Cercetarea istorică nu se confundă cu dezbaterea memoriei. Există, fireşte, zone de interferenţă, însă cele două domenii sînt esenţialmente diferite. Dacă istoria stabileşte adevărul prin reconstituirea faptelor şi plasarea actorilor în miezul sau la periferia acestora, propunînd o înţelegere a perioadelor astfel studiate, finalitatea memoriei este identitatea, dreptatea în sens etic. Memoria ca domeniu interdisciplinar, constituit pe baza aportului filozofiei, istoriografiei, sociologiei, dreptului, revine asupra cercetării istorice pentru a sugera responsabilităţi, pentru a identifica eroi, pentru a delimita victimele şi călăii şi, în general, pentru a extrage lecţii morale pentru posteritate.
În România, dezbaterea memoriei trăieşte, s-ar spune, o vîrstă a copilăriei preşcolare. Într-un fel, e explicabil: timp de 50 de ani, ororile fascismului şi ale comunismului au împiedicat orice cercetare serioasă de istorie. După 1990, materia primă a faptelor a fost atît de bogată, încît 25 de ani abia dacă au fost suficienţi pentru a dobîndi o reprezentare cît de cît precisă asupra reliefului inumanității ce a caracterizat toată această perioadă de servitute a minţii faţă de dictatele ideologiei. Extinzînd metafora hegeliană la relaţia dintre cercetarea istorică şi memorie, se poate spune că abia la lăsatul serii, cînd ziua de lucru pe şantierul istoriei s-a încheiat, memoria îşi ia zborul pentru a cuprinde între aripile sale reconstrucţia istoriografică a trecutului. Întîi adevărul, şi apoi dreptatea. În măsura în care cercetarea istorică presupune trudă, meticulozitate, răbdare, discuţia despre memorie înseamnă discernămînt, moderaţie, înţelepciune. O cauză mai este şi absenţa din bibliografia de limbă română a unor lucrări de bază, între care cartea lui Karl Jaspers despre culpabilitate (Die Schuldfrage, 1946) şi cea a lui Richard M. Weaver (Ideas Have Consequences, 1948) despre impactul ideilor.
Articolul dlui Gabriel Andreescu „Cîtă ideologie, cîtă cunoaştere în «cazul Mircea Vulcănescu»?“ (Observator cultural, nr. 881/21 iulie) poate fi evocat ca exemplu al stadiului copilăresc al dezbaterii despre memorie. Ce‑mi propun aici nu este să abordez „cazul M. Vulcănescu“ din perspectivă istorică, aplicată la arhive, şi nici judiciară, ci dintr-una teoretică. Totuşi, nu voi trece mai departe pînă nu voi demonstra imprecizia juridică a argumentelor presupuse a fundamenta afirmaţiile din articol. Dl Andreescu susţine că intervenţiile Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului în România „Elie Wiesel“ (INSHR‑EW) exced legii pentru că această instituție „nu are competenţă de monitorizare şi denunţare ale aplicării legislaţiei“. Fals: legea 217/2015 reprezintă lege specială cu caracter penal, iar normele de incriminare sînt de ordine publică. Astfel că nimeni nu este ţinut de un interes pentru a cere tragerea la răspundere penală. De asemenea, susţine că „măsurile instituţiilor nu se supun «unei legi», ci ansamblului normelor concurente“. Iarăşi fals: legea specială, fiind de strictă interpretare, prezintă întîietate în faţa „ansamblului normelor concurente“. Aşa fiind, INSHR-EW este îndrituit să se prevaleze cu prioritate şi, uneori, în mod exclusiv de legea 217. Legislaţia comună şi, apoi, principiile de drept se aplică abia atunci cînd prevederile legii speciale lipsesc ori sînt lacunare. Nu cred că este cazul de aşa ceva în speţă.
