Adevar si fictiune: razboiul spaniol al lui Hemingway si Dos Passos

  • Recomandă articolul
S-a scris mult si adesea cu neascunsa patima despre implicarea multor scriitori americani de frunte in razboiul civil spaniol, despre sustinerea neconditionata pe care au acordat-o armatei Frontului Popular, venit la putere in urma scrutinului din 1936, in lupta sa impotriva rebeliunii conduse de generalul Franco, sprijinit de Hitler si Mussolini, ca si despre dezamagirea pe care a produs-o infringerea fara drept de apel a fortelor republicane, dupa aproape trei ani de conflict violent si lupte singeroase. Comentariile contemporanilor subliniau idealismul inalt, spiritul umanist si plin de compasiune fata de soarta cruda a „poporului spaniol“ (o entitate intotdeauna usor de invocat in momente critice), care au animat actiunile si luarile de pozitie ale grupului de scriitori americani ce ii avea in frunte pe Ernest Hemingway, John Dos Passos, Archibald MacLeish si Lillian Hellman, grup care se adauga unei pleiade de nume celebre din alte culturi, precum Pablo Picasso sau André Malraux. Documentele si marturiile ulterioare au dezvaluit insa motivatii noi, neasteptate ale initiativelor celor de mai sus, precum si un paienjenis de interese cu ramificatii ce se intindeau de la resorturile psihologiei individuale a scriitorului la jocurile de putere pe plan local si, mai ales, international, in care manevrele viclene […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }