AMERICA FĂRĂ PREJUDECĂŢI. Matematica. Încotro? (II)
- 16-10-2008
- Nr. 445
-
Radu JÖRGENSEN
- Internaţional
- 1 Comentarii
Un tip la costum, ascuns în spatele unui laptop, te sfătuieşte pe ton imperativ: „Buy and hold!“. „No more blind guesses in the stock market!“, adaugă blonda în taior grena, de pe scaunul de bar. „Now you have Investools, you can learn!“, „Sell a stock with a single click of the mouse!“, „We supply the tools, we teach you the rules!“. Sloganele sar ca aşchiile din topor, n-ai unde să te ascunzi dacă infomercialul te-a prins în mijlocul camerei, duminică dimineaţa, cu pulverizatorul de glass cleaner în mînă, chiar în drum spre ecranul prăfuit de unde săreau aşchiile audio menţionate. Cum aparatul meu e suspendat pe zid, deasupra şemineului, mai aplecîndu-mă, mai eschivînd, i-am făcut totuşi frecţia pe care îmi propusesem să i-o fac. Cînd am terminat, m-am aşezat în recliner, cuminte, gata să învăţ „how to become a successful investor“. Poveştile duioase despre reuşita personală erau narate acum de nişte novici care, pornind cică de la un seminar ţinut într-o zi ploioasă la Hilton de numiţii Investools, ajunseseră să aibă portofolii care să valoreze azi milioane. Cheia succesului tuturor: „Trust only one person: yourself!“. Că doar în cine (altcineva) să mai ai încredere în lumea finanţelor sau a politicii […]
In cea de-a treia dezbatere dintre D. Obama si J. McCain, care a avut loc pe 15 octombrie, la Universitatea Hofstra din NY, a fost mentionata problema educatiei. La un moment dat unul dintre candidati a vorbit desre nevoia unei „armate de noi profesori” care sa aduca experienta si calitate in invatamantul american. E un efort urias si problema trebuie pusa in asfel de termeni: sa ai un corp de profesori bine pregatit si bine motivati e o problema politica majora. Cred ca un om politic care nu s-a gandit la asta si nu are o abordare a acestei probleme nu este pregatit sa ocupe o functie publica.
Poate ar fi bine daca aceasta tema ar fi avuta in vedere si in timpul campaniei electorale din Romania. Dificultatea problemei e mai mare decat simpla asigurare a salarizarii in educatie, pentru ca implica si anumite cerinte structurale si institutionale.
Multumesc, Radu Jorgensen, ca ai discutat problema aceasta aici.