Desigur, articolul citat aduce informaţii ce pot fi reţinute ca utile în dezbaterea despre memorie. În primul rînd, distincţia dintre martir şi victimă, două categorii istorico-morale relevante. Interesante sînt şi definiţiile, chiar dacă pot fi primite mai curînd ca definiţii de lucru: dacă statutul de victimă se dobîndeşte prin „arestarea şi condamnarea cu încălcarea cerinţelor elementare ale actului de justiţie“, martiri sînt „cei ce aleg să moară, în loc să trăiască, cînd compromisul cerut de autorităţi era contrar propriei lor conştiinţei“. Astfel, într-o analiză comparativă, martirajul subîntinde un element intenţional, un gest făcut cu discernămînt neviciat. Dimpotrivă, victima apare cînd se încalcă procedura judiciară. În argumentarea „cazului M. Vulcănescu“ rămîne de văzut dacă a fost încălcată procedura penală de la acel timp, iar dacă da, cît de mult. După definiţia de lucru enunţată, abia astfel se poate discuta calitatea de victimă care, în orice situaţie, nu constituie un „certificat de bună purtare“! Numai că dl Andreescu nu merge pînă la capăt cu această demonstraţie, căci evocarea izvoarelor istorice ar fi trebuit completată cu indicarea articolelor de lege încălcate în procedura penală care a fost pusă în mişcare împotriva lui Vulcănescu. În al doilea rînd, autorul indică lejeritatea, spiritul total necritic cu care dezbaterea actuală preschimbă victimele în eroi, sfinţi, martiri. Andreescu exemplifică ideea arătînd înspre Patriarhia Română şi spre Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului din România. Oricît ar părea de straniu, chiar Patriarhia sugerează o abordare mai curînd lumească, profană a martirilor, neglijînd un aspect fundamental, ce ţine de procedura canonizării victimelor: dat fiind că elementul intenţional nu poate fi cunoscut şi stabilit cu certitudine de oameni, acesta trebuie obligatoriu completat cu alte criterii pe care Biserica le rînduieşte. Oricum, este stînjenitoare această utilizare necritică, în registre improprii, a cuvintelor martir şi sfînt, pe de o parte, şi erou, de cealaltă parte. În timp ce uneori Biserica îi cinsteşte pe eroi, o instituţie a Statului n-are nici o rezervă în a vorbi despre „martiri şi sfinţi“, discurs de la care a emanat chiar şi o lege.
Revenind la „cazul M. Vulcănescu“, cred că nu se ia în serios distincţia dintre competenţă şi moralitate. A reprezentat Mircea Vulcănescu o dovadă de competenţă? Aceasta este una din întrebările pe care chiar Andreescu şi le pune, răspunzînd afirmativ în cazul competenţei tehnice („fusese cu siguranţă un foarte bun economist“) şi incert în cazul competenţei intelectuale („asupra importanţei operei cărturarului există opinii diferite“). În acelaşi timp, Andreescu afirmă că problema competenţei prezintă „relevanţă pentru miza înfruntării în jurul memoriei lui Vulcănescu“. Senimentul meu este că mai importantă pare să fie problema morală. Spaţiul public întotdeauna se arată mai interesat de virtuţi decît de competenţe. A fost Mircea Vulcănescu un exemplu de moralitate? Răspunzînd acestei întrebări, se arată utilă deosebirea dintre victimă, pe de o parte, şi martir, erou, sfînt, pe de alta. Sub acest aspect, amplul eseu al dlui Andreescu suferă o ruptură vizibilă: după ce pune în discuţie şi dezbate chestiunea competenţei, se rezumă doar să arate că Vulcănescu a fost o simplă victimă şi încheie fără a arăta că sensul Legii 217 este de a filtra propunerile de moralitate pentru spaţiul public. Cînd se acordă o denumire de stradă după numele unei persoane ori cînd se ridică un bust sau o statuie, decisivă nu este competenţa, deoarece pentru aceasta există filtre ştiinţifice: cărţi, institute de profil, cercetători, reviste de specialitate, conferinţe. Nu, hotărîtoare este lecţia morală pe care persoana evocată o are de oferit. Deci, în „cazul M. Vulcănescu“ esenţial pentru sensul aplicării Legii 217 este subiectul moralităţii.
