Anatomia unei descoperiri: manuscrisele de la Qumran între memorie şi istorie
- 06-08-2009
- Nr. 486
-
Observator Cultural
- Internaţional
- 0 Comentarii
„Tot omul e megillotman“. Acest joc de cuvinte îi este atribuit lui David Flusser, unul dintre cei mai reputaţi specialişti israelieni ai perioadei celui de-al Doilea Templu şi ai creştinismului primitiv. În ebraică, megillot înseamnă „rulouri“ şi este cuvîntul ce poate desemna singur manuscrisele/rulourile de la Qumran. Flusser rezumă astfel o anumită stare de spirit indusă de această descoperire, stare de spirit ce amestecă sentimente excesive de obsesie şi entuziasm – într-un cuvînt, megalomanie. Flusser dă de înţeles şi că asistăm (neputincioşi) la un fenomen de masă ce va stîrni pasiuni motivate de dorinţa de a elucida misterul provenienţei şi al semnificaţiei textelor din Deşertul Iudeei. Într-adevăr, mitologia istorică occidentală numără astăzi, printre elementele ei principale, manuscrisele care, timp de secole, au fost adăpostite de 11 dintre grotele ce străjuiesc faleza Mării Moarte, din apropierea aşezării arheologice de la Qumran. Putem constata caracterul difuz al mitologiei qumraniene, care se manifestă atît la nivelul imaginarului popular, cît şi la cel al specialiştilor. Asistăm, astfel, la o multiplicare a toposurilor mitologice, începînd cu originile, continuînd cu secretul şi sfîrşind cu mizele identitare legitimante, toposuri ce se revelă fie prin punerea în circulaţie şi „folclorizarea“ unor naraţiuni standard, fie prin acţiuni publice revelatoare […]