„Am fost alungat de la Filarmonica Enescu“
Interviu cu Cristian MANDEAL
- 08-10-2009
- Nr. 495
-
Ovidiu ŞIMONCA
- Interviu
- 26 Comentarii
La Filarmonica „George Enescu“ din Bucureşti, deschiderea stagiunii a fost un eveniment improvizat.Cristian Mandeal n-a mai dirijat orchestra, ca în ultimii ani, pianistul Valentin Gheorghiu n-a mai urcat pe scenă. Cu patru zile înainte de deschiderea stagiunii, programată pe 1 octombrie, orchestra i-a cerut lui Cristian Mandeal să demisioneaze din funcţia de manager şi să nu mai dirijeze niciodată această orchestră. Membrii orchestrei au redactat, pe 28 septembrie, un Memoriu, pe care l-au trimis către premierul Emil Boc, către ministrul Culturii, Theodor Paleologu, şi către preşedinţii celor două Comisii de Cultură din Senat şi Camera Deputaţilor. În prezent, Filarmonica „George Enescu“ pare răvăşită, frîntă de conflicte şi de contestări. Cu Memoriul angajaţilor, cu alte mesaje şi cu o scrisoare de adio în faţă, i-am propus maestrului Cristian Mandeal un interviu, realizat vineri, 2 octombrie, în care să explice de ce a renunţat la colaborarea cu Filarmonica „George Enescu“. Din perspectiva publicului meloman, faptul că la Filarmonica „George Enescu“ cearta e mai răsunătoare decît muzica, nu poate decît să îngrijoreze: o instituţie importantă în plan naţional şi internaţional este tulburată de conflicte interne. Cînd se va redresa? Aceasta este marea întrebare a acestor zile şi săptămîni. De ce sînteţi […]
Foarte usor sa comentezi, cand de fapt persoanele care scriu isi exprima emotiile de moment, fara a intelege cu adevarat ce se intampla.
Aprecierile sunt facute pe baza de emotii si nu de cunoastere profesionala.
Acesta este insa dreptul de a te exprima intr-o societate democratica.
O orchestra care se ridica impotriva conducerii a avut mai mult ca sigur o perioada lunga de suferinta si frustari.
Se pare ca paharul s-a umplut si s-a revarsat.
Tot respectul curajului membrilor orchestrei.
Subiectivismul si interesele personale nu ne dau dreptul sa-i „desfiintam” pe cei ce nu ne impartasesc parerea,iar parerea fiecaruia conteaza.Dirijor,orchestra sau public avem nevoie unii de altii,iar sentimentul de RESPECT ar trebui sa fie RECIPROC si sa nu tina de demagogie.
De Mandeal ati scapat…ce mai ramane de facut? A, da! sa dati foc la Ateneu! Poate asa nu mai sta nimic in calea fericirii voastre
tzuku, ne crezi naivi? nu de asta vreti sa il ingropati pe Mandeal. Nu ca n-ar fi bun si nici pentru ca e arogant. Aveti afacerea voastra. Putin va pasa cine e in fata. Ca dovada… deschiderea stagiunii ce catre Prunner.
Shi daca nu ti-a iesit nimic la afacerea asta, fii cu ochii pe colegii care te-au convins sa sa ai parerile pe care le expui aici. poate isi schimba masina…
ieftini sunteti!
\”De ce nu vad pe Mezzo sau alte posturi de specialitate concerte cu Mandeal? Macar cu alte orchestre….daca filarmonica nu e asa buna si el este un „zeu” al muzicii dupa cum il considera unii?…\”
uite, dau citate din matale, deci devii clasic in viata.
Pai cu voi, mai geniilor, asa nu-i bine, asa nu-i bine. Ii reprosati in memoriul cu pricina lui Mandeal ca are contracte in afara in loc sa se sacrifice pentru voi, iar in mesajul asta ii reprosati opusul. Asta e! a facut omul un compromis. De parca succesul are vreo legatura cu valoarea! uitati-va in jur!
De ce nu au instrumentistii chef de a canta??
Pentru ca tot din cauza lui Cristian Mandeal sau din vina lipsei de bani, dupa cum afirma dansul…la filarmonica Enescu vin dirijori de la licee sau scoli de muzica din alte „tarisoare” invecinate pe unde mai canta fiul domnului Licaret – „la schimb” cu dirijatul orchestrei filarmonicii. De ce credeti ca se filmeaza concertele cu filarmonica de joi si vineri??? Le-ati vazut difuzate la posturi TV? NU – pentru ca pe langa o suma mica de bani pe care o accepta, diversii dirijori primesc cate un DVD cu concertul facut cu orchestra, care depinde de cum este dirijata nu suna chiar atat de rau…:).
Seiji Ozawa a avut o singura repetitie cu public (cu orchestra a avut doua)…daca nu stiti, iar repetitia facuta cu maistrul Mandeal a fost in zadar …ceea ce a cerut Ozawa a fost cu totul si cu totul altceva….a fost numai MUZICA. Toti vibrau alaturi de el…asa cum ar trebui sa se produca muzica adevarata. Si unde a crezut el, a lasat instrumentistii sa cante asa cum au simtit ei…ca de aceea sunt instrumentisti interpreti nu doar niste executanti!!! Bagheta nu canta!
De cand nu ati mai vazut un dirijor bun la Ateneu? De ce nu vad pe Mezzo sau alte posturi de specialitate concerte cu Mandeal? Macar cu alte orchestre….daca filarmonica nu e asa buna si el este un „zeu” al muzicii dupa cum il considera unii?…
Deci v-ati prins si voi ca Filarmonica, din punct de vedere al imaginii nu exista, ci doar Ateneul si Mandeal si ca pentru mare parte din public nu conteaza daca interpretati voi sau orchestra inginerilor, atata timp cat concertul are loc acolo. Dar ati ales cea mai proasta solutie. Astea sunt teorii naziste: „daramam totul si reconstruim.” Nu aveti timp pentru asta. Trebuia sa va folositi de Mandeal ca sa iesiti in fata, nu sa il distrugeti. Daca ati fi fost inteligenti ati fi stiut cum, dar v-ati dat singuri in cap.
Dar, bineinteles nu de asta l-ati inlaturat. Sau poate mare parte din orchestra habar n-are care este motivul real si au actionat visceral la indemnul unui grup de tovarasi…
vai de voi!
Ce usor se jigneste….e nedrept sa vorbesti in necunostinta de cauza.Cand spui ca iubesti FILARMONICA,dar vrei sa pastrezi un singur om in ea si sa-i schimbi pe TOTI ceilalti,inseamna ca iubesti un nume,o cladire sau cu totul altceva decat ar trebui sa insemne ea.In orice loc de munca ai nevoie de talent,pasiune si apreciere la justa valoare,iar in arta cu atat mai mult,pentru ca exista subiectivism.Aprecierile celor din jur sunt singura dovada ca rezultatul muncii tale este bun.Intr-o orchestra un singur om este o parte dintr-un INTREG si fiecare instrumentist trebuie sa „rezoneze” cu cei din jur,fie ca sunt colegi,dirijor sau public.Fiecare are ceva deosebit,ceva frumos de spus,iar frumusetea poate veni din marea paleta de culori pe care o poate oferi sau primi acel INTREG.Atunci cand unui muzician nu-i sunt impartasite trairile,efortul nu-i apreciat nici mental si nici material,primind in schimb jigiri,sanctionandu-l sub toate formele(pe nedrept) luandu-i si dreptul de a-si spune parerea….ce-i mai ramane? Avem nevoie unii de altii,asta inseamnand sa convietuim si sa traim impreuna,fara sa ne jignim,fara sa ne ranim,fara sa luam din ceea ce nu ni se cuvine.Cei din orchestra nu au doar repetitii,ci si ore si ore de studiu ZILNIC,sa nu mai vorbim de anii din copilarie in care au muncit din greu dorind sa fie din ce in ce mai buni,pentru a putea darui din „visul” lor si celor care impartasesc bucuria de a trai frumos.Cand canti nu emiti note insirate,iti deschizi sufletul si oferi o parte din tine,traiesti acel moment alaturi de cei ce te asculta,o faci asa cum crezi si poti mai bine si speri ca „darul” tau sa fie primit cu drag.Din pacate nu poti trai doar cu aplauze,dar uneori iti pot da puterea sa mergi mai departe si sa speri…
Viata muzicala romaneasca sufera o enorma pierdere prin plecarea maestrului Cristian Mandeal de la conducerea filarmonicii. Prin purtarea lor nedemna, membrii orchestrei, instigati si manipulati de rauvoitori, nu-si dau seama ca ei vor fi primii care vor pierde pe termen mai lung, valoarea si prestigiul dobandit, inclusiv pe plan international, prin prezenta acestui mare dirijor de la pupitrul Filarmonicii. Noua melomanilor ni se rapeste placerea ascultarii unor concerte de exceptie sub cupola Atheneului Roman, pentru ca nimic nu va mai fi ce a fost.
Cum speranta moare ultima, facem apel la intelepciunea ambelor parti pentru a remedia acest mare rau si realizarea unui compromis, prin inlaturarea spinului iritativ Anda Petrovici si refacerea valorosului ansamblu Cristian Mandeal- Orchestra Filarmonica.