A oferit Vulcănescu o pildă morală care să legitimeze construirea unui anumit cult public prin denumiri stradale, opere de artă sau ceremonii omagiale? Din felul în care se răspunde, se poate observa tendinţa de a reduce pilda morală la o anumită secvenţă de viaţă. Astăzi, vulgata populară se opreşte la modul în care a murit – sacrificîndu-şi viaţa pentru un mai tînăr coleg de suferinţă şi spunînd „să nu ne răzbunaţi“ – ca şi cum viaţa s‑ar opri la o singură experienţă şi, mai ales, ca şi cum judecata morală n-ar presupune o necesară cuprindere a întregului. Or, în acest întreg nu doar modul în care se moare este esenţial, ci tot restul vieţii. Socrate nu este elogiat doar pentru felul cum a murit, ci şi pentru stilul său de viaţă, între cele două existînd o deplină coerenţă şi o relaţie de la premise la concluzie. Dacă descrierea ultimelor clipe de viaţă se bucură de autenticitate – personal, aşa înclin să cred –, atunci aceasta contravine perioadei cînd aceeaşi persoană a făcut parte dintr-un Guvern, ca subsecretar de stat, responsabil pentru înfăptuirea Holocaustului din România. „Cazul Vintilă Horia“ este oarecum complementar „cazului M. Vulcănescu“: dacă, la primul, prevalează calitatea de autor a unor texte vădit antisemite, la al doilea decisivă este calitatea de membru, fie şi într-o poziţie inferioară premierului, dar categoric superioară simplului funcţionar, într-un Guvern a cărui funcţie nu a fost aceea de a administra binele public al tuturor locuitorilor, ci de a duce un război pe plan extern şi de a realiza o politică rasială pe plan intern. Cercetarea arhivelor va arăta de ce se face responsabil prin fapte comisive sau omisive. Această calitate instituţională atrage incidenţa taxonomiei pe care a propus-o Karl Jaspers în stabilirea culpei: criminală, politică, morală şi metafizică. Culpa criminală este stabilită de tribunal, fiind definită de fapte care pot fi probate şi care contravin legislaţiei. Răspunderea este privarea de libertate. Culpa politică este specifică oamenilor de stat şi tuturor cetăţenilor care, prin apartenenţa la un stat, suportă consecinţele acţiunilor întreprinse de către stat. Instanţa este puterea şi voinţa învingătorului. Culpa morală se stabileşte prin faptele pe care o persoană le săvărşeşte. Instanţa este conştiinţa. Culpa metafizică, avînd la bază solidaritatea omenească, defineşte coresponsabilitatea fiecăruia pentru nedreptăţile din lume. Pentru a sugera doar un mod cum poate fi angajată răspunderea morală, admitem validitatea afirmaţiei că Vulcănescu a intrat în guvern la 27 ianuarie 1941 împotriva voinţei sale, interpretînd invitaţia lui I. Anontescu ca pe un ordin militar. Numai că, ne spune Jaspers, una este „datoria faţă de patrie“, şi cu totul alta este „supunerea oarbă faţă de conducătorul Statului“. Cele două se amestecă numai într-o „falsă conştiinţă“. Punctul de plecare al culpei morale este sacralizarea ordinului şi supunerea „cu abandonarea conştiinţei“. Aşa se explică, poate, de ce prezenţa în Guvern a fost neîntreruptă pînă la răsturnarea regimului antonescian, pe 23 august 1944, timp în care conştiinţa morală neadormită, spiritul critic ascuţit ar fi primit suficiente motive pentru a arăta că Antonescu a deturnat puterea executivă. Dacă opera ar fi legitimat o anumită viziune morală, atunci ar fi fost de aşteptat să demisioneze de la primul gest în care Guvernul s-ar fi abătut de la misiunea democratică. Mai mult, din declaraţiile lui Vulcănescu citate în articol nu rezultă vreo urmă de regret, ceea ce confirmă ipoteza jaspersiană, cu profundă rezonanţă iudeo-creştină, că reprezentarea vinovăţiei, conştiinţa culpei, se naşte prin părerea de rău. Desigur, nimeni nu este în măsură să judece moral pe altcineva, însă fiecare, în spiritul dreptăţii care stă la baza memoriei, este dator să împiedice atribuirea unor virtuţi (căinţa fiind una dintre ele) pe care însăşi persoana în cauză pare să şi le fi refuzat. Cred că sensul ultim al unei asemenea iniţiative acesta ar trebui să fie: evitarea falselor reprezentări, identificarea pildelor de moralitate, unanim admise şi respectînd toate criteriile. În rest, liber la citit şi la analizat competenţa.
