Sînt un cititor pasionat, care nu-şi poate imagina Paradisul altfel decît în cheie borgesiană: o bibliotecă infinită, unde să am, în fiecare moment, acces la orice carte pe care mi-aş dori să o citesc. Cînd lectura e pasiune şi nu doar obligaţie de serviciu, ceea ce rămîne este, întotdeauna, esenţialul – şi anume cartea. Dincolo de diferenţele (fireşti) de percepţie şi de interpretare a realităţii imediate, ceea ce rămîne (dacă rămîne) este forţa ideilor, este arta rostirii, este capacitatea auctor‑ului de a articula o operă. A nega valoarea acolo unde ea este evidentă, a alcătui topuri şi ierarhii din care principiul axiologic să lipsească, înlocuit fiind cu alte criterii, precum cel al prieteniei, al loialităţii faţă de şef sau al aderenţei la grup, mi se pare nu doar o impardonabilă eroare, ci şi, mult mai grav, o denaturare cu premeditare a tabloului valoric contemporan.
Nu ne-am dorit ca apartenenţa unui autor la un anumit grup să figureze printre criteriile includerii sau ale excluderii cărţii sale din paginile revistei, pentru că ni se pare firesc să recunoaştem valoarea oriunde s-ar afla. Nu putem „felia“ în mod repetat literatura română în funcţie de simpatii şi antipatii personale, ignorînd abuziv valoarea şi impactul unei cărţi al cărei singur neajuns este de a fi fost scrisă de cineva care nu aderă la „regulile“ conduitei „de grup“ sau, dimpotrivă, minimalizînd rolul criticii atunci cînd exprimă obiecţii argumentate pe marginea unor cărţi al căror merit principal este de a fi fost scrise de prieteni. Mi se pare incorect şi absurd să pui neînţelegerile dintre persoane mai presus de valoarea cărţilor, mai ales atunci cînd nici un argument critic, literar, estetic nu poate fi invocat în sprijinul unei atari decizii. O carte contează nu doar atunci cînd întrunește aprecierile tuturor, ci și atunci cînd stîrnește dezbateri, cînd pe marginea ei se formulează opinii pro și contra, firești într-o cultură vie. Oamenii trec, cărţile rămîn – iată, pe scurt, ideea ce stă la temelia demersului nostru axiologic.
Acesta e motivul pentru care veţi găsi mereu în paginile revistei Observator cultural, pe listele de nominalizări la Premiile Observatorului cultural, precum şi pe listele premiilor – acordate în fiecare an, în primăvară –, cărţi, şi nu persoane, cărţi care merită citite, comentate şi dezbătute, indiferent de poziţionarea în sfera publică a autorilor lor. Dacă am gîndi literatura română doar în funcţie de simpatiile şi adversităţile personale ale celor care se află la conducerea uniunilor de creaţie sau ale celor care conduc edituri şi reviste literare, ce ar mai rămîne oare din peisajul acesta atît de viu şi, din fericire, atît de divers?
Probabil că foarte puţin şi nu neapărat ceea ce ar conta cu adevărat.
Diferenţele de gîndire constituie, de fapt, realitatea şi norocul unei culturi vii, una dintre consecinţele benefice ale polemicilor de idei fiind chiar dinamizarea şi diversificarea vieţii culturale, care nu are decît de cîştigat pe termen lung. Desigur, singura condiţie – fundamentală însă – este ca polemica de idei să nu devină atac la persoană. A critica atitudini, cărţi, fenomene – cu argumente şi ţinînd cont de nuanţe – nu înseamnă a desfiinţa persoane, iar a-ţi transforma adversarii în planul ideilor în duşmani personali mi se pare nu doar lipsit de eleganţă, ci şi, mai ales, de miză intelectuală.
Observator cultural va continua să spună lucrurilor pe nume, la fel de tranşant cum a făcut-o şi pînă acum. Revista îşi va păstra radicalitatea, nu şi idiosincraziile. Vom oferi şi pe mai departe spaţiu de afirmare proiectelor culturale alternative, vom promova orientarea liberală (nu ca doctrină politică, ci în sensul ei de deschidere către diversitate), principiile culturii critice, polemicile de idei şi interdisciplinaritatea, rămînînd conectaţi la dinamica fenomenului cultural contemporan, în toată complexitatea lui.