Artistul trebuie prin excelenta sa sacrifice prioritatile personale pentru calitatea actului sau artistic. Nu ma intereseaza sursa acestui conflict, stiu doar ca eu, daca am o zi grea la servici nu jignesc aceasta minunata orchestra ridicandu-ma in picioare sau cascand in timpul reprezentatiei. Astfel, pretind acelasi respect, nu ma intereseaza problemele interne ale unui ansamblu, ci actul sau artistic. Eu nu platesc bilet la Ateneu ca sa ofer circumstante atenuante. Probabil ca si Dnul Mandeal avea drame interioare din cand in cand macar, prestatia sa artistica a fost insa intotdeauna impecabila. Eu ca privitor, am vazut un om care sacrifica orice pentru calitatea muzicii sale. De aici izvoraste marea admiratie a publicului. Nu ma intereseaza povestile despre despotismele lui sau lamentourile personalitatilor deficitare care clacau sub greutatea cerintelor. Noi analizam produsul finit, prestatia lui e impecabila, a Dvs, acum fara el, fundamental deficienta. Despre asta e vorba. Nu ma intereseaza salariul Dvs sau cat de libri sunteti la repetitii, mai mult despre musica pe care o produceti. De ce nu vorbiti despre asta?? Asta ar trebui sa fie preocuparea unui artist. Pentru acest dirijor lumea cadea in umbra, subordonandu-se muzicii lui, asta inseamna sa fii artist. El e firesc subjugat de ceea ce pe voi va constrange, si poate vitalitatea lui nu mai e cea a unui om foarte tanar, dar transfigurarea lui depaseste orice limita. Dvs sunteti obositi, torturati, frustrati, complexati, individualisti, haotici, revoltati, mandri de reusite, deprimati de esecuri; el, doar complet indragostit de muzica lui. Asta e diferenta, si doar asta. Nu va poate pune in fata muzicii lui, nu poate face compromisuri cu muzica lui, pentru a fi tolerant cu neputinta voastra.
Dirijorul intr-adevar determina valoarea unei orchestre. Sa nu uitam, Celibidache nu a dirijat aceasta orchestra pentru ca o considera prea valoroasa, dimpotriva, a fost un gest dominat de un context istoric pentru care toti eram recunoscatori. Repetitiile lui sunt pline de ironii de tipul, \”cu mai mult avant domnilor, asa ca la sedinta de partid, ce numai acolo aveti avant?\”
Seiji Ozawa, da, e mult mai recent, imi aduc mult mai bine aminte. Repetitiile cu orchestra le-a facut Mandeal, ati avut o singura repetitie cu Ozawa, iar programul a fost foarte clasic, nimic solicitant excesiv. Sunteti ipocrit, domnule instrumentist anonim. Dar, desigur puteti avea dreptate, e o orchestra mare, atunci de ce nu o dovedeste, ce o opreste acum, ce o face sa fie asa de lamentabila? A avut castig de cauza complet. Trebuie precizat doar, salariile nu se vor mari pentru ca au fost analizate de comisia ministerului si sunt corecte, sumele luate de acest dirijor contestat sunt identice cu sumele luate de toti ceilalti dirijori, iar toate celelalte doleante au fost rezolvate prin demisia lui Mandeal. Deci, ce va opreste domnilor sa fiti mult mai valorosi ca Mandeal si Ozawa la un loc?????
votre semi-Dieux est tombe si fort. Le poupincourisme est un createur des monstres…
Pentru Filarmonica: oare nu v-a luat prea mult timp sa constatati ca D-l Mandeal nu e un mare dirijor asa cum sustineti acum?. Oare 2-3 luni n-ar fi trebuit sa fie suficient pentru o filarmonica buna, formata din competenti sa-si dea seama de capacitaile liderului?
Adica pe scurt…..motivul asta invocat de voi…macane
Cunosc situatia bine. Dar orice om trecut de varsta copilariei poate sa-si dea seama ca orgoliile ranite nu sunt un motiv sa-ti tai craca de sub picioare. Cineva vrea postul lui Mandeal si a platit gras pentru asta. Vom vedea in curand cine. Speram sa fie in stare sa faca macar jumatate din cat a facut Mandeal, desi ma tem ca domnii si doamnele din orchestra au ajuns sa se asemene cu restul poporului roman. Nu conteaza ziua de maine, ci doar profitul pe care il am azi.
Daca nu stiti de ce s-au intamplat toate acestea si cum s-a ajuns aici….mai bine nu comentati! E usor sa stai in sala si sa crezi ca stii ce se intampla in fata ta. Dar nu e chiar asa. Au fost la filarmonica si dirijori exceptionali – adevarati MARi dirijori : Celibidache, Seiji Ozawa…si au cantat exceptional, culmea… cu aceeasi orchestra cu care s-a inceput stagiunea aceasta. NU orchestra este intotdeauna vinovata pentru un concert prost….ci dimpotriva dirijorul. Nu e Mandeal cel mai mare dirijor si daca pleaca el nu va mai fi filarmonica o orchestra mare…poate au norocul si vine unul cu adevarat mare….