Nicolae Drăgușin (n. 1983) are un doctorat în filozofie (2013, Academia Română), a făcut studii postdoctorale la Universitatea din București, este preparator și lector universitar la Departamentul de Comunicare și Relații Publice de la Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir“ din București și, din iulie 2017, cercetător științific la Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România – Elie Wiesel.
Articolul reflectă exclusiv punctul de vedere al autorului și nu reprezintă poziția față de acest caz a nici unei instituții din care face parte.
Chiar „…moralităţii în spaţiul public” ?
zice cică simplul cetăţean, Nicolae Drăguşin,
fără se definescă Deloc ceea ce consideră dînsul/dînşii : „spaţiul public”
şi nici ceea ce ar putea semnifica : „morala”. Punct ! MORALA !
Căci se prea bine ştie, „spaţiul public”, ca şi „morala”,
este prea bine Stabilită în funcţie de mult multe detalii şi mai ales de cei care Conduc, Controlează, in-fluenţează şi Manipulează TOTUL ( chiar dacă nu 100% ! dar aproape TOTUL !!!)
Nicolae Drăguşin fiind un simplu pion „masse-mediatiza(n)t”, îşi face cu sîrguinţă jocul aberant,
înşiruind fără limită, non-sensuri concludente greu de acceptat, imposibil de dezbătut.
Falsurile şi Minciunile Lacunele d-lui. N.D. fiind extreme şi violente, provoacă planificat-programat-ideologizat
Pur şi simplu baza-premizele unui dialog(-dezbateri) IMPOSIBIL(E)
şi mai mult decît atît, bine-înţeles, condiţiile unei dez-binări naţionale, anunţat-programate.
Tovarăşul Nicolae Drăguşin, prin tot ceea ce „îndrugă” este mai mult decît o capcană a istoriei, şi nici măcar atît !
Evident : …. oricare ar fi … !
Nea ORDEAN-e !
Dacă matale crezi că „nu există orori ale comunismului etc..”
Atunci pesemne că nu există nici orori ale nazismului
şi deci, în istoria umanităţii, nicio oroare oricare ar fii ea !
Dar spune-o, d-le. mai limpede, că nu e clar ce îndrugi,
Nici pentru cine !!!!
Tot altfel Este absolut imperativ de subliniat încă o dată în plus, cine este, ce este, de ce şi cum are dl. Nicolae Drăguşin ( ’nalt funcţionar cercetătorist științificos la tocmai arhi-prezentul Institutu Național pentru Studierea Holocaustului din România – Elie Wiesel ) nu doar memoria foarte scurtă, dar şi una extrem de malefic manupilatoare ideologic, istoric şi fundamentalistă.
Dl. N.Drăguşin zice, scrie şi afirmă : „Culpa criminală este stabilită de tribunal”
dar NU zice, Nu scrie, şi nici NU afirmă cine şi ce a fost acest Tribunal care a stabilit, l-a judecat şi condamnat pe MIRCEA VULCĂNESCU în octombrie 1946 – ianuarie 1948, trunchiind astfel meştereşte
adevărul despre adevăr, storie şi memorie.
Acest Tribunal instaurat după cel de-al doilea război mondial a fost un Tribunal Criminal ( al „poporului”) absolut total sub controlul şi legea ideologiei criminale comunist leninist-marxist bolşevică care a judecat, condamnat Terorizat şi Asasinat întreaga elită cultural-economic-intelectuală a României, în modul cel mai abominabil dictatorial totalitarist pe care ISTORIA l-a cunoscut vreodată, dar despre acest fapt concret istoric, dl. N.D. uită, tace, n-are memorie, nu dezbate şi se dă la fund.
Nici despre cine sînt ex-post-Noii Tovarăşi, urmaşii cu state importante de plată moştenitorii şi continuatorii criminalilor, torţionarilor, teroriştilor, dictatorilor comunisto-securişti liberi, nejudecaţi şi necondamnaţi de către NICI Un Tribunal, post-comuniştii de astăzi ( de 26 de ani) schingiuitorii, măsluitorii, asasinii democraţiei din România post-decembristă, cei care conduc, dirijează , dau şi fac legile neligiuirilor LOR, nu doar precum Legea 217/2015.
Dar nici despre acest fapt şi adevăr istoric concret dl.N.D. nu zice absolut nimic îngrijind Memoria cum îi convine şi excat cum trebuie să o asasineze, schingiuiască, şi să o inoculeze ca virus morbid.