Observatorul cultural va pleda pentru dreptul la diferenţă, multiculturalism şi corectitudine politică, va da drept la cuvînt tuturor celor care au ceva substanţial de spus, fără excese, fără atacuri la persoană, dar cu argumente şi bună-credinţă. Nu vom ocoli „subiectele sensibile“, vom „observa“ şi vom sancţiona derapajele etice, incongruenţele de atitudine, dar nu vom inventa „legionari“ şi „bolşevici“ acolo unde nu sînt. Cred că în materie de cultură nu există teme sau autori tabu şi, cu atît mai puţin, consens. Există opere valoroase şi autori cărora nimic din ceea ce e omenesc nu le este străin. A pune în discuţie umbrele din existenţa unui autor contemporan sau de mult timp dispărut – cum ar fi opţiunile sale ideologice la un moment dat – este un act necesar, care nu presupune, automat, contestarea operei. În fond, nimeni nu poate fi redus la o singură dimensiune şi condamnat fără drept de apel în baza unui gest sau a unei opţiuni discutabile din punct de vedere etic, ideologic sau axiologic.
„Spiritul critic în acţiune“ – sloganul revistei Observator cultural – rezumă, de fapt, opţiunea noastră simultană pentru radicalitate şi nuanţe.
„Observator cultural va continua să spună lucrurilor pe nume, la fel de tranşant cum a făcut-o şi pînă acum.”
Simt că veți da drept și altora, a proceda așa…
Lecturînd despre acest moment de bilanț ( îi doresc revistei să prindă și ora astrală a millesimelor reale, în cifre –ar mai fi doar doi ani-) și de generoase promisiuni programatice la început de recembrie (sic!), voi a socoti formularea “Revista îşi va păstra radicalitatea, nu şi idiosincraziile “ inocentă (căci „nicicînd inocența nu s-a mărturisit, ca în acest veac tulburat, drept starea de har care tîlcuiește rosturile lumii și întredeschide, poate, porțile fericirii”…). Mă voi preface, deci, vinovat (căci vinovat e tot pre/făcutul și Sfînt doar…) de gîndire tendențioasă, întrebînd: dacă revista își va păstra radicalitatea care anume (radicalism) e referentul? Și dacă nu [va păstra] și idiosincraziile, să înțeleg că pînă acum le-a avut?
Auto-pledoaria ca sens în sine.
Dar de-ar fi acompaniată și de spritul auto-critic în acțiune
cu mult mai bine (ne-)ar fi,
dar și de îmbunătățirea atît de căutat binecuvîntătoare
dar încă ne-găsită tocmai la noi în tîrgul celor scriitoricești, culturale și îndrăznețe întru hrănirea permanentă a adevărurilor și stîrpirea minciunilor năpărcilor doctrinar-otrăvitoare.
Dar va mai curge multă apă tulbure pe Dîmbovița
pînă ce curajul de a spune ori de-a accepta sensul vorbelor spuse pe șleau
despre adevărurile cele simple și esențiale ne va lumina bezmeticele bezne
întreținute triumfatorius culturalo-științifico-materialisto-fantastico post. & ex.
În epoca internautizărilor și comunicărilor e-virtuale năucitoare de-a valma,
platforma „net” O.C., continuă într-o studiată lipsă de atenție către cititorii ei de pe-aici,
și lenta selectare-alungarea a comentatorilor deosebiți și speciali,
valoroși și cu adevărat incitanți care în și-ntre timp
„auto” criticați-cenzurați șterși și eludați, măcinați „provocați” subtil și intelectual internauistic
au delăsat plictisiți de moarte un dialog surd, abscons și special planificat obstruat
de la centru pînă la perifieriile din subsol.
Zile întregi comentariile nu sînt publicate, altele cenzurate,
altele alese pe sprîncene „prea-bine alese”,
și azi scris-publicate în roșu prăfuit-grețos și moale-stringent plictisitor citirii firești și vieții colcăitoare alungînd printre altele entuziasmele dincolo de hotare.
Această fereastră încă nu adăpostește aproape deloc [suficient] ceea ce azi dispare dispare dispare
devenind un înger tot mai rar mai rar rar tot mai încet mai încet uitat și uitată uitată uitată aproape de tot : POEZIA. Unde-i poezia oxigenul, virtututea, esența, cîntec și încîntare, deschidere și experiment liber de orice înlănțuire, UNDE-i ?
înrest,înpeisajul”nostru”autohtontotulesteaproapeOriK !
Frumos spus de autoarea C.M şi simplu ca bună ziua? Care sunt cititorii publicaţiei observator cultural de azi în ţară şi în lume? Care sunt cumpărătorii (numai cei „vechi“ din secolul 20 obisnuiţi cu cartea, hîrtia)? Ce va urma în publicaţia observator cultural în viitor, în felul cum e realizat săptămîna cu săptămîna, în felul cum e publicat (print, digital), în felul cum îşi acaparează resursele pentru a reuşi, a dăuna în timp?
