La o primă privire, anul 2016 a stat sub semnul populismului. Și nu doar la noi, unde într-un an electoral populismul nu pare atît de straniu, ci peste tot, în Europa sau în lume. Însă eticheta prea largă a populismului poate fi folosită pentru a defini atitudini atît de diverse, încît să poată acoperi tot spectrul, de la extrema dreaptă fascizantă la extrema stîngă alterglobalistă. Termen vag, populismul poate fi caracterizat prin două particularități, referința la „popor“ ca unică sursă a suveranității și reacția ostilă față de elite și străini. Deși naționalismul, xenofobia, rasismul, atitudinea ostilă față de democrație și drepturile omului pot fi detectate la așa-numitele curente neopopuliste, diversitatea ideologică care se ascunde sub această formulă este mult prea mare pentru a putea fi pusă sub același numitor comun. Este simplu, dar ineficace metodologic să-i califici pe Donald Trump, Nigel Farage, Marine Le Pen sau Beppe Grillo, Norbert Hofer sau Frauke Petry, pe Viktor Orban sau Jaroslaw Kaczyński, pe Recep Erdogan sau Vladimir Putin, pe Traian Băsescu sau Victor Ponta drept populiști. Dincolo de atitudinile comune, există și divergențe care pot face diferența. De unde și confuzia alegătorilor și a comentatorilor, deopotrivă!
Procesul derivei extremiste, care a atins în 2016, prin Brexit și alegerea lui Donald Trump, inima sistemului așa-numitei democrații liberale, era însă observabil de multă vreme. Dar prea puțini au fost cei care au luat în serios fenomenul. Credința în „sfîrșitul istoriei“ i-a orbit atît pe politicienii, cît și pe cercetătorii care nu au putut percepe alunecarea spre extreme decît ca pe nişte simple efecte periferice ale adaptărilor de echilibru. După ce „cordonul sanitar“ care izola curentele extremiste a fost ridicat, în anii 2000, evoluția spre extremism a devenit inexorabilă. Mai întîi, a fost Olanda, unde Pim Fortuyn și mișcarea sa au „eliberat“ discursul extremist și xenofob, pentru ca apoi acesta să cucerească, încet, toate societățile occidentale, care se considerau la adăpost. Pe de altă parte, în Estul Europei, unde nu existase un autentic proces de denazificare și decomunizare, deriva spre extremă era previzibilă. Un avertisment, dar și un instrument pentru a identifica caracteristicile derivei spre un fascism difuz erau oferite, încă din iunie 1995, de Umberto Eco, care publica în The New York Review of Books un text, redescoperit anul acesta, „Ur-fascism“ (titlu pe care l-am putea traduce într‑un sens larg „Fascismul primitiv și etern“.)
Pentru Eco este imposibil să încorporăm toate caracteristicile care sînt asociate fascismului într-un singur sistem. Elementele sale par contradictorii și pot fi regăsite în diferite forme de despotism sau fanatism, fenomen care ajută la înțelegerea etapei politice pe care o străbatem. Însă prezența unei singure caracteristici este suficientă pentru a oferi baza de dezvoltare a ceea ce Eco numește „nebuloasă fascistă“. Or, caracteristicile identificate de Eco, de la cultul tradiției, respingerea modernismului și iraționalismul, cultul acțiunii de dragul acțiunii, refuzul criticii, construcția unei noi majorități, a„ poporului“, fructificînd frustrarea individuală și colectivă, naționalismul și teoria complotului, elitismul de masă, cultul eroului, macismul, populismul camuflat într-o democrație cantitativă, limba de lemn (newspeak) sînt prezente în discursul care devine astăzi dominant.
La noi, încă de la începutul tranziției, naționalismul și xenofobia țineau loc de ideologie, continuînd într-o manieră difuză și sincretică național-comunismul ceaușist, pentru ca, mai tîrziu, în anii 2000, direcția să fie tot mai precisă, luînd mai întîi forma rasismului (mai ales sub forma atitudinilor antiRoma, cu din ce în ce mai multe accente antisemite), pentru ca acum, într-un an electoral și într-un context regional dominat de ostilitate față de „liberalism“, partidele românești să fi intrat, toate, într-o derivă antidemocratică. Acest fenomen a fost favorizat atît de lipsa de reacție la campaniile împotriva minorităților etnice sau sexuale, filozofice sau culturale, dar și de legitimarea așa-zisei contradicții dintre „identitatea culturală românească“ și cea străină.