Şi tocmai dl.N.D. (ne) dă lecţii, eseuri, prelegeri şi subtile conferinţe despre Morală, adevăr,istorie şi memorie !
Şi dacă dl.N.D. ar fi fost doar un caz aparte, singular, izolat, dar nu este,
problema real istorică măsluită şi deturnat-ascunsă special, este că societatea, nu doar cea românească, este împînzit-controlată şi manipulată în modul cel mai atroce de către astfel de specimene nu doar extrem de toxice, bine organizate şi cu puteri de influenţă absolute,
Ei sînt cei care fac istoria şi memoria stabilind ce este bine şi răul, minciuna şi „minciuna”, Morala şi Adevărul.
„Cazul Mircea Vulcănescu“ şi exigenţele moralităţii în spaţiul public”
Eu unul mă feresc a folosi vorba moralitate.
Cu atît mai puțin a trage concluzii pornind de la dînsa.
În paralel, din ce-am observat, vîntură ideea de morală tipi care o încalcă deseori – conștienți sau ba.
Dupp cum.
„În România, dezbaterea memoriei trăieşte, s-ar spune, o vîrstă a copilăriei preşcolare. Într-un fel, e explicabil: timp de 50 de ani, ororile fascismului şi ale comunismului au împiedicat orice cercetare serioasă de istorie”
Nu știu cum e cu acea preșcolaritate.
Dar zisa citată îmi pare mult tributară subiectivismului.
Nu cred că există orori ale comunismului etc..
Ci momente cînd realitatea s-a încăpățânat a oferi rezultatul ‘doi’ la `unu plus unu’.
Domnule Gabriel Andreescu,
Să-mi scuzaţi vă rog îndrăzneala,
DAR sînt teribil de uimit, mirat surprins măcinat de dileme şi îndoieli
care evident depăşesc cu mult cadrul Cazului Mircea Vulcănescu în care apreciez apăsat demersurile dumneavoastră în luptă cu o anumită ideologie dictatorial-instaurată şi totalitaristă în felul ei galben şi nu doar nevinovată de extremisme şi multe alte extreme „crime” şi „procese asasine” mondiale,
întru RE-Abilitarea unuia dintre cei mai Străluciţi PATRIOŢI intelectuali ai României din totdeauna : MIRCEA VULCĂNESCU.
DAR încercînd căutarea unei cît de mici explicaţii în felul în care aţi găsit ca soluţie, forumul-platforma-ziarul-revista-mediatiatica O.C. în a vă exprima ADEVĂRUL de Netăgăduit ( decît de către predatorii României din totdeauna !!!) spaţiul acesta fiind teribil hăituit de atît de multe nu doar fantome ale vechii, şi azi, noiiLOR influenţe-directive A-TOT- conducătoare întru AMALGAMUL binefăcător din care SENSUL Adevărului nu va putea niciodată RE-Naşte absolut DELOC, ci din contră, va oferi, cauţiona, susţine, multiplica, întreţine-hrăni RĂUL Răului Malefic Original a tot triumfător,
vă fac un semn de bine înspre un şi cu mult mai Bine ne-Concentaţionar spaţiu
şi veşnică NE-înfierătoare Capcană : FERIŢI-VĂ !
şi ajutaţi(-NE)[VĂ] întru Adevărul Adevărurilor care singure ar mai putea aduce eventual Lumina !
P.S. printre extrem de foarte puţine exemple, PAUL GOMA, a înţeles Adevărul şi a rămas ( cu sacrificii fabuloase) cît mai departe de această lume de-AICI ( în care unii nu se pot abţine să nu se bine şi frecvent să se „scăldădească” bălăcărindu-se „instructiv”).
CAM TRIST ! ( eufemism !) ! şi mult prea „MOCHE” !
Arguţia teoretizanta, invocarea lui Jaspers (de ce nu a lui Kant, cu răul radical? de ce nu a lui Ricoeur? În fond, Mircea Vulcănescu ilustrează , cît se poate de bine, în termeni ricoeurieni – vezi Le scandale du mal- cazul individului pécheur et victime) nu e de natură nici să lămurească, nici să facă să avanseze lucrurile aşa cum stau ACUM. Pentru că ACUM îl avem pe Gheron Netta, şeful lui Vulcănescu –împotriva ambilor s-au reţinut aceleaşi capete de acuzare , s-au dat condamnări similare în ce îi priveşte- reabilitat (de 17 ani !!!) . De ce se tace vîrtos în legătură cu această reabilitare? Pentru că Netta ar fi fost evreu? De ce vacarmul înscăunat cînd se fac demersuri reabilitante în favoarea lui Vulcănescu? De ce? De ce ? De ce !?!