.-.. „…. Dincolo de diferenţele (fireşti) de percepţie şi de interpretare a realităţii imediate, ceea ce rămîne (dacă rămîne) este forţa ideilor, este arta rostirii, este capacitatea auctor ului de a articula o operă…….„Spiritul critic în acţiune“ – sloganul revistei Observator cultural – rezumă, de fapt, opţiunea noastră simultană pentru radicalitate şi nuanţe…. „….
Cercetătorii stiinţifici îşi respectă etosul propriu: o descoperire nu există, nu e valabilă dacă nu e verificată, aprobată şi “publicată“ (revista Nature)!!! Pentru cultura, arta, … a publicaţiilor cum e observatorul cultural (Lettre international, Merkur- Zeitschrift für europäisches Denken, etc) suntem în domeniul cu o „complexitate“ mare. Sunt de acord cu autoarea C. M în toate privinţele din textul de faţă. Cuvintele sunt cumpătate, ideile îndrăzneţe, merită atenţie şi aplauze.
1) Chiar dacă ştiinţele naturii au permanent deficite (cunoştinţele se schimbă, sunt înlocuite cu cele noi) , imperfecţiuni, ele rămîn instrumentul principal al spiritului uman. Intrebările cercetătorilor ştiinţifici după un „materialism (în sens de Darwinism, biologia evoluţionistă) universal şi o ordine a naturii care poate fi descoperită, descifrată (fizica cuantică e conectată cu chimia, chimia cu biologia, biologia celulară- biologia moleculară cu cea a organelor, biologia organismelor cu populaţia unei specii) sunt în acelaşi timp întrebările fundamentale, importante pentru „filozofie“ şi religie- transcendenţă.
In consens cercetătorii ştiinţifici, filozofii şi cei care în mod tradiţional sunt adepţi ai diferitelor religii arhaice, suntem în principiu de părere: NU ştim tot, NU von afla tot despre vieţuitoarele planetei noastre şi apariţia (cauza) spiritului uman.
2) Cercetătorii stiinţelor naturii au metodele lor specifice care încep cu „reducţiune“. O problemă mai amplă e redusă în părţi verificabile. Interpretarea „materialistă- ştiinţifică“ duce la legi, baze „fizice (natura)“. Transcendenţa ştiinţelor naturii începe cu întrebările care sunt conectate interdisciplinar cu CONDITIA UMANA, cu filozofia, arta, cultura, etc. Urmează analiza rezultatelor ştiinţifice parţiale obţinute prin reducţiune, sinteza teoriilor (aici suntem la observatorul cultural: arta, cultura sunt de o complexitate mare) ştiinţifice. Cercetătorii ştiinţelor naturii speră să fie completaţi, verificaţi de reflecţiile filozofilor. Ei sunt cei care pun întrebări despre valoare, însemnătatea denumirilor şi al teoriilor ştiinţifice. Complexitatea maximă o găsim în artă, cultură, poezie, etc. Fac abstracţie de moda „postmodernism“ (cîteodată îmi pare că sclipeşte cîte ceva în unele teorii publicate în observator cultural … obositor pentru mine … şi alţii?).
3) Scriu aceste rînduri după ce am „citit“ în cărţi, am preluat cîte ceva din publicaţii (printmediii) sau din alte medii (TV arte, emisiuni de ştiinţă în limba maternă). Ma interesează cum se conectează sfera culturii, artei din publicaţia obervator cultural cu cea ce e la zi, UP TO DATE din domeniul, patrimoniul ştiinţific universal. Nu am acces prin engleză (Consilience. The Unity of the Knowledge. Edgar O. Wilson 1998, Harvard-SUA) la cele mai actuale pubicaţii ştiinţifice (Nature).
Cum e situaţia cu autorii publicaţiei obervator cultural în această problemă de „conectare“ între domeniile (foarte specializate de obicei) ştiinţelor naturii cu cele umanistice? Azi nu prea mai sunt de găsit cercetători ştiinţifici (specialiştii sunt izolaţi, trăiesc un fel da autism profesional) care sunt preocupaţi de filozofie, artă. Care e situaţia cu cei din domeniul „umanistic“ în relaţia (cunoştinţele lor la zi) lor cu ştiinţele naturii (biologia evolutionistă, genetica, biologia moleculară, fizica cuantică, astrofizica.. s-au descoperit planete extrasolare în zona „viabilă“)?
Cum e situaţia cititorilor publicaţiei observator cultural (limbi moderne) în această situaţie de „conectare“ între domeniile ştiinţelor naturii cu cele umanistice?
Idei mai sunt….