Cine-l cunoaste pe d-l Mandeal stie si ce fel de persoana este. Angajatii Filarmonicii nu s-au revoltat chiar de nebuni.
Nu pot suporta gandul ca nu va mai dirija niciodata la Ateneu, locul acela pe care il iubeste atat. Personal nu am resurse pentru a trece peste asta, e prea dureros si infinit nedrept. Nu voi mai veni la concerte pana cand nu va reveni cu alta orchestra acolo.
Ati izgonit un zeu din templu.
… dar comentaţi…
Orchestra Filarmonicii „George Enescu” s-a prabusit in cateva zile. Concertele sunt foarte, foarte slabe. Maestrul Mandeal era liantul, astazi canta fiecare dupa cum il taie capul. Abia plecarea maestrului Mandeal ne arata ce rol imens a avut acesta in impunerea Filarmonicii pe plan national si international. Bucurati-va membri ai orchestrei! Dansati printre ruine!
Dar nu piere! Acum poate sa-si vada linistit de cariera. Asta e. Cand in Romanica nu mai ai loc, trebuie sa-ti muti cuibul in alta parte. Personal, Mandeal mi se parea un semizeu. Felul in care a fost „lucrat” se va intoarce impotriva geniilor din orchestra. Mult succes in continuare, Maestre. Nu va vom uita niciodata!
Sa-i ceri maestrului Mandeal „sa nu mai dirijeze niciodata orchestra Filarmonicii Enescu” e o mare rusine! Orchestra s-a facut de ras, nu stie sa recunoasca valoarea unui om. Maestrul Mandeal a lansat orchestra pe firmament european, consolidandu-i prezentele in concerte de prestigiu, acum vine orchestra si darama tot. Foarte bine ca maestrul Mandeal n-a acceptat sa fie umilit si si-a dat demisia, nu mai vrea sa fie nici director, nici dirijor. Celor nerecunoscatori e bine sa le intorci spatele si sa-ti vezi de drum. Maestre Mandeal, raman minunatele inregistrari cu Enescu, Beethoven, Brahms, Mozart, Anton Bruckner si atatea alte minunate creatii. Va multumim! Melomanilor de la Ateneu le va fi dor de dumneavoastra.
Îndrăznesc să scriu din perspectiva melomanului profund întristat și nedumerit. Melomanul este iubitorul de muzică – mai mult sau mai puțin avizat – entuziast prin excelență. Suma de melomani formează publicul stabil de concerte. Pentru mine personal, ca \\\”parte\\\” a acestui public, Ateneul, Filarmonica și Cristian Mandeal au reprezentat, în ultimile două decenii, o fericită triadă, o garanție pentru calitate (repertoriu, viziune și coeziune interpretativă) și o permanentă invitație la concerte. Mergeam la Ateneu \\\”din Mandeal în Mandeal\\\” (era o glumă între prieteni) și am o sumă de amintiri remarcabile, prea numeroase pentru a le evoca aici. În fața lor, \\\”scandalul de la Filarmonică\\\” și dramatica alungare a lui Cristian Mandeal de către orchestră pare mai degrabă un eveniment cu totul neverosimil și incredibil. E ca și cînd ai primi o palmă nemeritată: cu riscul de deveni sentimentală, e o palmă pe care o încasez și eu, și toți melomanii Ateneului. Și, vrînd, vrînd, mă despart și eu de un loc care însemna enorm pentru mine: nu cred că mai calc vreodată pe la Ateneul Filarmonicii George Enescu.
Dar emisia domnului Mandeal nu e un lucru rau, totul e sa vina cineva competent in locul dansului, care sa ii trezeasca pe \”artisti\” din somn. Par foarte dezinteresati in concerte, o lipsa totala de entuziasm, si asta nu de cind au inceput problemele salariale.
Inca o institutie distrusa. Pacat! Tipic pentru Romania: tot ce-i bun se duce naibii. Concertul de deschidere a fost jalnic, un dezastru, orchestra a cantat prost, iar corul a fost scapat din mana de dirijorul Iosif Ion Prunner, care nu s-a descurcat conducand si corul, si orchestra. Maestrul Mandeal are dreptate: daca nu mai esti dorit, n-ai de ce sa-ti mananci nervii. Mai bine dirijezi la Viena, la Copenhaga sau la Manchester (la vestita orchestra a lui Sir John Barbirolli), unde esti primit cu bratele deschide si ti se recunoaste valoarea.
Fiecare pasare pe limba ei piere !