Domnule Gabriel Andreescu,
Este extrem de nelămuritoare atitudinea şi „choix”-ul dumneavoastră
de a scrie şi a publica AICI
pentru vă re-găsi dilematic împreună cu „alţii” pe platforma mediatic-jurnalistică OC
care Astfel
demonstrează, creează, ameliorează şi întreţine vigilent AMALGAM-ul corectitudinii politice
şi a ideii FALSE de Libertate şi Libertate de Expresie şi Exprimare a Adevărului,
căci, Helas ! ADEVĂRUL este doar Unul Singur, iar în epoca post-comunismului Triumfător
AICI ( ca de ALTFEL şi în celelalte colţuri ale pressei post-decembriste ! nimic nu poate creşte
la Umbra Marilor Continuatori, Pedagogi, Mediatori, Manipulatori) NU EXISTĂ decît într-un ciudat-toxic amestec strict-chimic deturnător.
Foarte STRANIU !
Lamentabil domnule Andreescu, lamentabil!!!!
Articolul d-lui Drăguşin Nicolae este unul al unui prea priceput tovarăş în măsluirea termenilor, noţiunilor şi teoriilor diverse aducînd argumente lipsite de orice fundament înşirînd afirmaţii de-un hilar toxic.
Zice dînsul :
„Dacă istoria stabileşte adevărul prin reconstituirea faptelor şi …..”
păi domnilor, istoria nu stabileşte absolut Nimic, ci doar care scriu şi fac „a posteriori” teorii ale chibritelor încercînd să le impună ca adevăruri Tocmai că nu stabilesc decît adevăratele minciuni, trunchieri şi măsluiri ale istoriei.
„finalitatea memoriei este identitatea”
Memoria poate fi bună, falsă, malefică, şi oricum şi orice, un talmeş-balmeş sau limpede şi adevărată,
dar doar ADEVĂRUL Memoriei poate ajuta fundamentarea şi cizelarea identităţii, dar cum ADEVĂRUL este o atît de „rara avis”, „dreptatea în sens etic” neexistînd aproape deloc ( vezi nu doar lipsa Procesului ideologiei criminale a Comunismului, deci paralelismul cu nazismul, termenul folosit de către N. Drăguşin, este clişeul atît de bine cunoscut şi uzat al ideologilor de stînga nu doar extremistă, „fascismul”, este complet lipsită de „scrupule” şi de un „mauvais goût” dezgustător).
„dezbaterea memoriei trăieşte, s-ar spune, o vîrstă a copilăriei preşcolare.”
Memoriei Cui şi a Ce ? Care ?
„e explicabil: timp de 50 de ani, ororile fascismului şi ale comunismului au împiedicat orice cercetare serioasă de istorie.”
50 de ani de cînd pînă cînd ?
Să-i aducem aminte d-lui Drăguşin, în memoria sa, se pare deja uitată, că România se află ÎNCĂ, de 75 de ani sub „dictatura” post-comunismului Triumfător, în care istoria şi memoria sînt trunchiate şi violate în modul cel mai sistematic şi planificat cu putinţă.
Oare să nu ştie tov. Drăguşin că există în acelaşi timp mai multe „istorii” şi „memorii” unele chiar diametral opuse ca semnificaţii, şi oare să nu ştie N.D. că cea oficială impusă de intelectualii politicoşi corect, mass-mediile manipulatoare, diruiguitorii de orice speţă o impun dulce duios şi „interesant” aşa cum muşchii istoriilor LOR doresc ?
Oare să nu ştie dl. Drăguşin că ideologia criminală Comunistă domină şi îndoctrinează Lumea de 100 de ani, iar repercursiunile sînt din ce în ce mai grave, înfiorătoare şi teribile ?
Cum poate să ni se pomenească în astfel de condiţii istorice, cu pretenţia cunoscătorului Lipsa Dezbaterii despre Memorie ? Cu Cine ? Cum ?
