie hatten mich ihr lächeln lächeln gelehrt
sie hatten mich ihr lob loben gelehrt
sie hatten mich ihre liebe lieben gelehrt
sie hatten mich ihre gedanken denken gelehrt
sie hatten mich ihr haus besitzen gelehrt
& sie hatten mich soweit
dass ich dich ihren gehen lehren wollte
dass ich dich ihr lächeln lehren wollte
dass ich dich ihr lob lehren wollte
dass ich dich ihre liebe lieben lehren wollte
dass ich dich ihre gedanken denken lehren wollte
dass ich dich ihr haus besitzen lehren wollte
soweit hatten sie mich
& sie hatten dich soweit
dass du mich ihren weg gehen lehren wolltest
dass du mich ihr lächeln lehren wolltest
dass du mich ihr lob lehren wolltest
dass du mich ihre liebe lieben lehren wolltest
dass du mich ihre gedanken denken lehren wolltest
dass du mich ihr haus besitzen lehren wolltest
soweit hatten sie uns
liebste
… „…. ceea ce rămîne este, întotdeauna, esenţialul – şi anume cartea. Dincolo de diferenţele (fireşti) de percepţie şi de interpretare a realităţii imediate, ceea ce rămîne (dacă rămîne) este forţa ideilor, este arta rostirii, este capacitatea auctor-ului de a articula o operă… „….
Dem Liedermacher
Singst leise. Singst
leise vom Grauen der Welt.
Singst von dem, was
das Grauen zusammenhält.
Singst leise. Wir hören
den Schrei. In den
Zeitungen ists still.
Sie zählen bis drei.
Sie zählen und zielen
und halten inne. Auf uns
zählen sie, zielen sie.
Wir sitzen in der Rinne.
Wir sitzen in der Traufe. Wir
reden. Wir reden. Doch leise.
Die Augen stehn zu weit offen.
Der Staat lies uns eine Schneise.
Sing leise. Ein Flüstern ist
um uns herum. Red mit. Red doch
mit. Sing leise. Sing für
uns dreißgjährige Greise.
din
Richard Wagner
GOLD
Gedichte
Aufbau Verlag Berlin 2017
I-1972-1983 pagina 28 , 45
Cine cunoaşte două limbi are patru ochi. Unde ne sunt traducătorii?