Călătorind prin deşertul memoriei
Copenhaga este un oraş pe cît de liniştit, pe atît de surprinzător. Aparent amorţit, dacă te plimbi pe marile bulevarde, oraşul prinde viaţă brusc pe străduţele pietonale pietruite, pe canalele invadate de ambarcaţiuni colorate, în galerii de artă şi în localuri mai mici sau mai mari, cochete sau, dimpotrivă, de o simplitate familiară, dîndu-ţi impresia că te afli la doi paşi de acasă. Lăsîndu-se descoperit la pas, întretăiat de nenumărate poduri ce te poartă dintr-o parte în alta, oraşul lui Kierkegaard şi Andersen pare el însuşi o punte între trecut şi prezent, un topos al memoriei şi al artei, fluid precum apa canalelor Frederiksholms şi Sydhavnen. Aici am descoperit, într-o după-amiază vîntoasă şi umedă, o minunată expoziţie a lui Anselm Kiefer, găzduită de Copenhagen Contemporary – CC, galerie de artă contemporană, situată într-o zonă foarte animată, pe care localnicii o numesc „Paper Island“. Intitulat Pentru Louis-Ferdinand Céline: Călătorie la capătul nopţii, spectacolul total oferit de punerea alături a patru avioane de război şi a patru picturi de dimensiuni monumentale, într-un spaţiu dezolant, evocator pentru distrugerile provocate de război, este copleşitor. Născut în 1945, în Germania, Kiefer a avut o copilărie marcată de imaginile ruinelor provocate de nebunia nazistă. Bîntuit de […]