Nu este deci de mirare că România a plonjat, și ea, în abisul insondabil al așa-numitei „democrații iliberale“. Căci din arsenal, „iliberal“, care seamănă perfect cu caracteristicile fascismului primitiv identificate de Eco, găsim și revendicarea victoriei „poporului“ împotriva „invadatorilor“ străini (președintele german, ong-urile „vîndute“, elitele cosmopolite), dar și confuzia naționalistă și „antiliberalismul“, întreținute de cele două partide‑sistem. După alegerile parlamentare, constatăm că România se află în plină derută ideologică, cu două partide care nu au vreun reper valoric identificabil și care sînt gata să facă orice compromis pentru a obține voturi facile (PNL și PSD), cu alte două partide centrate pe lider (ALDE și PMP), cu un UDMR tentat de „iliberalismul“ orbanist și cu o mișcare civică avînd evidente tendințe necivice (USR), cîtă vreme curentul „iliberal“ îndreptat împotriva minorităților filozofice și sexuale pare a fi foarte bine reprezentat. Iar acest întreg proces se desfășoară pe fondul celei mai grave dezangajări electorale la alegerile parlamentare din istoria României. O democrație fără partide politice competitive este un nonsens. Dacă partidele parlamentare românești nu sînt pregătite să apere democrația (căci democrația nu poate fi decît liberală), atunci cum va putea aceasta supraviețui?
Libertatea e un criteriu maxim în democrație. Libera exprimare, libertatea cuvîntului, libertatea părerilor, toate la un loc au prioritate în democrație (mai ales în SUA etc.). Democrația e un plebiscit permanent, trebuie dobîndită zi de zi. Extremele politice din epoca interbelică au dus la al doilea dezastru continental și mondial. Prima catastrofă continentală (aniversarea 100 de ani: Declarația de război 1916 București) și mondială nu a lecuit, nu a fost avertisment suficient. Cum e azi?
… „ … La noi, încă de la începutul tranziției, naționalismul și xenofobia țineau loc de ideologie, continuînd într-o manieră difuză și sincretică național-comunismul ceaușist, pentru ca, mai tîrziu, în anii 2000, direcția să fie tot mai precisă, luînd mai întîi forma rasismului (mai ales sub forma atitudinilor antiRoma, cu din ce în ce mai multe accente antisemite), pentru ca acum, într-un an electoral și într-un context regional dominat de ostilitate față de „liberalism“, partidele românești să fi intrat, toate, într-o derivă antidemocratică. Acest fenomen a fost favorizat atît de lipsa de reacție la campaniile împotriva minorităților etnice sau sexuale, filozofice sau culturale, dar și de legitimarea așa-zisei contradicții dintre „identitatea culturală românească“ și cea străină… „ ….
Ieșirea din bezna pivniței balcanice, din epoca de piatră a naționalcomunismului ceaușist se datorește celorlalte răsturnări din estul continentului. Eliberarea nu a fost previzibilă pînă 1989. Războiul rece 1945-1989 a ținut timp de 45 de ani estul continentului sub dominația sovietică, cu consecințe dezastruoase pînă azi. Si încă nu s-a ajuns la sfîrșitul agresiunilor în estul continentului. Moldova e încă în zona cu incertitudini, pînă azi. După 26 de ani de democrație originală au rămas dorințe, așteptări, speranțe neîmplinite. Democrația oferă șanse ca speranțele citoyenilor să fie împlinite. Românii de azi sunt stăpîni pe viața lor, sunt făuritorii destinului lor. Nu e de căutat altundeva decît aici și acum. Textul de fată e în unele privințe pesimist. Agitația politică, propaganda agresivă, cuvinte care rănesc, totul face parte din posibilitățile libertății de expresie. De ce nu s-a ajuns la altă campanie electorală 2016 în țară? Nu sunt probleme de rezolvat? Nu sunt soluții de discutat în public? Cît timp mai întunecă trecutul recent, acei 50 de ani de dictatură autohtonă 1939-1989, dezbaterile în sfera publică românească? Ce se poate face altfel azi? Ce se poate spune altfel? Mentalitatea?
