Arhitectonica valorilor (II)

  • Recomandă articolul
 3. Monovalența valorilor și bivalența libertății Abia în momentul în care, puse în balanță, neființa devine o alegere preferată ființei, decizia de suicid (adică autodisocierea anihilativă a individului de intersecția contingentă a esenței generice cu existența singulară – care este el însuși) suprimă relevanța valorilor. Atîta vreme cît sîntem însă în aderență cu darul misterios și inapelabil al existenței, valorile sînt punctele cardinale gravate în substanța ființei noastre. Valorile sînt atributele vectoriale care califică ființa, hierogramele legii care oferă libertății alternativa ființei. Invers: suprimarea valorilor care conferă sens existenței culminează cu devalorizarea  nihilistă a rațiunii înseşi de a fi. În punctul hamletian al disjuncției ontologiei și meontologiei se revelează rădăcina ființială a valorilor.   Modalitatea necesității deontice nu este identică necesității logice. Necesitatea logică este analitică, fără nici o raportare la libertate (2+2=4 este o propoziție necesară independent de libertate). Din contră, aderența la valori nu rezultă analitic din libertatea umană: din afectarea libertății prin imperativul categoric nu rezultă cu necesitate binele. Trebuie deci să diferențiem exigența adevărului de adevăr, exigența binelui de bine, exigența frumosului de frumos. Între comandamentul monovalent al valorii și realizarea ei fenomenală stă punctul de transcripție al libertății bivalente. Avem astfel libertate aderentă și libertate […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.