Gîndindu-ne doar la aceste cîteva detalii ale articolului scînteiesc al domnului Nicolae Drăguşin şi observînd limbajul „academic”, reiese atît de clar în evidenţă Stadiul ştiinţific-materialisto-leninist de manipulare îngrozitoare a istoriei, memoriei şi adevărurilor.
Dl. Drăguşin ne vorbăruieşte cică despre istorie şi memorie, dar uită să precizeze Cine sînt Cei care au tocmit-dat legea 217/2015, superb lapsus, subtilă manipulare, interesant adevăr, fascinantă memorie.
Cu astfel de formule şi argumente tipic „funcţionăreşti”, din păcate, dl. N. Drăguşin nu poate pretinde în niciun caz vreo cît de infimă Dezbatere despre Memorie şi cu atît mai mult despre Istorie, mai ales cu domnia sa.
Aceştia sînt „filozoofii” certătoreşti de astăzi ai post-comunismului triumfător, fereşte-te de Ei ca „disidentul de Marea Minciună Asasină (a Adevărului)” numai Ei au Memorie şi cunosc istoria, încercînd prin absolut toate mijloacele să le impună.
Cît despre „exigenţele moralităţii în spaţiul public”, dl. Drăguşin atingea culmea ridicolului bine dirijat de la Centru ( despre care Centru nici nu mai este nevoie de vreo explicaţie suplimentară, scrie mai jos !) tocmai ca să ni se mai pedagogească încă, şi încă o dată în plus, cum stă(m), şi care este istoria şi memoria lor, a unoar sau /şi aşa în general.
„Intai adevarul, si apoi dreptatea”… bine si frumos spus. Doar ca atunci cand adevarul, ca si dreptatea, sunt modelate de cel puternic consolarea pentru victima este superflua. Mai ales cand faptul ofensator se petrece azi, adevarul despre el se contureaza maine iar reparatia juridica poate sa vina sau nu … la calende.
Daca intre timp, se mai schimba pastorii turmei cu atat mai mare confuzia.
Eroii, martirii n-au nevoie de dreptate: ei stralucesc pe firmament ca dovada ca viata lor, chiar daca in raspar cu asteptarile comune, a insemnat, inseamna si va insemna ceva pentru intreaga omenire.
Altfel talharul este mantuit chiar si in ultima clipa, a judecatii pe cruce daca ochii i se deschid spre recunoasterea Lui. Subiectul este aprig disputat intre religie, filosofie si o multime de alte stiinte sociale; dezbaterile intinse pe zeci, sute de ani deja pierd din vedere carnea tremuranda in beneficiul strict al magistrilor hermeneuti.
Cine vreodata a fost in mod real framantat de ce se intampla cu cel slab: evreu, tigan, homosexual, minoritar de orice fel? Da, sigur ca la moda este toleranta. Ce se va intampla insa cand va opera imprimanta perfectiunii si cand, in masa, vor fi stantate corpuri perfecte, cu minti perfecte, in acord deplin cu politica corecta?
O elocventa ilustrare a zicerii „cine plateste comanda muzica”.
1. Cartea lui Jaspers a fost tradusă în românește înainte de revoluție. Ironia situației : volumul filozofului german a fost referința unui eseu pe care l-am scris în anul 1987 (titlul „Spectrul culpei”) și a constituit, împreună cu alte texte, motivul incriminării pentru „trădare de patrie”. Eseul poate fi găsit în volumul „Spre o filosofie a disidenței” (1992).
2. Institutul „Elie Wiesel” poate, ca oricine, denunța încălcarea legislației penale. În obiectul său de activitate (care se reflectă în exercițiul bugetar etc.) nu se găsește însă un singur rând privind monitorizarea aplicarii legislației.
3. Era de dorit ca enunțul : „legea specială, fiind de strictă interpretare, prezintă întîietate în faţa `ansamblului normelor concurente`“ să nu fi fost așternut pe hârtie. O astfel de logică elimină condiția constituționalității legilor, respectarea tratatelor internaționale ș.a.
În ce privește tonul superior și lecțiile oferite pe gratis, sunt pur și simplu deplasate. Dar când mentorii lor mai în vârstă se poartă cum se poartă, ce le poți cere mai tinerilor ?