… „… Nu este deci de mirare că România a plonjat, și ea, în abisul insondabil al așa-numitei „democrații iliberale“. Căci din arsenal, „iliberal“, care seamănă perfect cu caracteristicile fascismului primitiv identificate de Eco, găsim și revendicarea victoriei „poporului“ împotriva „invadatorilor“ străini (președintele german, ong-urile „vîndute“, elitele cosmopolite), dar și confuzia naționalistă și „antiliberalismul“, întreținute de cele două partide sistem. După alegerile parlamentare, constatăm că România se află în plină derută ideologică, cu două partide care nu au vreun reper valoric identificabil și care sînt gata să facă orice compromis pentru a obține voturi facile (PNL și PSD),… „ …
Momentul istoric prielnic ( …. confruntare și eliminare 1941-1989 în statul național UNITAR centralizat… … 1941-1944 expropierea, deportarea și eliminarea evreilor…… martie 1945 expropierea pe criterii etnice a sașilor, șvabilor, deportarea 1945….. vînzarea pentru dolari a cetățenilor evrei, sași șvabi în naționalcomunismul ceaușist…. confruntare și eliminare 1941-1989… pînă cind?…. ) a răsunat de multe ori de la București, indiferent de regimul la cîrmă 1919- 1941- 1989 ! E din nou momentul prielnic ca ortodoxia româna să atace 2016 fără jenă minorități? Aquis communautaire ca baza noastră / COMMON SENS în UE mai înseamnă ceva azi la București?
Am incredere în tinerii de azi. Nu se lasă așa ușor duși de nas. Libertatea și democrația în România europeană 2016 nu sunt o asigurare all inclusive. Fără efort propriu și comunitar nu se trece de faza de tranziții actuală, cu incertitudinile bine documentate în textul de față. Unele aspecte electorale 2016 sunt neplăcute și periculoase. Opoziția în parlamentul de la București are un rol bine definit, controlează executivul/ guvernul. A patra putere în democrație /stat s-a reconstituit după 1989, în observatorul cultural se poate citi/vedea ce poate crea liberatea individuala și libertatea societății civile. Atomizarea societății civile 1939- 1944 – 1989 a dus țara în starea gravă pîna 1989. Aici a început perioada de tranziție 1990 – 2007- 2016, cu o moștenire ca în Albania lui E. Hodja/ Corea de Nord.
Trecutul e trecut. Ritmul de viața al tinerilor e asemănător pe tot continentul unit în UE. Ce e de așteptat de la generația Google- Smartfone? Care speranțe? Care riscuri? Falimentul de stat al regimului de la București? Eșecul statului național UNITAR centralizat?
… „.. Iar acest întreg proces se desfășoară pe fondul celei mai grave dezangajări electorale la alegerile parlamentare din istoria României. O democrație fără partide politice competitive este un nonsens. Dacă partidele parlamentare românești nu sînt pregătite să apere democrația (căci democrația nu poate fi decît liberală), atunci cum va putea aceasta supraviețui?
…”….
Viitorul e deschis scrie Lucian Boia. Victor Neumann găsește inspirație în Banatul multicultural 1716- 2016 (școlile în mai multe limbi materne sunt brandul capitalei europene TM2021). Partidele politice nu sunt singura măsură pentru democrația de azi. Societatea civică și spiritul civic se oglindesc în mod credibil în observatorul cultural al secolului 21. Ne întoarcem în tulburările din perioada interbelică? Extremismul politic nu e depășit, nu a dispărut de pe continent, nu a dispărut din lume. Ce au de oferit azi partidele, miscările extremiste de dreapta / stînga? UE se clatină 2016 dar nu cedează. Figurile numite în textul de fată sunt surprize neplăcute. Dar nu sunt decisive pentru soarta continentului și al UE. Dacă 1000 de ani, 700 …. 300 … 100 de ani etniile în Transilvania, Bucovina, Banat s-au evitat/ocolit cu succes rămîne întrebarea: …. … în viitor? Statul național UNITAR centralizat cu o singură limbă oficială de stat poate fi comparat după 100 de ani ….. … cu exemplele de excelență: Elveția (patru limbi oficiale de stat), Canada (două limbi oficiale de stat, limbi de cartier….toate… ), Belgia (trei limbi oficiale de stat), etc.
Imi doresc școli / licee în țară care au ca reper spiritul renașterii, al iluminismului, în care se studiază literatura universală (în occident sunt două limbi moderne predate la liceu, Abitur în Bundesrepublik D. înseamnă limba germană, engleza și franceza/sau altă limbă… italiana, spaniola..). Patrimoniul universal e la un clic pentru tinerii de azi. Vidul din sfera publică naționalcomunist ceaușistă a lăsat urme otrăvite, apăsătoare, pînă azi. Lipsa de dezbateri publice pînă 1989 e un handicap dureros, greu de depășit. Naționalismul și xenofabia în România europeană de azi au un adversar care nu cedează: societatea civică și spiritul civic. Pe aici nu se trece!
Observatorul cultural e un far strălucitor pentru tinerii de azi, e un obstacol major pentru mulți dintre cei pe care CP îi detestă, îi demască pe drept în textul de față.
TM2021 luminează.