„Béjart, Vilar, Salazar“

  • Recomandă articolul
„Tipii voiau să-i pună pielea pe băţ lui Vilar. Cred că printre ei erau mulţi rataţi din lumea teatrului. Vilar n-a înţeles, s-a simţit rănit, el care făcuse totul pentru un teatru popular opus celui burghez, elitist, pentru mici bisericuţe…“, medita cu glas tare, 30 şi ceva de ani după anul revoluţionar al Franţei gaulliste, coregraful Maurice Béjart, cel al cărui nume era scandat, alături de Jean Vilar, pe străzile Avignon-ului. „Béjart, Vilar, Salazar“ – un dansator, un regizor, un dictator. „Vă jur că vom dansa“, le spunea Béjart celor care, la Avignon, făceau adevărate happening-uri, culcîndu-se pe scenă pentru ca reprezentaţiile să nu se ţină; şi se ţinea de cuvînt, chiar dacă era vorba de ora 4 dimineaţa. Numai că Jean Vilar, fondatorul, în 1947, al Festivalului de Teatru de la Avignon, cel care a adus Living Theatre şi Bread and Puppet Theatre în Europa, cel atît de deschis dialogului între generaţii, datorită căruia, în 1967, premonitoriul film al lui Jean-Luc Godard, anticipînd izbucnirile sorbonnarde, La Chinoise, a fost proiectat la Avignon, el, Jean Vilar, era atît de afectat de contestările la care e supus, încît starea de sănătate i s-a înrăutăţit din ce în ce, prevestind criza cardiacă […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.